- Yazar Biyografisi (TEİS)
Zarîfî, Çorlulu - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın
- Eser Yazılış Tarihi:?/?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:19/10/2021
DÎVÂN (ZARÎFÎ)
şiirlerZarîfî, Çorlulu (d. ?/?-ö. 1013/1604’ten sonra)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Zarîfî mahlasını kullanan 16. yüzyıl divan şairinin şiirlerini içeren eseri. Dîvân’ın tamamlandığı tarihe dair bilgimiz yoktur. Eserin İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi T673/3 numaradaki nüshasına müstensih tarafından düşülen bir nottan anlaşıldığı üzere, Zarîfî’nin 700 civarında gazel, çok sayıda kaside, terci-bend, terkib-bend, kıta, müfred gibi hemen hemen her türden manzumeler ihtiva eden oldukça hacimli bir divanı vardır (Taşkın 2009: 121-122). Aynı notta müstensih kimi manzumelerin ancak bir kısmını istinsah ettiğini; terkib-bend, mukattaat ve tarih kıtalarından hiçbirini seçkiye alamadığını kaydetmiştir (Taşkın 2009: 121-122). Bu hacimli divanın nüshaları günümüze ulaşamamıştır. Dîvân’ın elimizdeki tüm nüshaları benzer şiirleri içeren seçkilerdir. Zarîfî Dîvân'ında 13 kaside, 10 terci-bend, 12 müseddes, 3 tahmis, 1 murabba, 1’i Arapça 289 gazel, 13 mesnevi, 14 kıta, 46 matla ve 14 müfred bulunmaktadır. Eser, mürettep divan kaidelerine bağlı kalınarak düzenlenmiştir.
Dîvân’ın odağını gazeller oluşturur. Bununla birlikte, kaside ve musammatlar da eserde önemli bir yere sahiptir. Hayatının bir döneminde mansıb arayışına girdiği anlaşılan Zarîfî’nin hâmi bulmak veya bir görev edinebilmek için III. Murad (ö.1595) ve I. Ahmed’in (ö.1617) yanı sıra dönemin güçlü sadrazamları Şemsî Ahmed Paşa (ö. 1580) ve Sokullu Mehmed Paşa’ya (ö.1579) yazdığı kaside ve musammatların sayısı oldukça fazladır (Taşkın 2009: 52-61). Zarîfî’nin devlet büyükleri için hazırladığı 11 manzumenin 6’sı Şemsî Ahmed Paşa’ya yazılmıştır (Taşkın 2009: 61).
Zarîfî’nin gazellerinin ana temaları aşk, ayrılık, şarap ve zamaneden şikâyettir. Şair bu temaları klasik divan şiirinin hayal dünyası ve mazmunları çerçevesinde işler. Kimi zaman lirik ve güzel söyleyişler yakalayan Zarîfî’nin, hayal dünyası ve kelime dağarcığı bakımından tekrara düştüğü şiir sayısı azımsanamayacak kadar fazladır. Zarîfî, dönemindeki diğer şairlere kıyasla sade bir dil kullanır, Arapça-Farsça kelime veya tamlamalar yerine birçok şiirinde Türkçe kelimelere, atasözü ve deyimlere yer verir. Zarîfî’nin şiirlerinde Necâtî (ö.1509), Fuzûlî (ö.1556), Bâkî (ö. 1600) gibi usta şairlerin ve hocası Behiştî’nin (ö.1571) büyük etkisi vardır (Taşkın 2009: 23-33). Fakat Zarîfî’yi en çok etkileyen şair şüphesiz ki Bâkî’dir. Bazı şiirlerinde Bâkî’yi açıkça zikrederek kendisini ondan üstün bulan Zarîfî’nin Dîvân’ında Bâkî’ye nazire olduğu tespit edilen çok sayıda gazel bulunmaktadır (Taşkın 2009: 28-33). Dîvân’dan anlaşıldığı kadarıyla, Zarîfî’nin şiirlerinin Bâkî’ninkilere çok benzemesi bazı tartışmalara sebep olmuş ve Zarîfî çağdaşlarının eleştirilerine maruz kalmıştır (Taşkın 2009: 18-19).
Zarîfî Dîvân’ının biri Türkiye’de diğer ikisi yurt dışında olmak üzere üç nüshası vardır. Dîvân’ın üç nüsha üzerinden, şairin Mihr ü Mâh ve Râhatü’l-Ervâh adlı eserlerindeki manzumeleri dâhil edilerek hazırlanan tenkitli metni Gülşah Taşkın tarafından doktora tezi olarak hazırlanmıştır (2009).
Şairin biyografisi için bk. “Zarîfî, Çorlulu”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/zarifi-corlulu
Eserden Örnekler
Gazel
Yiri gülşende verdün gül-ruhun reşkiyle hâr olmış
Alınmış gonca hem la‘l-i lebünden vakti târ olmış
Demidür ey ruhı verdüm çemen seyrine ‘azm itsen
Açılmış gonca-i gül bâġ u sahrâ sebzezâr olmış
Viren dil hasret-i hatt-ı lebünle zülfün içün cân
Yatur şimdi mezâr içre enîsi mûr u mâr olmış
Alup hâkini ehl-i diller eyler çeşmine sürme
Reh-i ‘ışkunda kim ki cân virüp cânâ gubâr olmış
Togaldan mihr-i ‘ışkun şehr-i kalbine Zarîfî’nün
Tolanur kapunı her şeb kamerveş bî-karâr olmış (Taşkın 2009: 281).
Gazel
Sehâb-ı zülfüne yüz virmesün hûrşîd-i dîdârun
Ki ya‘nî olmasun seyyâra mâni‘ mâh-ruhsârun
Senün bir şûh u zîbâ gül durur rûyun ki yanında
Bakılmaz ey lebi gonca yüzine verd-i gülzârun
Dikildi kaldı yıllarla yirinde serv-i ser-keşler
Göricek ey sehî-kad nâz ile gülşende reftârun
İnüp gökden yire her gün öper ey meh güneş pâyun
Serâmed âfet-i devrânı iken çarh-ı devrânun
Nice hıfz itmesün şi‘rün Zarîfî ehl-i diller kim
İder maksûdını cânânına iş‘âr eş‘ârun (Taşkın 2009: 315).
Kaynakça
Aydemir, Yaşar (2000). Behiştî Dîvânı: Behiştî, Hayatı, Şahsiyeti, Eserleri ve Divanının Tenkidli Metni. Ankara: MEB Yay.
Taşkın, Gülşah (2009). Çorlulu Zarifî Divanı: İnceleme-Edisyon Kritikli Metin. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü.
Taşkın, Gülşah (2010). “Çorlulu Zarifî’nin Râhatü’l-Ervâh’ında Aşk ve Âşık: “Mihr ü Mahabbet ve Işk u Meveddet Beyânındadur”. Turkish Studies: International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, (The Serial of Special Volumes Klâsik Türk Edebiyatında Aşk, Âşık, Maşuk) 5 (3): 522-540.
Taşkın, Gülşah (2013). “Zarifî (Çorlulu)”. İslâm Ansiklopedisi. C. 44. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 134-135.
Ünver, Niyazi (2007). “Zarifî”. Türk Dünyası Edebiyatçıları Ansiklopedisi. C. 8. Ankara: AKM Yay. 707.
Yaltkaya, M. Şerefeddin, Kilisli Rif’at Bilge (1941). Keşfü’z-Zünûn an Esâmi’l-kütüb ve’l-Fünûn. Ankara: MEB Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MİHR Ü MÂH (ZARİFÎ) | Zarîfî, Çorlulu | Doç. Dr. Gülçin TANRIBUYURDU |
Görüntüle | ||
2 | RÂHATÜ'L-ERVÂH (ZARÎFÎ) | Zarîfî, Çorlulu | Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın |
Görüntüle | ||
3 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
4 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
5 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
6 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
7 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
8 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
9 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
11 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
12 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |