- Yazar Biyografisi (TEİS)
Şakir (Ayaşlı) - Madde Yazarı: Araş. Gör. Hatice YILDIZ
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:11/08/2022
DİVANÇE I-II (ŞAKİR AYAŞLI)
şiirlerŞakir (Ayaşlı) (d. 1871 - ö. 18 Haziran 1917)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ayaşlı Şakir’in şiirlerinden oluşan eserleri. Bunlardan birinin Konya’da Faik Bey [Soyman] ile İstanbul’da Abdülaziz Mecdi [Tolun] Efendi’de olduğu Sadettin Nüzhet Ergun tarafından belirtilmiştir (1929: 20). Söz konusu divançelerde Şakir Efendi’nin tespit edilip kayda geçirilebilmiş bazı şiirleri bulunmaktadır. Şakir Efendi, yaşadığı cezbe hâlinden sonra, yazdığı pek çok şiirini imha etmiştir. Bu divançelerde yer alan şiirler ise Sivaslı Ali Kemalî Bey gibi, ömrünün sonuna kadar şairle yakından ilgilenen isimler sayesinde kurtarılabilenlerdir. Nitekim daha sonra, Faik [Soyman] ve Muhlis [Koner] beyler, Ayaşlı Muallim Şakir hakkında yayımladıkları biyografik çalışmada, bu şiirlere de edebî açıdan değerlendirmek suretiyle yer vermişlerdir (1933). Burada yer alan şiirlerden hareketle Şakir Efendi’nin şiirleri arasında gazeller, murabbalar, müstezatlar, kıt'alar, müfredler bulunmakla birlikte, klasik bir divan tertibinin söz konusu olmadığı anlaşılmaktadır.
Ayaşlı Şakir’in elde bulunan şiirleri incelendiğinde, şairin edebî hayatının iki döneme ayrıldığı görülür. Rüştiye sıralarındayken şiirlerini yayımlamaya başlayan Şakir Efendi’nin ilk şiirlerinde divan edebiyatından gelen sınırlı tesirin yanında, yenileşme dönemi şiirinin öncü isimlerinden Muallim Naci’nin etkisi de bulunur. Bu şiirlerin daha çok aşk konusu etrafında şekillendiği söylenebilir (Uçman 1985: 38). Şairin “Gülümser” başlıklı şiiri bu dönemi temsil etmesi bakımından uygun bir örnektir. Muallim Şakir Efendi’nin Tokat İdadisinde görevli olduğu dönemde, kendisini anlamayan, mutaassıp bir çevre içinde yaşadığı zihinsel dönüşümün, şair kimliğinde de etkili olduğu anlaşılır. Onun ikinci dönem şiirleri, yakından ilgilendiği felsefe ve tasavvuf etkisinde kaleme alınmıştır. Yaşadığı bazı buhranların da etkisiyle mesleğinden malulen emekli edilen Ayaşlı Şakir, “Reyb-i Kebir” gibi şiirlerinde içinde bulunduğu zor durumu dile getirir. Evhamlı kişiliği sebebiyle, hakkında çıkarıldığını düşündüğü dedikoduları sitemle zikreden Şakir Efendi, kendisini “müfsit, kâfir vb.” sıfatlarla niteleyen taassup ehlini de eleştirir. Yaşadığı sıkıntıların kendisini isyana sürüklediğini ifade eden şair, şiirin sonunda yine Allah’a sığınır. Bu dönemde Şems-i Tebrizi ve Mevlâna hazretlerinin eserlerini inceleyen Muallim Şakir Efendi, “Düşündüm” ve “Reca-yı Ecr” gibi şiirlerinde de Allah’ın varlığı ve birliği konularını işler. 184 dörtlükten meydana gelen uzun bir şiir olan “Düşündüm”, aynı zamanda insanlığın siyaset ve düşünce tarihini de ele alan, Batılı düşünürlerin, edebiyatçıların, siyaset adamlarının anıldığı, Darvinizm gibi teorilerin eleştirildiği bir metin olmak bakımından da dikkat çeker.
Ayaşlı Şakir, devrinin edebiyatçıları tarafından takdir edilmiş, Türkçeye ve edebî sanatlara hakimiyeti, işlediği konuların zenginliği ve derinliği ile öne çıkmış bir şairdir. Kimi zaman lirik kimi zaman didaktik bir üslûpla kaleme aldığı şiirlerinde aşk ve ahlâk konularına ağırlık vermiştir. Bununla birlikte az sayıda şiiri günümüze ulaşabilmiştir.
Şairin biyografisi için bk. "Şakir (Ayaşlı)". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/sakir-ayasli
Eserden Örnekler
GÜLÜMSER’den
Karşımda durup melek misâli
Pür-şevk olurum görüp bu hâli
Vaktâ ki o dilsitân gülümser
Gûya bedenimde cân gülümser
...
Tenhâda bulup da bir bahâne
Kirpik süzerek müzeyyifâne
Ahvâlimi başlasam beyâne
Ol gamze-i bi-aman gülümser (Faik-M. Muhlis 1933: 8)
DÜŞÜNDÜM’den
-I-
Bir gün oturup hilkat-i eşyâyı düşündüm
Ol mes’ele-i müdrike fersâyı düşündüm
Halk ile Hakk’ı lafz ile ma’nâyı düşündüm
Hestî-i ademgâhı o feyfâyı düşündüm
-XI-
Kim etti o eczâyı makâdîr ile tertîb
Nisbetli tebâyünleri kim eyledi tensîb
Bir saçma tesâdüf edemez aslahı terkîb
Bir hayli zamân “lâ” ile “illâ”yı düşündüm
-XXXIII-
Müstehlik-i uzvî kılarak hâki de ikmâl
Gittikçe tekemmül edip ilkâh ile ensâl
Maymunla zevi’l-bâl olunup gayete îsâl
Meydâna çıkan maskara hülyâyı düşündüm
-LXXVIII-
Ta’kîb ederek Jul Sezan Oktavios’la
Gezdim Kleopatra ile Antonyos’la
Keyhüsrev’i gördüm mütehârib
Krezüsla Pür-kerr ü fer-i İskender’i Dârâ’yı düşündüm (Işık, 2011: 94, 96, 102, 116).
REYB-İ KEBİR’den
Bildim bileli bu tab’-ı meyyâl
Eyler idi ilm ü hüsnü ibcâl
Geldim geleli bu hud’a-gâha
Düştüm meğer en hatarlı râha
[…]
Şâirse de şu’ûru yoktur
Neyyir bile olsa nûru yoktur
Fark etmez edebsizi edîbi
İdrâk-i edebde yok nasibi
[…]
Âteşle yakılmak üzere mahkûm
Ya taşla olunmak üzre mercûm
Hakkımda hükm olunmuş istâr
Âyîn ü usûl edildi izhâr
[…]
Şirk etmişsem şeriksiniz siz
Her hâlime müştereksiniz siz
Efkâr-ı beşer değil mi sârî
Sizden bana geçmiş ıztıra’arî
[…]
Cemiyyetimiz ki maderimdir
Hocam pederim biraderimdir
Etmiş beni böyle perverşi-yâb
Bir kısmı da âşinâ vü ahbâb
İğfâlime hasr-ı himmet etmiş
İzlâlime bezl-i gayret etmiş
…
Buhrân-ı bihâr-ı şekke daldım
Bir reyb-i kebîr içinde kaldım
Hâlim dokunur mu bir esâsa
Ben uymaz isem avam-ı nâsa (Işık, 2011: 159, 164, 166, 179, 185).
Kaynakça
[Ergun], Saadettin Nüzhet (1929). “Şair Ayaşlı Şakir”. Millî Mecmua. 11 (116). İstanbul. 18-20.
Göçgün, Önder (1986). “Yakın Devrin Bir Mütefekkir-Şairi: Ayaşlı Şakir Efendi”. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. (3): 137-155.
Işık, Ali (2011). Ayaşlı Şakir Hayatı ve Şiirleri. Konya: Hassa Mimarlık Yay.
[Soyman], Faik ve [Koner] M. Muhlis (1933). Muallim Ayaşlı Şakir Hayatı ve Şiirleri. Konya: Babalık Matbaası.
Uçman, Abdullah (1985). “Ayaşlı Şakir Efendi”. Kubbealtı Akademi Mecmuası. (2): 37-48.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | TEDRİSÎ TARİH-İ EDYAN (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Öğr. Üyesi serkan derin |
Görüntüle | ||
2 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
3 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
4 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
5 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
6 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
7 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
8 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
9 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
10 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
11 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |