DİVAN (BÎÇÂRE)
şiirler
Bîçâre (d. 1008/1600 - ö. 1068/1657)

ISBN: 978-9944-237-87-1


“Zâkirzâde Abdullah” lakabıyla tanınan Bîçâre mahlaslı şairin şiirlerini muhtevi eseri. Bîçâre Divanı’nın Bursa İnebey Yazma Eser Kütüphanesi ve Süleymaniye Kütüphanesi Yazma Bağışlar Bölümü 810’da olmak üzere iki nüshası bulunmaktadır. Eser üzerine yapılan çalışmalarda gazel, murabba, koşma nazım şekillerinden oluşan şiirlerin sayısı 163 (Aydın 2007) ile 174 (Ayar 2008) arasında değişmektedir. Eserde en çok gazel nazım şekli yer almaktadır. 21 şiir hece ölçüsü ile diğer 142 şiir ise aruz ölçüsü ile kaleme alınmıştır (Aydın 2007: 29). Eserde hem muhteva hem şekil olarak Yunus Emre etkisi hissedilmektedir. Yunus tarzı söyleyişin tesiriyle eserdeki çoğu şiir ilahi özelliği gösterir. Bununla birlikte Divan, 11 münacaat, 1 tevhit, 1 naat, 3 şefâatnâme, 1 gazavatnâme, 1 ramazannâme ve 2 tarikatnâme türündeki şiirleri de içerir (Aydın 2007: 39).

Bîçâre, tekke şairi olması sebebiyle şiirlerinde sade bir dil kullanmayı önemsemiştir. Sufi şairlerde görülen sehl-i mümteni tarzındaki şiirler onun eserinin en önemli niteliğidir. Şiirlerin akıcı bir dil ve üslubu vardır. Mutasavvıf olması dolayısıyla tasavvufi ıstılahlara şiirlerinde fazlaca yer vermiştir. Bu kavramlar nedeniyle eserde felsefi bir derinlik görülür. Tekke edebiyatına mensup diğer mutasavvıf şairler gibi o da ilahi lütfun etkisiyle şiirlerini yazmıştır. Bîçâre, şairlik iddiasında bulunmayıp sadece yaşadığı hâli anlatmak istemiştir. Ancak şiirin vezin ve kafiye gibi şekle dair hususiyetlerine özen göstermiştir. Sanat gösterme gayesinden ziyade fikirlerini anlatma gayretindedir. Bununla birlikte neredeyse tüm edebî sanatlar şiirlerinde mevcuttur (Aydın 2007: 40).

Celvetîliğe gönül verdiğini şiirlerinde vurgulayan Bîçâre, bu tarikat ile vahdete ulaşacağını düşünür. Eserde Kur’an ve sünnet her şeyden üstün tutulup tevhidin gereği ve önemi vurgulanmıştır. Tüm şiirlerde Allah’ın büyüklüğü insanlara aktarılmaya çalışılmıştır. Hz. Peygamber’e hissedilen yoğun sevgi çok samimi bir üslupla şiirlere aksetmiştir. Şiirlerin konusunu din ve tasavvuf oluşturur. Kimi zaman nasihat-amiz bir üslup benimsenmiştir. Bu durumda bile dinî terminolojiden istifade edilmiştir (Ayar 2008: 7-9). Esere devrin sosyal ve siyasi olayları da yansımıştır. Anlatılan konunun doğruluğunu kanıtlamak maksadıyla ayet ve hadis iktibaslarına başvurulmuştur (Ayar 2008: 9-10).

Diğer şiirlerine nispetle halk şiiri şekil özellikleriyle söylediği şiirlerinde dil daha da sadeleşmiştir. Şiirlerde Farsça ve Arapça kelimeler sıklıkla kullanılmıştır. Çok az olmakla birlikte Arapça ve Farsça cümlelerle de karşılaşılır. Eserde günümüz Türkçesinde yer almayan kelime ve eklere de tesadüf edilmektedir (Aydın 2007: 40-41). Divan’da en çok remel bahrinin Fâ´ilâtün fâ´ilâtün fâ´ilâtün fâ´ilâtün kalıbı 21 kez tercih edilmiştir. Bunu 15 kez kullanılan Mefâ´ilün mefâ´ilün mefâ´ilün mefâ´ilün kalıbı takip etmiştir (Aydın 2007: 29). Şair, hece ölçüsüne yakın olan aruz kalıplarını kullanmayı yeğlemiştir. Aruzun hece ölçüsüne yakın kalıplarında çok az aruz kusuru yapılmıştır. Ancak diğer aruz kalıplarında oldukça fazla aruz kusuruna rastlanır (Aydın 2007: 30). 4 şiir yedili, 7 şiir sekizli, 6 şiir on birli ve 4 şiir de on dörtlü hece ölçüsüyle söylenmiştir. Mefâ´ilün mefâ´ilün mefâ´ilün mefâ´ilün ve Müstef´ilün Müstef´ilün Müstef´ilün Müstef´ilün kalıplarıyla kaleme alınan şiirlerin çoğunluğu musammat gazeldir (Aydın 2007: 30).

Bîçâre Dîvânı üzerine bugüne kadar üç çalışma yapılmıştır. Bunların ilki Veli Recai Velibeyoğlu’nun Zâkirzâde Abdullah Bîçâre Divanı adıyla 1963 yılında popüler bir yayın olarak kaleme aldığı kitaptır. İkincisi Mehtap Aydın’ın yaptığı Bîçâre Dîvânı İnceleme-Metin başlıklı yüksek lisans çalışmasıdır. Son çalışma ise 2008 yılında Fatih Ayar tarafından gerçekleştirilen Zâkirzâde Abdullah (Bîçâre)’ın Dîvânının Transkripsiyonu başlıklı yüksek lisans tezidir. Mehtap Aydın tezinde Velibeyoğlu’nun çalışmasını eleştirel bir gözle değerlendirmiş, bu çalışmadan istifade etmiş ve Süleymaniye Kütüphanesi Yazma Bağışlar Bölümü 810’daki nüshayı esas almıştır. Fatih Ayar ise Bursa İnebey Yazma Eser Kütüphanesindeki nüshaya göre tezini hazırlamıştır.

Şairin biyografisi için bk. “Bîçâre”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/bicare


Eserden Örnekler


Münacat

Bahr-i tevhîdünde küffârun arakun kesmede

Asker-i İslâma yardım eyle Allâhum meded

Rûzigâr-ı rahmetün kasde muvâfık esmede

Asker-i İslâma yardım eyle Allâhum meded


Enbiyâ vü evliyânun himmetini it refîk

Cân u başı terk iden kullaruna olgıl şefîk

Lutf ile ihsânuna it anları dâim garîk

Asker-i İslâma yardım eyle Allâhum meded


Gösterüp kullaruna her dem kemâl-i kudreti

Zâhir olsun ehl-i inkâra bu dinün rıf´ati

Pâdişâh-ı dîn-i İslâma nasîb it nusreti

Asker-i İslâma yardım eyle Allâhum meded


Dâr-ı küfrün nusretünle hedm idüben sathını

Okusunlar rûz (u) şeb diller Habîbün medhini

Kıl müyesser ehl-i İslâma Giridün fethini

Asker-i İslâma yardım eyle Allâhum meded


Sernigûn olsun senün kahrun ile a´dâ-yı dîn

Ehl-i tevhîd ile dolsun ser-te-ser rû-yı zemîn

Dâimâ Bîçârenün budur recâsı yâ Mu´în

Asker-i İslâma yardım eyle Allâhum meded


Gazel

Cânını virir vuslat-ı cânân dileyenler

Şey mi sakınur Ka´bede kurbân dileyenler


Hidmetden alur lezzeti erbâb-ı tecerrüd

Kullukda bulur ´izzeti Sultân dileyenler


Zulmetde arar tâlib olan âb-ı hayâtı

Nevmi bırakır gicede hayvân dileyenler


Dil tahtını tenzîh ider elvas-ı sivâdan

Ol cânibe sultânlıga Subhân dileyenler


Bir hâzıka teslîm idegör kendüni sen de

Hep böyle ider derdine dermân dileyenler


Bîçâre sakın varlık ile varma Hudâya

Yokluk ile buldı kamu ihsân dileyenler (Aydın 2007: 112-113)

Kaynakça


Ayar, Fatih (2008). Zâkirzâde Abdullah (Bîçâre)’ın Dîvânının Transkripsiyonu. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.

Aydın, Mehtap (2007). Bîçâre Dîvânı İnceleme-Metin. Yüksek Lisans Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi.

Velibeyoğlu, Veli Recâi (1963). Zâkirzâde Abdullah Bîçâre Dîvânı. Kırşehir: Define Matbaası.

Atıf Bilgileri


Kufacı, Osman. "DİVAN (BÎÇÂRE)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/divan-tees-662. [Erişim Tarihi: 10 Ağustos 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 TEZKİRE-İ ŞU'ARÂ (SÂLİH AYNÎ MEHMED EFENDİ)  Aynî, Sâlih Aynî Mehmed Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
2 DÎVÂN (EŞREF-İ SÂNÎ) Eşref-i Sânî, Şeyh Seyyid Öğretmen Kevser Kıroğlu
Görüntüle
3 TECELLİYÂT (FENÂYÎ, CENNET MEHMED EFENDİ) Fenâyî, Cennet Mehmed Efendi Prof. Dr. ABDULLAH AYDIN
Görüntüle
4 ÂDÂB-I HURDE-İ TARîKÂT (HİMMET/ABDÎ, BOLULU ŞEYH HİMMET EFENDİ) Himmet/Abdî, Bolulu Şeyh Himmet Efendi Araş. Gör. Emrah Baş
Görüntüle
5 VAHDETNÂME (LÂMEKÂNÎ) Lâmekânî, Hüseyin Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk
Görüntüle
6 MECMÛA-İ ŞEYH MISRÎ EFENDİ (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/Mehmed Akın ZENGİN
Görüntüle
7 RİSÂLE-İ VAHDET-İ VÜCÛD (MISRÎ) Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed Dr. Muhammed Ülgen
Görüntüle
8 RİSÂLE-İ EŞRÂTU’S-S‘AT (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/Mehmed Öğretmen TALAT OLGUN
Görüntüle
9 RİSALE-İ TEVHÎD (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/ Mehmed Öğretmen TALAT OLGUN
Görüntüle
10 ED-DEVRETÜ’L-ARŞİYYE (MISRÎ) Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed Dr. Muhammed Ülgen
Görüntüle