- Yazar Biyografisi (TEİS)
Hilmi (Hilmi Dede), Mehmed Ali Hilmi Dedebaba - Madde Yazarı: Araş. Gör. Songül Akboğa
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:12/01/2022
DÎVÂN (HİLMİ)
şiirlerHilmi (Hilmi Dede), Mehmed Ali Hilmi Dedebaba (d. ?/1842 - ö. ?/1908)
ISBN: 978-9944-237-87-1
19. yüzyılın tanınmış Bektâşî şairlerinden Mehmed Ali Hilmi Dedebaba’nın şiirlerinin toplandığı eseri. 230 gazel, 3 kaside, 9 murabba, 8 muhammes, 9 müseddes, 2 mesnevi, 43 kıta, 10 müfred, 1 nazm, 1 muaşşer, 1 tahmis, 1 müstezad ve 29 koşma olmak üzere toplamda 347 şiirden oluşmaktadır. Bu şiirler her ne kadar elifbâ sırasına göre sıralanmış olsa da Dîvân mürettep bir divan özelliği göstermez. Ayrıca divanda yer alan 3 kasidenin üçü de şekil olarak eksik olup bir kasidede olması gereken bölümlerin hepsini içermemektedir. Bu kasidelerden ilki “nevrûz”, ikincisi “çemen” rediflidir. Sonuncusu ise Hz. Muhammed adına yazılmış bir naattır. Bununla birlikte eserde gazel nazım şekliyle yazılmış 1 “nasihatnâme” ve “elifnâme”, yine gazel ve müseddes nazım şekilleriyle Hz. Hüseyin, Hacı Bektaş Veli, Türâbî Baba, Şah Kulu Sultan ve Mansur Baba gibi şahsiyetler adına yazılmış mersiyeler bulunmaktadır. Târih manzumelerinin sayısı da (42) azımsanmayacak kadar çoktur.
Eserin dikkat çeken özelliklerinden biri de hece vezniyle yazılan şiirlerin çokluğudur. Koşma nazım şekliyle yazılan bu şiirlerde 7’li, 8’li ve 11’li hece ölçüleri kullanılmıştır. Aruz vezniyle yazılan manzumelerde en fazla kullanılan vezin “fâilâtün fâilâtün fâilâtün fâilün” olup onu takiben “mefâîlün mefâîlün mefâîlün mefâîlün” ve “feilâtün feilâtün feilâtün feilün” kalıpları gelir.
Şiir tekniği açısından zayıf olan Hilmî Dedebaba’nın şiirlerinde aruz kusurları göze çarparken vezne tam uyan şiiri neredeyse yoktur (Yakışır 2016: 25). Şiirlerinde “Hilmî” ve “Hilmi Dede” mahlaslarını kullanan şairin dili ise geleneğe nispetle ağır değildir. Ancak manzumelerde ayet ve hadisler gerek iktibas gerek tercüme yoluyla sıkça kullanılmıştır.
Bektaşîliğin Babağan kolunun 19. yüzyıldaki en önemli dedebalarından olan Mehmed Ali Hilmi Dedebaba’nın Dîvân’ı bunun doğal bir sonucu olarak Alevî-Bektaşî şiir anlayışı ve geleneğini büyük ölçüde yansıtan bir divandır. Yoğun bir Hz. Muhammed, On iki imam ve ehl-i beyt sevgisi üzerine inşa edilen şiirlerde Bektaşî uluları sıkça anılmış ve yine Bektaşî öğretileri sıkça vurgulanmıştır.
Hilmi Dedebaba’nın dîvânındaki koşmalar, tasavvufî halk edebiyatının taklidi niteliğindedir. Aruzla yazdığı şiirlerdeyse Divân ve Tekke edebiyatının etkileri görülür. Mevlânâ, Niyâzî-i Mısrî, Şeyh Gâlîb, Hasan Sezâî Gülşenî ve Vehbî gibi şairlerden etkilenen şairin şiirlerinde kimi zaman tasavvufî derinlik göze çarparken kimi zaman da Bâtınî-Hurûfî neşveler kendisini göstermektedir. Fakat dikkat çeken en önemli şeylerden biri de şiirlerdeki vahdet-i vücûd anlayışının terennümüdür. Bu anlayış Hz. Ali ve diğer on iki imamla ilgili yazılan manzumelerde kendisini daha güçlü hissettirmektedir (Yüksel 2002: 114).
Hz. Muhammed, Hz. Ali ve Hz. Hüseyin’i anlattığı manzumelerde oldukça lirik bir söyleyiş yakalayan Hilmî’nin pek çok şiiri bestelenmiş ve uzun yıllar tekkelerde okunmuştur.
Eser, şairin ölümünden sonra Merdiven Köyü Tekkesi aşçılarından Filibeli Ahmed Mehdi Baba tarafından 1909 yılında matbu harflerle bastırılmıştır. Dîvân’ın bunun dışında 2 yazma nüshası daha vardır. Bunlardan biri Hilmi Dedebaba’nın kendi elinden çıkma, diğeri Yapı Kredi Sermet Çifter Araştırma Kütüphanesi Türkçe Yazmaları no:316’da kayıtlı nüshadır. Bu nüshalar arasında belirgin bazı farklar olup müellif hatlı nüsha Bedri Noyan (Noyan 1986), matbu nüsha ise Gülbeyaz Karakuş tarafından (Karakuş 2012) Latin harfleriyle yayımlanmıştır. Son olarak eserin tenkitli metni Akif Yakışır tarafından yüksek lisans tez çalışması olarak hazırlanmıştır (Yakışır 2016).
Şairin biyografisi için bk. “Hilmi (Hilmi Dede)”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hilmi-hilmi-dede-mehmed-ali-hilmi
Eserden Örnekler
Gazel
Haste-i hicrân-ı ışkım yâ Alî senden meded
Tâlib-i dermân-ı ışkım yâ Alî senden meded
Rûz u şeb turmaz gözüm kan yaş döker her bir taraf
Dem-be-dem giryân-ı ışkım yâ Alî senden meded
Gam bucagında enîb ü âh olubdur kâr-ı men
Suhte-i sûzân-ı ışkım yâ Alî senden meded
Hâlî olmaz bir nefes yârin hayâli dîdeden
Bende-i cânân-ı ışkım yâ Alî senden meded
Gülşen-i vahdet-sarây-ı uzlet etdim ihtiyâr
Hâdim-i sultân-ı ışkım yâ Alî senden meded
İsterim eltâf ü ihsânın bana her dem ola
Tâbi’-i fermân-ı ışkım yâ Alî senden meded
Rahm kıl bu Hilmî-i bî-çâre mücrim bendene
Cân-fedâ-yı cân-ı ışkım yâ Alî senden meded (Yakışır 2016: 226).
Koşma
Horâsân şehrinden zuhûr eyleyen
Hünkâr Hâcî Bektaş Velî pîrimdir
Gelip Rûm diyârın pür-nûr eyleyen
Hünkâr Hâcî Bektaş Velî pîrimdir
Gögercin tonunda pervâz eyledi
Gelip Rûm erleri niyâz eyledi
Tevellâ remzine âgâz eyledi
Hünkâr Hâcî Bektaş Velî pîrimdir
Binip Atkaya’ya şâhım yürüten
Beş taşı hem anda şâhit getüren
Hamîr gibi kara taşı yoğuran
Hünkâr Hâcî Bektaş Velî pîrimdir
Burhân istediler o dem pîrimden
Ak dedi ak pınar akdı yok iken
Avcunda gösteren nûrdan yeşil ben
Hünkâr Hâcî Bektaş Velî pîrimdir
Pîrim nesli isnâ’ aşer degil mi
Kuldur kapısında bu kemter Hilmî
Muhammed Alî’nin vâris-i ilmi
Hünkâr Hâcî Bektaş Velî pîrimdir (Yakışır 2016: 130-131).
Kaynakça
Karakuş, Gülbeyaz (hzl.)(2012). Mehmed Ali Hilmi Dedebaba Divanı. İstanbul: Revak Kitabevi.
Noyan, Bedri (hzl.)(1986). Mehmed Ali Hilmi Dedebaba Divanı. İstanbul: Merdiven Köyü Şahkulu Sultan Külliyesini Koruma Onarma ve Yaşatma Derneği Yay.
Solmaz, Süleyman (2008). “Bir Bektaşî Şairi Mehmed Ali Hilmi Dedebaba ve Divanı”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi, 45: 37-54.
Uçman, Abdullah (2003). “Mehmed Ali Hilmi Dedebaba”. İslâm Ansiklopedisi. C. 28. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 440.
Yakışır, Akif (hzl.)(2016). Mehmed Ali Hilmi Dedebaba’nın Divanı. Yüksek Lisans Tezi. Bingöl: Bingöl Üniversitesi.
Yüksel, Müfid (2002). Bektaşîlik ve Mehmed Ali Hilmî Dedebaba. İstanbul: Bakış Yayınları.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | KÂŞİFU’L-ESRÂR REDDİYESİ | Hilmi (Hilmi Dede), Mehmed Ali Hilmi Dedebaba | Dr. Özlem Özdemir |
Görüntüle | ||
2 | Mehmed Ali Hilmi Dedebaba Erkânnâmesi | Hilmi (Hilmi Dede), Mehmed Ali Hilmi Dedebaba | Dr. Öğr. Üyesi Şebnem Şerife Şahinkaya |
Görüntüle | ||
3 | MİFTÂHÜ'L-KULÛB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
4 | NUHBETÜ'L-ÂDÂB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
5 | KENZÜ'L-FEYZ Fİ'S-SÜLÛK VE ÂDÂBİ'T-TARÎKİ'L-HALVETİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Araş. Gör. Ayşenur Aydınlı |
Görüntüle | ||
6 | MEDÂR-I VÂHİDİYYET VE MERKEZ-İ AHADİYYET (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
7 | RAVZATÜ'L-ALİYYE FÎ TARÎKATİ'Ş-ŞÂZELİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
8 | SEYRÜ'L-ESMÂ VE SIRRU'L-MÜSEMMÂ FÎ ŞERHİ'L-ESMÂ'İ'L-İSNÂ AŞERE ER-RUFÂ'İYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
9 | ŞERH-İ TUHFETÜ'L-MÜRSELE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
10 | TİBYÂNU VESÂ'İLÜ'L-HAKÂYIK FÎ BEYÂNİ SELÂSİLİ'T-TARÂ'İK (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (SERMEST) | Abdullah Sermest, Kilisli | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
12 | ÂDÂBÜ’Z-ZÂKİRÎN VE NECÂTÜ’S SÂLİKÎN | Fuhûlî, Karamollazâde Şeyh Abdülhamîd | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle |