DİVANÇE I-II (ŞAKİR AYAŞLI)
şiirler
Şakir (Ayaşlı) (d. 1871 - ö. 18 Haziran 1917)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Ayaşlı Şakir’in şiirlerinden oluşan eserleri. Bunlardan birinin Konya’da Faik Bey [Soyman] ile İstanbul’da Abdülaziz Mecdi [Tolun] Efendi’de olduğu Sadettin Nüzhet Ergun tarafından belirtilmiştir (1929: 20). Söz konusu divançelerde Şakir Efendi’nin tespit edilip kayda geçirilebilmiş bazı şiirleri bulunmaktadır. Şakir Efendi, yaşadığı cezbe hâlinden sonra, yazdığı pek çok şiirini imha etmiştir. Bu divançelerde yer alan şiirler ise Sivaslı Ali Kemalî Bey gibi, ömrünün sonuna kadar şairle yakından ilgilenen isimler sayesinde kurtarılabilenlerdir. Nitekim daha sonra, Faik [Soyman] ve Muhlis [Koner] beyler, Ayaşlı Muallim Şakir hakkında yayımladıkları biyografik çalışmada, bu şiirlere de edebî açıdan değerlendirmek suretiyle yer vermişlerdir (1933). Burada yer alan şiirlerden hareketle Şakir Efendi’nin şiirleri arasında gazeller, murabbalar, müstezatlar, kıt'alar, müfredler bulunmakla birlikte, klasik bir divan tertibinin söz konusu olmadığı anlaşılmaktadır.

Ayaşlı Şakir’in elde bulunan şiirleri incelendiğinde, şairin edebî hayatının iki döneme ayrıldığı görülür. Rüştiye sıralarındayken şiirlerini yayımlamaya başlayan Şakir Efendi’nin ilk şiirlerinde divan edebiyatından gelen sınırlı tesirin yanında, yenileşme dönemi şiirinin öncü isimlerinden Muallim Naci’nin etkisi de bulunur. Bu şiirlerin daha çok aşk konusu etrafında şekillendiği söylenebilir (Uçman 1985: 38). Şairin “Gülümser” başlıklı şiiri bu dönemi temsil etmesi bakımından uygun bir örnektir. Muallim Şakir Efendi’nin Tokat İdadisinde görevli olduğu dönemde, kendisini anlamayan, mutaassıp bir çevre içinde yaşadığı zihinsel dönüşümün, şair kimliğinde de etkili olduğu anlaşılır. Onun ikinci dönem şiirleri, yakından ilgilendiği felsefe ve tasavvuf etkisinde kaleme alınmıştır. Yaşadığı bazı buhranların da etkisiyle mesleğinden malulen emekli edilen Ayaşlı Şakir, “Reyb-i Kebir” gibi şiirlerinde içinde bulunduğu zor durumu dile getirir. Evhamlı kişiliği sebebiyle, hakkında çıkarıldığını düşündüğü dedikoduları sitemle zikreden Şakir Efendi, kendisini “müfsit, kâfir vb.” sıfatlarla niteleyen taassup ehlini de eleştirir. Yaşadığı sıkıntıların kendisini isyana sürüklediğini ifade eden şair, şiirin sonunda yine Allah’a sığınır. Bu dönemde Şems-i Tebrizi ve Mevlâna hazretlerinin eserlerini inceleyen Muallim Şakir Efendi, “Düşündüm” ve “Reca-yı Ecr” gibi şiirlerinde de Allah’ın varlığı ve birliği konularını işler. 184 dörtlükten meydana gelen uzun bir şiir olan “Düşündüm”, aynı zamanda insanlığın siyaset ve düşünce tarihini de ele alan, Batılı düşünürlerin, edebiyatçıların, siyaset adamlarının anıldığı, Darvinizm gibi teorilerin eleştirildiği bir metin olmak bakımından da dikkat çeker.

Ayaşlı Şakir, devrinin edebiyatçıları tarafından takdir edilmiş, Türkçeye ve edebî sanatlara hakimiyeti, işlediği konuların zenginliği ve derinliği ile öne çıkmış bir şairdir. Kimi zaman lirik kimi zaman didaktik bir üslûpla kaleme aldığı şiirlerinde aşk ve ahlâk konularına ağırlık vermiştir. Bununla birlikte az sayıda şiiri günümüze ulaşabilmiştir.

Şairin biyografisi için bk. "Şakir (Ayaşlı)". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/sakir-ayasli 

Eserden Örnekler


GÜLÜMSER’den

Karşımda durup melek misâli

Pür-şevk olurum görüp bu hâli

Vaktâ ki o dilsitân gülümser

Gûya bedenimde cân gülümser

...

Tenhâda bulup da bir bahâne

Kirpik süzerek müzeyyifâne

Ahvâlimi başlasam beyâne

Ol gamze-i bi-aman gülümser (Faik-M. Muhlis 1933: 8)


DÜŞÜNDÜM’den

-I-

Bir gün oturup hilkat-i eşyâyı düşündüm

Ol mes’ele-i müdrike fersâyı düşündüm

Halk ile Hakk’ı lafz ile ma’nâyı düşündüm

Hestî-i ademgâhı o feyfâyı düşündüm  

-XI-

Kim etti o eczâyı makâdîr ile tertîb

Nisbetli tebâyünleri kim eyledi tensîb

Bir saçma tesâdüf edemez aslahı terkîb

Bir hayli zamân “lâ” ile “illâ”yı düşündüm  

-XXXIII-

Müstehlik-i uzvî kılarak hâki de ikmâl

Gittikçe tekemmül edip ilkâh ile ensâl

Maymunla zevi’l-bâl olunup gayete îsâl

Meydâna çıkan maskara hülyâyı düşündüm  

-LXXVIII-

Ta’kîb ederek Jul Sezan Oktavios’la

Gezdim Kleopatra ile Antonyos’la

Keyhüsrev’i gördüm mütehârib

Krezüsla Pür-kerr ü fer-i İskender’i Dârâ’yı düşündüm (Işık, 2011: 94, 96, 102, 116).


REYB-İ KEBİR’den

Bildim bileli bu tab’-ı meyyâl

Eyler idi ilm ü hüsnü ibcâl

Geldim geleli bu hud’a-gâha

Düştüm meğer en hatarlı râha  

[…]

Şâirse de şu’ûru yoktur

Neyyir bile olsa nûru yoktur

Fark etmez edebsizi edîbi

İdrâk-i edebde yok nasibi  

[…]

Âteşle yakılmak üzere mahkûm

Ya taşla olunmak üzre mercûm

Hakkımda hükm olunmuş istâr

Âyîn ü usûl edildi izhâr  

[…]

Şirk etmişsem şeriksiniz siz

Her hâlime müştereksiniz siz

Efkâr-ı beşer değil mi sârî

Sizden bana geçmiş ıztıra’arî  

[…]

Cemiyyetimiz ki maderimdir

Hocam pederim biraderimdir

Etmiş beni böyle perverşi-yâb

Bir kısmı da âşinâ vü ahbâb

İğfâlime hasr-ı himmet etmiş

İzlâlime bezl-i gayret etmiş  

Buhrân-ı bihâr-ı şekke daldım

Bir reyb-i kebîr içinde kaldım

Hâlim dokunur mu bir esâsa

Ben uymaz isem avam-ı nâsa (Işık, 2011: 159, 164, 166, 179, 185).

Kaynakça


[Ergun], Saadettin Nüzhet (1929). “Şair Ayaşlı Şakir”. Millî Mecmua. 11 (116). İstanbul. 18-20.

Göçgün, Önder (1986). “Yakın Devrin Bir Mütefekkir-Şairi: Ayaşlı Şakir Efendi”. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. (3): 137-155.

Işık, Ali (2011). Ayaşlı Şakir Hayatı ve Şiirleri. Konya: Hassa Mimarlık Yay.

[Soyman], Faik ve [Koner] M. Muhlis (1933). Muallim Ayaşlı Şakir Hayatı ve Şiirleri. Konya: Babalık Matbaası.

Uçman, Abdullah (1985). “Ayaşlı Şakir Efendi”. Kubbealtı Akademi Mecmuası. (2): 37-48.

Atıf Bilgileri


YILDIZ, Hatice. "DİVANÇE I-II (ŞAKİR AYAŞLI)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/divance-i-ii-sakir-ayasli-tees-1404. [Erişim Tarihi: 05 Şubat 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 TEDRİSÎ TARİH-İ EDYAN (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Dr. Öğr. Üyesi serkan derin
Görüntüle
2 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
3 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
4 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
5 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
6 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
7 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
8 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
9 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
10 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
11 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle