- Yazar Biyografisi (TEİS)
Azbî Baba, Mustafa, Kütahyalı - Madde Yazarı: Prof. Dr. Mehmet Erol
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:14/01/2022
DÎVÂN (AZBÎ BABA)
şiirlerAzbî Baba, Mustafa, Kütahyalı(d. ?/? - ö. 1149/1160/1736/1747)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Baba, Derviş, Çavuş, Kütahyalı gibi lakaplarla anılan Mustafa Azbî’nin şiirlerini ihtiva eden eseri. Eserin “Derviş Mustafa Azbî Baba, Dîvân-ı Azbî” adıyla çeşitli kütüphanelerde yirmiden fazla nüshası kayıtlıdır. Müellif hattı bulunmayan nüshaların çoğunun istinsah tarihi ve müstensihi belli değildir. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Atatürk Kitaplığı, Osman Ergin Yazmaları Bölümü 560/1 numarada kayıtlı nüsha 1205/1790 yılında Osman İsmetî tarafından istinsah edilmiş olan nüsha en eski tarihli olandır. Bazı nüshalar klasik dîvân tertibine uygundur. Nüshaların karşılaştırılmasıyla hazırlanan doktora çalışmasında Dîvân’da 248 adet manzume tespit edilmiştir. Bunlardan 191’i gazel, 20’si kaside, 13’ü müseddes, 5’i terkîb-i bend, 5’i muhammes, 5’i kıt‘a, 2’si murabba‘, 2’si terbi‘, 2’si tercî-i bend, 1’i tahmis, 1’i bahr-i tavil, 1’i de koşma şeklindedir. Şiirler ağırlıklı olarak aruz vezniyle yazılmış olmakla birlikte hece ölçülü şiirler de mevcuttur. Nüshalarda şiirlerin bazılarına “kaside, müseddes, terkîb-i bend, tercî-i bend, bahr-i tavil,” şeklinde başlıklar verilmiştir. Şiirlerin konularına göre sınıflandırılmasında ise 81 nutuk ve nasihatnâme, 44 tevhid ve münacât, 34 na‘t, 47 ilâhî (nefes), 7 mersiye, 4 şathiye, 11 methiye, 5 hicviye, 4 devriye, 4 tarih, 7 fahriye türünün eserde yer aldığı görülür. Dîvân’da bazı şiirlere verilen başlıklarla bir bakıma tür sınıflaması yapıldığı da görülmektedir. Özellikle “satranç-nâme, şükûfe-nâme ve bahar-nâme, hayvan-nâme, murg-nâme, selam-nâme, tarikat-nâme, pend-i pîrân, düvâzdeh imâm, vd.” başlıklı manzumeler bu hususta orijinallik arz eder (Erol 2002: 8-28; 2003: 73-74).
Dîvân’da yer alan şiirler “ortalama bir dil” ile kaleme alınmıştır. Ayet ve hadislerden yapılan iktibaslar ile bazı tasavvufî ıstılahlar hariç kullanılan dilin anlaşılabilirlik hususunda halk şiirine yaklaştığı söylenebilir. Klasik şiire mal olmuş mazmunların sayısı halk söyleyişine uygun ifadelerden daha azdır. Bunun dışında “Eski Anadolu Türkçesi” devresinde kullanılan “kendüzin, kanda, kangı, kanı, kaçan, nidügin, düşelden, deyüben, bilüben, geçiser, düşübdür, tamu, uçmak, irgür-, idicek, olgıl, virgen, ... vb.” dil hususiyetlerine de rastlanır. Dîvân’daki şiirler arasında en fazla nutuk ve nasihat türünün yer almasından dolayı şair genel olarak “nasihat ve hitap” tarzında bilgilendirme, yönlendirme ve ikna etmeye yönelen bir anlatım yolunu tercih etmiştir. Şiirlerde âyetler, hadisler, çeşitli kıssalar ve atasözleri ile iktibas veya telmih yoluyla göndermeler de sıklıkla yer bulmuştur. Bu çerçevede mukaleme ve sual, delil ve ispat yollarıyla anlatım tarzlarındaki söyleyişlerle beklenen etki ve şiirselliğe güç katılmaya çalışıldığı görülür. Şiirlere lezzet katan bir anlatım özelliği de bol miktarda deyim kullanılmış olmasıdır. Okuyanda merak uyandıran, şiire karşı ilgiyi arttıran örtülü anlamlar taşıyan söyleyişler de şairin tercih ettiği anlatım yollarından biridir.
Tarih düşürülenler hariç Dîvân’daki şiirler tasavvufîdir. İlâhî aşk, vahdet-i vücûd, tasavvufî ıstılahlar, Bektâşîlik vb. konular şiirlerde sıklıkla işlenmiştir. Azbî’nin şiirlerinde Niyâzî-i Mısrî etkisi görülür. Azbî Dîvânı yayınlanmamış olmakla birlikte üzerinde bir doktora tezi hazırlanmıştır (Erol 2002).
Yazarın biyografisi için bk. “Azbî Baba, Mustafa, Kütahyalı”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/azbi-baba-mustafa-kutahyali
Eserden Örnekler
Gazel
Olmasa âdem dilâ sırr-ı Hüdâ olmazdı hiç
Olmasa âdem bu kevne iktizâ olmazdı hiç
Her ne denlü lâf olursa sohbet-i Hakdan işit
Kudret-i Sübhâna zâhid intihâ olmazdı hiç
Kayd-ı müstakbelle mâzîden münezzehdir Kerîm
Ehl-i ‘aşkdan Hakka bir kez ilticâ olmazdı hiç
Fehm eden emr-i elesti erdi îmân künhüne
Dem bu demdir intihâ vü ibtidâ olmazdı hiç
‘Azbî her sözün senin mağz-ı Kur’ândır bu dem
Olmasa âdem eger ism-i Hüdâ olmazdı hiç (Erol 2002, 264).
Gazel
Hakîkat anlamaz yahşî yaman bir
Eğer süflî eğer ‘ulvî mekân bir
Ve yebkâ vechi remzin bilürsen
Velî pinhân görünmüşdür ‘ayān bir
Çıkar bir noktadan yüz bin tekellüm
Alan birdir veren birdir satan bir
Nidâ-yı irca’îden hisse aldım
Hakîkat ehline küfr ü îmân bir
Fenâyı bâkîyi bir bil fenâ ol
Giden birdir gelen birdir kalan bir
Niçün her demde bir yüz gösterir bâğ
Yine yılda olur vakt-i hazân bir
İki ‘âlemde ‘Azbînin murâdı
Hemân birdir hemân birdir hemân bir (Erol 2002, 271).
Gazel
Meni derde düşüren
Cemâlindir cemâlin
Bildiğimden şaşıran
Cemâlindir cemâlin
Zâr ü giryân eyleyen
Halka dâstân eyleyen
Meni ‘üryân eyleyen
Cemâlindir cemâlin
‘Aşkın ile hastayım
Ahvâli şikesteyim
Her nefesde isteğim
Cemâlindir cemâlin
Yerde gökde gördüğüm
Vuslatına ivdiğim
Zâhir bâtın sevdiğim
Cemâlindir cemâlin
Hâli diger-gûn eden
Çeşmimi pür-hûn eden
‘Azbîyi mecnûn eden
Cemâlindir cemâlin (Erol 2002, 296).
Kaynakça
Erol, Mehmet (2002). Azbî Baba Dîvânı (İnceleme-Metin). Doktora Tezi, Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
Erol, Mehmet (2003). “Azbî Baba ve Dîvânı”. Türkbilig (Eski Türk Edebiyatı Özel Sayısı). 2003/6: 69-86.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN-I TAHMİS-İ NİYÂZ-I MISRÎ | Azbî Baba, Mustafa, Kütahyalı | Prof. Dr. Mehmet Erol |
Görüntüle | ||
2 | ŞERH-İ GAZEL-İ MISRÎ (MUSTAFA AZBÎ) | Mustafa Azbî | Prof. Dr. Abdülmecit İSLAMOĞLU |
Görüntüle | ||
3 | KURRETÜ'L-UYÛN | Ra'ûfî, Şeyh Seyyid Ra'ûfî Ahmed Efendi | Öğretmen mehmet cemal öztürk |
Görüntüle | ||
4 | VÂRİDÂT (AZÎZ) | Azîz, Azîz Ali Efendi | Araş. Gör. Dr. nesrin aydın satar |
Görüntüle | ||
5 | DÎVÂN-I İLÂHİYYÂT (İBRÂHİM HÂS) | İbrâhim Hâs | Doç. Dr. Hasan Gültekin |
Görüntüle | ||
6 | ŞERH-İ EBYÂT-I YÛNUS EMRE (İBRÂHİM HÂS) | İbrâhim Hâs | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
7 | DÎVÂN (KAYGULU HALİL EFENDİ) | Kaygulu Halil Efendi | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
8 | HÂDİ’L-UŞŞÂK (KAYGULU HALÎL EFENDİ) | Kaygulu Halil Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
9 | TEFSİR-İ BA’Z-I SÜVER-İ KUR’ANİYYE | Abdülhay Celvetî | Doç. Dr. Şükrü Maden |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (İLÂHİ-NÂME) | Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı | Doç. Dr. abdulkadir erkal |
Görüntüle | ||
11 | MA‘RİFETNÂME | Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı | Doç. Dr. Lokman Taşkesenlioğlu |
Görüntüle | ||
12 | ‘İRFÂNİYE | Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı | Diğer Emine Güleç |
Görüntüle |