DÎVÂN (HİLMİ)
şiirler
Hilmi (Hilmi Dede), Mehmed Ali Hilmi Dedebaba (d. ?/1842 - ö. ?/1908)

ISBN: 978-9944-237-87-1


19. yüzyılın tanınmış Bektâşî şairlerinden Mehmed Ali Hilmi Dedebaba’nın şiirlerinin toplandığı eseri. 230 gazel, 3 kaside, 9 murabba, 8 muhammes, 9 müseddes, 2 mesnevi, 43 kıta, 10 müfred, 1 nazm, 1 muaşşer, 1 tahmis, 1 müstezad ve 29 koşma olmak üzere toplamda 347 şiirden oluşmaktadır. Bu şiirler her ne kadar elifbâ sırasına göre sıralanmış olsa da Dîvân mürettep bir divan özelliği göstermez. Ayrıca divanda yer alan 3 kasidenin üçü de şekil olarak eksik olup bir kasidede olması gereken bölümlerin hepsini içermemektedir. Bu kasidelerden ilki “nevrûz”, ikincisi “çemen” rediflidir. Sonuncusu ise Hz. Muhammed adına yazılmış bir naattır. Bununla birlikte eserde gazel nazım şekliyle yazılmış 1 “nasihatnâme” ve “elifnâme”, yine gazel ve müseddes nazım şekilleriyle Hz. Hüseyin, Hacı Bektaş Veli, Türâbî Baba, Şah Kulu Sultan ve Mansur Baba gibi şahsiyetler adına yazılmış mersiyeler bulunmaktadır. Târih manzumelerinin sayısı da (42) azımsanmayacak kadar çoktur.

Eserin dikkat çeken özelliklerinden biri de hece vezniyle yazılan şiirlerin çokluğudur. Koşma nazım şekliyle yazılan bu şiirlerde 7’li, 8’li ve 11’li hece ölçüleri kullanılmıştır. Aruz vezniyle yazılan manzumelerde en fazla kullanılan vezin “fâilâtün fâilâtün fâilâtün fâilün” olup onu takiben “mefâîlün mefâîlün mefâîlün mefâîlün” ve “feilâtün feilâtün feilâtün feilün” kalıpları gelir.

Şiir tekniği açısından zayıf olan Hilmî Dedebaba’nın şiirlerinde aruz kusurları göze çarparken vezne tam uyan şiiri neredeyse yoktur (Yakışır 2016: 25). Şiirlerinde “Hilmî” ve “Hilmi Dede” mahlaslarını kullanan şairin dili ise geleneğe nispetle ağır değildir. Ancak manzumelerde ayet ve hadisler gerek iktibas gerek tercüme yoluyla sıkça kullanılmıştır.

Bektaşîliğin Babağan kolunun 19. yüzyıldaki en önemli dedebalarından olan Mehmed Ali Hilmi Dedebaba’nın Dîvân’ı bunun doğal bir sonucu olarak Alevî-Bektaşî şiir anlayışı ve geleneğini büyük ölçüde yansıtan bir divandır. Yoğun bir Hz. Muhammed, On iki imam ve ehl-i beyt sevgisi üzerine inşa edilen şiirlerde Bektaşî uluları sıkça anılmış ve yine Bektaşî öğretileri sıkça vurgulanmıştır.

Hilmi Dedebaba’nın dîvânındaki koşmalar, tasavvufî halk edebiyatının taklidi niteliğindedir. Aruzla yazdığı şiirlerdeyse Divân ve Tekke edebiyatının etkileri görülür. Mevlânâ, Niyâzî-i Mısrî, Şeyh Gâlîb, Hasan Sezâî Gülşenî ve Vehbî gibi şairlerden etkilenen şairin şiirlerinde kimi zaman tasavvufî derinlik göze çarparken kimi zaman da Bâtınî-Hurûfî neşveler kendisini göstermektedir. Fakat dikkat çeken en önemli şeylerden biri de şiirlerdeki vahdet-i vücûd anlayışının terennümüdür. Bu anlayış Hz. Ali ve diğer on iki imamla ilgili yazılan manzumelerde kendisini daha güçlü hissettirmektedir (Yüksel 2002: 114).

Hz. Muhammed, Hz. Ali ve Hz. Hüseyin’i anlattığı manzumelerde oldukça lirik bir söyleyiş yakalayan Hilmî’nin pek çok şiiri bestelenmiş ve uzun yıllar tekkelerde okunmuştur.

Eser, şairin ölümünden sonra Merdiven Köyü Tekkesi aşçılarından Filibeli Ahmed Mehdi Baba tarafından 1909 yılında matbu harflerle bastırılmıştır. Dîvân’ın bunun dışında 2 yazma nüshası daha vardır. Bunlardan biri Hilmi Dedebaba’nın kendi elinden çıkma, diğeri Yapı Kredi Sermet Çifter Araştırma Kütüphanesi Türkçe Yazmaları no:316’da kayıtlı nüshadır. Bu nüshalar arasında belirgin bazı farklar olup müellif hatlı nüsha Bedri Noyan (Noyan 1986), matbu nüsha ise Gülbeyaz Karakuş tarafından (Karakuş 2012) Latin harfleriyle yayımlanmıştır. Son olarak eserin tenkitli metni Akif Yakışır tarafından yüksek lisans tez çalışması olarak hazırlanmıştır (Yakışır 2016).

Şairin biyografisi için bk. “Hilmi (Hilmi Dede)”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hilmi-hilmi-dede-mehmed-ali-hilmi 

Eserden Örnekler


Gazel

Haste-i hicrân-ı ışkım yâ Alî senden meded

Tâlib-i dermân-ı ışkım yâ Alî senden meded


Rûz u şeb turmaz gözüm kan yaş döker her bir taraf

Dem-be-dem giryân-ı ışkım yâ Alî senden meded


Gam bucagında enîb ü âh olubdur kâr-ı men

Suhte-i sûzân-ı ışkım yâ Alî senden meded


Hâlî olmaz bir nefes yârin hayâli dîdeden

Bende-i cânân-ı ışkım yâ Alî senden meded


Gülşen-i vahdet-sarây-ı uzlet etdim ihtiyâr

Hâdim-i sultân-ı ışkım yâ Alî senden meded


İsterim eltâf ü ihsânın bana her dem ola

Tâbi’-i fermân-ı ışkım yâ Alî senden meded


Rahm kıl bu Hilmî-i bî-çâre mücrim bendene

Cân-fedâ-yı cân-ı ışkım yâ Alî senden meded (Yakışır 2016: 226).

Koşma

Horâsân şehrinden zuhûr eyleyen

Hünkâr Hâcî Bektaş Velî pîrimdir

Gelip Rûm diyârın pür-nûr eyleyen

Hünkâr Hâcî Bektaş Velî pîrimdir


Gögercin tonunda pervâz eyledi

Gelip Rûm erleri niyâz eyledi

Tevellâ remzine âgâz eyledi

Hünkâr Hâcî Bektaş Velî pîrimdir


Binip Atkaya’ya şâhım yürüten

Beş taşı hem anda şâhit getüren

Hamîr gibi kara taşı yoğuran

Hünkâr Hâcî Bektaş Velî pîrimdir


Burhân istediler o dem pîrimden

Ak dedi ak pınar akdı yok iken

Avcunda gösteren nûrdan yeşil ben

Hünkâr Hâcî Bektaş Velî pîrimdir


Pîrim nesli isnâ’ aşer degil mi

Kuldur kapısında bu kemter Hilmî

Muhammed Alî’nin vâris-i ilmi

Hünkâr Hâcî Bektaş Velî pîrimdir (Yakışır 2016: 130-131).

Kaynakça


Karakuş, Gülbeyaz (hzl.)(2012). Mehmed Ali Hilmi Dedebaba Divanı. İstanbul: Revak Kitabevi.

Noyan, Bedri (hzl.)(1986). Mehmed Ali Hilmi Dedebaba Divanı. İstanbul: Merdiven Köyü Şahkulu Sultan Külliyesini Koruma Onarma ve Yaşatma Derneği Yay.

Solmaz, Süleyman (2008). “Bir Bektaşî Şairi Mehmed Ali Hilmi Dedebaba ve Divanı”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi, 45: 37-54.

Uçman, Abdullah (2003). “Mehmed Ali Hilmi Dedebaba”. İslâm Ansiklopedisi. C. 28. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 440.

Yakışır, Akif (hzl.)(2016). Mehmed Ali Hilmi Dedebaba’nın Divanı. Yüksek Lisans Tezi. Bingöl: Bingöl Üniversitesi.

Yüksel, Müfid (2002). Bektaşîlik ve Mehmed Ali Hilmî Dedebaba. İstanbul: Bakış Yayınları.

Atıf Bilgileri


Akboğa, Songül. "DÎVÂN (HİLMİ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/divan-tees-683. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 KÂŞİFU’L-ESRÂR REDDİYESİ Hilmi (Hilmi Dede), Mehmed Ali Hilmi Dedebaba Dr. Özlem Özdemir
Görüntüle
2 Mehmed Ali Hilmi Dedebaba Erkânnâmesi Hilmi (Hilmi Dede), Mehmed Ali Hilmi Dedebaba Dr. Öğr. Üyesi Şebnem Şerife Şahinkaya
Görüntüle
3 MİFTÂHÜ'L-KULÛB (AZMÎ) Azmî, Hüseyin Azmî Dede Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete
Görüntüle
4 NUHBETÜ'L-ÂDÂB (AZMÎ) Azmî, Hüseyin Azmî Dede Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete
Görüntüle
5 KENZÜ'L-FEYZ Fİ'S-SÜLÛK VE ÂDÂBİ'T-TARÎKİ'L-HALVETİYYE (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Araş. Gör. Ayşenur Aydınlı
Görüntüle
6 MEDÂR-I VÂHİDİYYET VE MERKEZ-İ AHADİYYET (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
7 RAVZATÜ'L-ALİYYE FÎ TARÎKATİ'Ş-ŞÂZELİYYE (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
8 SEYRÜ'L-ESMÂ VE SIRRU'L-MÜSEMMÂ FÎ ŞERHİ'L-ESMÂ'İ'L-İSNÂ AŞERE ER-RUFÂ'İYYE (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
9 ŞERH-İ TUHFETÜ'L-MÜRSELE (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
10 TİBYÂNU VESÂ'İLÜ'L-HAKÂYIK FÎ BEYÂNİ SELÂSİLİ'T-TARÂ'İK (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
11 DÎVÂN (SERMEST) Abdullah Sermest, Kilisli Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
12 ÂDÂBÜ’Z-ZÂKİRÎN VE NECÂTÜ’S SÂLİKÎN Fuhûlî, Karamollazâde Şeyh Abdülhamîd Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle