DÎVÂN (EŞREFOĞLU, ABDULLAH)
DÎVÂN (EŞREFOĞLU RÛMÎ) Şiirler Eşrefoğlu Rûmî, Abdullah
Eşrefoğlu, Abdullah (d. 754/1353 - ö. 874/1469)

ISBN: 978-9944-237-87-1


 Eşrefoğlu Rûmî Dîvânı,  Rûmî ve İznikî mahlaslarını da kullanan şairin şiirlerini ihtiva eden XV. yüzyıl Anadolu sahasına ait önemli bir eserdir. Dîvân’ın müellife ait veya yaşadığı dönemde istinsah edilmiş bir nüshasının olmayışı, nüshalar arasında bazı önemli farkların bulunması ve nüshaların çoğunluğunda şiirlerin elif ba sırasına göre tertipli bir şekilde sıralanmış olması gibi bazı özellikler, Eşrefoğlu’nun şiirlerinin Yunus Emre’nin şiirleri gibi şifahi kaynaklardan derlendiğini düşündürmektedir (Güneş 2006: 93-94).

 Kaynaklarda, kaleme alınış tarihi hakkında net bir bilgi bulunmayan Dîvân’ın Mustafa Güneş tarafından yapılan tenkitli neşrinde, 144 gazel ve koşma, 7 mesnevi, rubai ve kıt’a tarzında 69 dörtlük olmak üzere toplamda 220 manzume bulunmaktadır.

Dîvân’da yer alan şiirler, genel anlamda ilahi veya nutuk adını verdiğimiz şiirler olup tevhit, münacat, naat, devriye, şathiye, methiye ve pendname türünde kaleme alınmışlardır. Eşrefoğlu Rûmî’nin şiirlerini hem hece hem de aruz vezniyle yazmış olması, dinî-tasavvufî Türk halk edebiyatı ile klasik Türk edebiyatını birbirine yakınlaştırması açısından oldukça önemlidir (Güneş 2006: 93).

Lirizm ve didaktizmin hakim olduğu Dîvân’da dil, üslup ve muhteva bakımlarından Yûnus Emre tesirini açıkça görmek mümkündür. Eski Anadolu Türkçesinin XV. yüzyıldaki en önemli temsilcileri arasında yer alan Eşrefoğlu Rûmî, şiirlerini  daha ziyade Türkçe kelimelerle külfetsiz, yalın ve samimi bir dille yazmıştır. Nitekim Eşrefoğlu Rûmî’nin asıl hedefi, sanat yapma gayesinden öte ilahi cezbenin etkisiyle halkı irşat etmek olmuştur (Beydüz 2001: 165-174).

Aruz ve hece vezniyle yazılmış şiirler bağlamında Dîvân’da bulunan şiirlerle ilgili olarak net bir ayrım ve tasnif yapmak mümkün olmasa da şairin, aruz vezniyle yazdığı şiirler daha fazladır denilebilir. Söz konusu şiirler, muhteva açısından dinî-tasavvufi Türk edebiyatının en güzel örnekleri arasında yer alır (Güneş 1994: 80).

Eşrefoğlu’nun tekke şiirinin unutulmaz örnekleri arasında bulunan ve özellikle musammat gazel şeklinde yazdığı ilahileri, aruz ahengini vermekle beraber daha çok 14’lü ve 16’lı hece ölçüsüne uymaktadır. Şair, zengin ve cinaslı kafiyeyi kullanmakla birlikte kafiye aramak çabasında olmamış ve çoğunlukla yarım kafiye kullanmıştır (Güneş 1994: 80).

Eşrefoğlu’nun, Dîvân’ında yer alan şiirlerinde aliterasyon, telmih, tekrir ve irsal-i mesel gibi edebî sanatları sıklıkla kullandığı görülür. Ayrıca şairin, mısra başı kafiye ve rediflerle oldukça farklı, canlı ve ahenkli bir üslup oluşturduğu dikkati çeker. Şairin, samimi bir dille cezbe içinde yazdığı ilâhilerinin farklı bestekârlar tarafından bestelenmiş olduğu bilinir (Beydüz 2001: 165-174). Başka bir ifade ile şairin dinî, tasavvufî, ahlakî ve ilahî aşk konulu şiirlerinden oluşan eserinde yer alan manzumelerin önemli bir kısmı, bestelenerek okunmuş olup günümüzde de coşkulu bir şekilde okunmaya devam edilmektedir denilebilir (Güneş 2006: 364; Kara https://dergi.diyanet.gov.tr/makaledetay).

Eşrefiliğin kurucusu kabul edilen Eşrefoğlu, nefsi terbiye ve bir şeyhe intisap etmenin önemini vurguladığı bazı şiirlerinde, Abdülkadir Geylânî’ye bağlılığını sıklıkla dile getirir (Güneş 2006: 365, 399-340).

İlk olarak Asaf Hâlet Çelebi tarafından hazırlanarak yayımlanan Dîvân, daha sonra farklı formatlarda farklı kurum, araştırmacı ve bilim insanları tarafından hazırlanarak yeni harflerle yayımlanmıştır. Sözü edilen çalışmaların bir kısmında, müellifin hayatı ve eserlerinin yanında Dîvân’ından seçme şiirler de verilmiştir. Bahsi geçen çalışmaların önemli kısmı, kaynakça kısmında verilmiştir. Dîvân’ın yurt içinde ve dışında toplamda elliye yakın yazma nüshası mevcut olup söz konusu nüshaların beşinden hareketle yapılan karşılaştırmalı metnin yer aldığı doktora tezi, Mustafa Güneş tarafından hazırlanmıştır (Güneş 1994). Bizim Büro Basımevi ve Sahhaflar Kitap Sarayı tarafından da yayımlanan (Güneş 2000: 2006) sözü edilen çalışma, değişik kurum ve yayınevleri tarafından neşredilmiştir. Bu çalışmalarda, Dîvân’dan seçme şiirlerlerin günümüz Türkçesine aktarımı da yapılmıştır (Güneş 1998: 1999).

Elimizde altı matbu nüshası bulunan eser (Dîvân-ı İlâhiyât), Mustafa Tatcı tarafından da herhangi bir nüshaya bağlı kalınmadan tenkitli metin hâlinde yayımlanmıştır (Tatcı 2014: 2016).

Şairin biyografisi için bk. “Eşrefoğlu, Abdullah”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/esrefoglu-abdullah

Eserden Örnekler


Gazel

Şol ki cân virmez bu yolda pes niçün cânân diler

Müdde‘îdür ko anı kim dostı ol yalan diler


Dost yolında ‘âşıka cân virmek elbetde gerek

Zîrâ ol dost ‘âşıkını bî-dîl ü bî-cân diler


Varunı vir dost derdinden ala gör bir zerrecen diler

Tâ ki sana da diyeler derdi var dermân diler


Her kimün gönlinde kim dost derdi yok âdem degül

Düşmiş ol hayvân ‘ışka düni gün hüsrân diler ‘


Âşıkun ‘ışkdan nişânı var durur bellü beyân

Fârig-i kevneyn ne assı ne ziyân diler


Kibr ü kîn oldugı cânda ‘ışk gelüp kılmaz karâr

‘Işk harâblıklar sever ma‘mûrları vîrân diler


Eşrefoglı Rûmî ‘ışka vireli hep varını

Bî-murâd olup yürür ne vaslı ne hicrân diler (Güneş 2006: 225)


Gazel

Câna cefâ kıl yâ vefâ senden hem ol hoş hem bu hoş

Yâ derdün gönder yâ devâ senden hem ol hoş hem bu hoş


Hoşdur bana senden gelen yâ hil’atdür yâhud kefen

Yâ tâze gül yâhud diken senden hem ol hoş hem bu hoş


Hâlümi bir dem soragel dilerisem bağrumı del

İy lutfı hem kahrı güzel senden hem ol hoş hem bu hoş


Yâ bâg u yâ bostan ola yâ bend ü yâ zindan ola

Yâ vasl yâ hicrân ola senden hem ol hoş hem bu hoş


Gelse celâlünden cefâ yâhud cemâlünden vefâ

İkisi de câna safâ senden hem ol hoş hem bu hoş


Gerek ağlat gerek güldür gerek dirgür gerek öldür

Eşrefoglı sana kuldur senden hem ol hoş hem bu hoş


Gâhi nûş u gâhi ‘îşdur gâhi merhem gâhi rîşdür

Rûmî bugün dervîş durur senden hem ol hoş hem bu hoş (Güneş 2006: 275)

Kıt’alar

Biz bu ‘ışkı cândan öndin bulmışuz

‘Âşık u ‘ışk u ma‘şûk bir bilmişüz

Medresesinde bu ‘ışkun biz ezel

Okuyup her ‘ilmi hâsıl kılmışuz (Güneş 2006: 433)


Murâdundan öte yok sana menzil

Murâdun maksûdundur ma‘bûdun bil

Kamudan el çeküp fârig gereksin

Murâddur key murâd olursa bir kıl (Güneş 2006: 427) 

Kaynakça


Beydüz, Yusuf Ziya (2001). “Eşrefoğlu Rûmî’nin Mûsîkîşinâslığı ve Bestelenmiş Şiirleri”, Eşrefoğlu Rûmî Bilgi Şöleni (1-2 Haziran 2001) Bildirileri Kitabı. Ankara: Bizim Büro Basımevi Yay. 

Cançelik, Ali (2018). İznikli Büyük Bilge Eşrefoğlu Rûmî. İstanbul: Ketebe Yay.

Ceylan, Ömür (2007). Gül ile Gülü Tartanlar Eşrefoğlu Rûmî. İstanbul: Kapı Yay.

Ceylan, Ömür (2019 ). Eşrefoğlu Rûmî. İstanbul: Kesit Yay.

Çelebi, Asaf Hâlet (1944/1946). Eşrefoğlu Dîvânı. İstanbul: Suhulet Matbaası Yay.

Çelebi, Asaf Hâlet (2002). Eşrefoğlu Dîvânı. Hece Yay.

Güneş, Mustafa (1994). Eşrefoğlu Rûmî ve Dîvânı (İnceleme-Metin). Doktora Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.

Güneş, Mustafa (1998). Eşrefoğlu Rûmî. İstanbul: Timaş Yay.

Güneş, Mustafa (1999). Eşrefoğlu Rûmî Hayatı, Eserleri ve Dîvânı’ndan Seçmeler. Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yay.

Güneş, Mustafa (2000). Eşrefoğlu Rûmî Dîvânı (İnceleme-Karşılaştırmalı Metin). Ankara: Bizim Büro Basımevi Yay.

Güneş, Mustafa (2006). İznikli Eşrefoğlu Rûmî’nin Hayatı-Eserleri ve Dîvânı. İstanbul: Sahhaflar Kitap Sarayı Yay.

Güneş, Mustafa (2014). İznikli Eşrefoğlu Rûmî Dîvân ve Menkıbeler. İstanbul: Hoşgörü Yay.

Kara, Mustafa (2010). Eşrefoğlu Rûmî. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yay.

Kara, Mustafa “İznikli Bir Sûfî Eşrefoglu Rûmî”. https://dergi.diyanet.gov.tr/makaledetay e t: 01.01.2022 Kasım, Ahmet Fidan (2013) Eşrefoğlu Rûmî. İstanbul: Semerkand Yay.

Şimşirgil, Ahmet (2021). Eşrefoğlu Rûmî. İstanbul: KTB Yay.

Tatcı, Mustafa (2014). Eşrefoğlu Rûmî Dîvân-ı İlâhiyât. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yay.

Tercüman 1001 Temel Eser Heyeti (1972). Eşrefoğlu Dîvânı. İstanbul: Kervan Kitapçılık Yay.

Tatcı, Mustafa (2016). Eşrefoğlu Rûmî Dîvân-ı İlâhiyât. İstanbul: H Yay.

Atıf Bilgileri


GÜNEŞ, MUSTAFA. "DÎVÂN (EŞREFOĞLU, ABDULLAH)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/divan-tees-643. [Erişim Tarihi: 28 Nisan 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 MÜZEKKİ'N-NÜFUS (EŞREFOĞLU, ABDULLAH) Eşrefoğlu, Abdullah Dr. Abdullah Bağdemir
Görüntüle
2 TARİKAT-NÂME (EŞREFOĞLU, ABDULLAH) Eşrefoğlu, Abdullah Prof. Dr. MUSTAFA GÜNEŞ
Görüntüle
3 MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
4 MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
5 MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan
Görüntüle
6 TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) Konevî, Sadreddin Doç. Dr. Mevlüt Gülmez
Görüntüle
7 KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib Dr. Mehmet Bilal Yamak
Görüntüle
8 RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) Akşemseddin, Şemseddin Muhammed Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
9 MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi Diğer Edibe Taş
Görüntüle
10 ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba Prof. Dr. Enbiya Yıldırım
Görüntüle
11 ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî Diğer Tuğba Nurlu Ertürk
Görüntüle
12 KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) Şeyh Hâmid-i Velî Öğretmen TALAT OLGUN
Görüntüle