- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ahmet Mithat Efendi - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Müberra Bağcı
- Eser Yazılış Tarihi:1882
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Roman
- Yayın Tarihi:11/08/2022
DÜRDANE HANIM (AHMET MİTHAT EFENDİ)
romanAhmet Mithat Efendi (d. 1844 - ö. 28 Aralık 1912)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ahmet Mithat Efendi’nin bir romanı. 7 Şubat-8 Mart 1882 tarihleri arasında Tercüman-ı Hakikat gazetesinde 25 tefrika halinde yayımlanmış, ardından aynı yıl kitap hâlinde basılmıştır. Roman beş kısımdan oluşmaktadır. Bölümlere alt başlık olarak romandaki kişilerin isimleri verilmiştir. “Acem Ali Bey” adlı ilk bölümü büyük ölçüde Sandalcı Çerkes Sohbet ile Acem Ali Bey arasındaki diyaloglar oluşturur. Bu bölümde Acem Ali Bey‘in Sohbet’ten “esrar”lı bir iş için yardım isteyeceği haberi ile bölüm sona erer. Okuyucu bu esrarlı işin ne olduğunu merak eder. “Ayşe Ebe” adlı ikinci bölümde ise Ayşe Ebe’nin beş gün kaybolduktan sonra üzerinde güzel bir elbise ve yüz lira para ile dönmesi ve bu süre içerisinde başından geçenleri ailesiyle paylaşmaması merak unsurunu arttırır. Ayşe Ebe’nin üç kişi tarafından kaçırılıp erkek kıyafeti giydirilerek gizlice Dürdane Hanım’ın doğumunu yaptırması bu bölümün önemli hadisesidir. Üçüncü Bölüm “Ulviye Hanım” adını taşır. Bu bölümde Ulviye ve Dürdane hanımların yalı komşusu olduklarını öğreniriz. Ulviye Hanım o yıllarda yeni icat edilen telefon sayesinde gizlice yan yalıdaki konuşmaları dinlemekte, böylece Dürdane’nin sırlarına vakıf olmaktadır. “Memduh Bey” adını taşıyan dördüncü bölümde Memduh Bey’in Dürdane’yle ilişkisine dair ayrıntıların yanı sıra Sohbet’in geçmişi hikâye edilir. Beşinci bölümün başlığı “Dürdane Hanım”dır. Bu kısımda Dürdane, Mergub Bey, Ulviye Hanım, Sohbet ve Gülbeyaz Kalfa’nın yanında zehir içerek intihar eder. Kısa süre sonra bir başkasıyla evlenen Mergup Bey evlendiği kişinin eski aşığı tarafından öldürülür. Böylece A. Mithat bu romanın “kötü adam”ını cezalandırmış olur. Aynı zamanda romanın başında bahsedilen Acem Ali’nin de Ulviye’nin erkek kılığına girmiş hali olduğunu öğreniriz.
Eserlerinden toplumsal konulara önem veren A. Mithat, romanında Dürdane’nin hikayesinden yola çıkarak aşk, kadın ve erkek ilişkileri, evlilik, kadın konuları üzerinde durur. Ulviye ve Sohbet arasındaki diyaloglar üzerinden suç, intikam ve adalet kavramları da irdelenir. Yeni icat edilen bir alet olarak söz edilen telefon, olayların gelişiminde önemli bir role sahiptir. Böylece A. Mithat bu teknolojik gelişme hakkında da okuyucusunu bilgilendirme fırsatı bulur.
Olay örgüsünün gelişiminde merak unsuru önemli rol oynar. Ulviye Hanım, komşusu Dürdane Hanım’ın hikayesini son derece ilginç bulur ve onun başından geçenleri romana benzetir. Ulviye, “Dürdane’nin romanı” dediği bu eserin “hakikat”e dayanmasıyla hikâye kitaplarından veya Bağlarbaşı’ndaki oyunlardan ayrıldığını vurgular. Burada gerçekliğin vakaya değer katan bir unsur olarak görülmesi önemlidir. Ayrıca Müşahedat’taki kadar ayrıntılı olmasa da romanın içinde romanı oluşturan unsurlardan bahsedilmesi bir üstkurmaca olarak değerlendirilebilir. Dikkati çeken bir diğer husus ise A. Mithat’ın romanı bir eğitim aracı olarak görmesinin bu romana da yansımasıdır. Ulviye- Dürdane arasındaki diyalogda Dürdane daha önce hiç roman okumadığını söyler. Ulviye ise dikkatle okusaydın, kadınların ve erkeklerin çeşitli hallerini öğrenirdin, bu yaşadıkların başına gelmezdi, der. Böylece Ulviye, romanla gerçek hayat arasında bağlantı kurmuş olur.
Romandaki önemli kişiler arasında Dürdane Hanım, Ulviye Hanım/Acem Ali Bey, Çerkes Sohbet, Mergub Bey sayılabilir. Romana adını veren Dürdane Hanım, annesini küçükken kaybetmiş, babası ve üvey annesiyle yaşayan 17-18 yaşlarında bir genç kızdır. Ayşe Ebe’nin gözüyle “kanatlarını gökte bırakarak yeryüzüne inmiş bir melek” olarak nitelenir. Fiziksel özelliklerinin yanı sıra kısaca geçmişi ve Mergup Beyle olan ilişkisinden de bahsedilmiştir. Onun başından geçenler ve buna bağlı olarak gelişen diğer yan olaylar romanın konusunu oluşturur. Romanın bir diğer önemli kadın karakteri Ulviye Hanım’dır. Dürdane Hanım’ın yalı komşusu olan Ulviye 27-28 yaşlarında, Arapça, Farsça, İngilizce bilen, edebiyata ve tiyatroya meraklı, güzel ve iyi eğitim almış biri olarak tanıtılır. Hali vakti de yerinde olan Ulviye, biraz da merak ve can sıkıntısından Dürdane’nin hayatını bir dedektif dikkatiyle araştırmış ve ona dair pek çok sırra ulaşmıştır. Onun başkalarının hayatına gösterdiği ilginin biraz da okuduğu romanlardaki hayatı yaşama hevesinden kaynaklandığı görülür. Ulviye’nin erkek kılığına girip Acem Ali kimliğine büründüğünde kadın olduğunun anlaşılmaması, fiziksel güç olarak erkeklerden üstün oluşu okuyucu için inandırıcılıktan biraz uzaktır. Bununla birlikte Ulviye, romanda Dürdane’den daha sık karşımıza çıkar ve canlı, akılda kalan bir karakterdir. Çerkes Sohbet, bir paşanın yanında köleyken iftiraya uğramış, iyi bir insandan bir katile dönüşmüştür. Yazar, onun hikayesini de romana yerleştirerek çevrenin insan üzerindeki etkisini göstermek istemiş gibidir. Romanın bir diğer önemli kişisi Mergup, Boğaziçi’nde yaşayan mirasyedi bir gençtir. Romanın kişi kadrosunda Papazoğlu Andonaki, Ayşe Ebe, Gülbeyaz Kalfa, Memduh Bey, Ataullah, Cemal Ağa, Paşa, Lütfiye Hanım, Halveti Efendi de yer almaktadır.
Roman, Galata’daki bir meyhanenin uzun bir tasviriyle başlar. Devamında ise, Henüz Onyedi Yaşında romanında Beyoğlu'nun eğlence yerlerine dair geniş bilgi verildiği, bu romanda ise Galata'nın eğlence yerleri hakkında o kadar ayrıntıya girilmeyeceği belirtilir. Öte yandan Galata, Beyoğlu ile karşılaştırılır; Beyoğlu’nun Galata’ya göre daha muteber ve pahalı bir muhit olduğu da vurgulanır. Bağlarbaşı, gençlerin gezip eğlenmek için gittikleri popüler bir mekân olarak yer alır. Romanda kapalı mekân olarak Dürdane ve Ulviye’nin yalılarından bahsedilse de ayrıntılı tasvirleri yapılmaz. Bazı yer isimleri de tam belirtilmez; (…) oteli, semti, iskelesi şeklinde geçer. Romanda zamanla ilgili çok fazla ifade yer almaz. Olaylar daha çok aktüel zamanda geçer; bazı yerlerde flashback tekniğiyle geçmişe dönülür. Romanda A. Mithat’ın diğer romanlarında da görülen müdahil anlatıcı ve meddah üslubu karşımıza çıkar.
Yazarın biyografisi için bk. “Ahmet Mithat Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmet-mithat-efendi
Eserden Örnekler
“İşte ahz-ı intikam dahi ediyorum. Kucağınızdaki nur parçası gibi çocuk, sizin için bir medar-ı intikam-ı ebedidir. Her ne zaman görür veyahut ismini işitir veyahut o da olamazsa dünyada böyle bir vücudun varlığını düşünürseniz bu geceki macerayı tahatturla elbette yüreğinizde şimdi hasıl olan rikkat teceddüt edecektir. Öldürmek meselesine gelince, sizin ölmenizi değil bilakis yaşamanızı isterim. Vefatınız sizin için bir reha ve halastır. Ben ise temdid-i mücazatınızı tercih eyliyorum. Bir caniyi idam etmek, nevama onu kurtarmaktır. Ebediyyen mazhar-ı mücazat etmeliyim. Hem a zalim, ben sana nasıl kıyabilirim ki, senin için dünyada her şeyimi feda etmiş olduğum gibi, tatlı canım dahi feda olsun. Bir kere senin tarafından red ve terk olunmak muamelesini gördüm. Gerçekten pek meyus oldum. Bu ye’se bir daha duçar olmaktan ve senin muhabbetin dahi şayet yüreğimden zail olduğunu görmektense o muhabbet baki olduğu halde ölmeyi münasip görüyorum.” (Ahmet Mithat Efendi 2000: 680)
Kaynakça
Ahmet Mithat Efendi (2000). Dürdane Hanım. (hzl. M. Fatih Andı). Ankara: TDK Yayınları.
Durgun, H. Harika (2008). Ahmet Mithat Efendi’nin Edebiyat Teorisi, Tarihi ve Eleştirisine Dair Görüşleri Üzerine Bir İnceleme. Doktora Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi.
Esen, Nüket (2006). Modern Türk Edebiyatı Üzerine Okumalar. İstanbul: İletişim Yayınları.
Gökçek, Fazıl (2012). Küllerinden Doğan Anka-Ahmet Mithat Efendi Üzerine Yazılar. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Köroğlu, Erol (2014). “Aşırılık, Suç ve Düzeni (Tefrika) Romanda Yazmak: Dürdane Hanım Örneği”. Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 47 (47): 127-170.
Okay, Orhan (2008). Batı Medeniyeti Karşısında Ahmet Mithat Efendi. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Tunç, Taner (2020). Tercüman-ı Hakikat Gazetesi ve Türk Edebiyatı (1878-1896). Doktora Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi.
Yeşilyurt, Şamil (2011). Ahmet Midhat Efendi’nin Romanlarında Yapı ve Tema. Doktora Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ACÂ'İB-İ ÂLEM (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
2 | AHMED METÎN VE ŞİRZÂD YÂHUD ROMAN İÇİNDE ROMAN (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
3 | ALTIN ÂŞIKLARI (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Ayşe Sandıkkaya Aşır |
Görüntüle | ||
4 | ANA-KIZ (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN |
Görüntüle | ||
5 | ARNAVUDLAR VE SOLYOTLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Halef Nas |
Görüntüle | ||
6 | LETAİF-İ RİVAYAT 11 / BAHTİYARLIK (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Doç. Dr. Sabahattin Çağın |
Görüntüle | ||
7 | BELİYYÂT-I MUDHİKE (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğretmen Münevver Eroğlu |
Görüntüle | ||
8 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 24 (BİR ACÎBE-İ SAYDİYYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
9 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 9 (BİR GERÇEK HİKÂYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
10 | BİR TÖVBEKÂR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN |
Görüntüle | ||
11 | LETAİF-İ RİVAYAT 23 / CANKURTARANLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Doç. Dr. Sabahattin Çağın |
Görüntüle | ||
12 | CELLÂD (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Elmas Karakaş |
Görüntüle | ||
13 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 12 (CİNLİ HAN) (AHMET MİDHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
14 | ÇENGÎ (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
15 | LETAİF-İ RİVAYAT 16 / ÇİFTE İNTİKAM (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. Burcu ÇAKIN ERDAĞ |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |