- Yazar Biyografisi (TEİS)
Eşrefoğlu, Abdullah - Madde Yazarı: Prof. Dr. MUSTAFA GÜNEŞ
- Eser Yazılış Tarihi:Eserin yazılış tarihi net olarak bilinmemektedir.
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:03/01/2022
DÎVÂN (EŞREFOĞLU, ABDULLAH)
DÎVÂN (EŞREFOĞLU RÛMÎ) Şiirler Eşrefoğlu Rûmî, AbdullahEşrefoğlu, Abdullah (d. 754/1353 - ö. 874/1469)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Eşrefoğlu Rûmî Dîvânı, Rûmî ve İznikî mahlaslarını da kullanan şairin şiirlerini ihtiva eden XV. yüzyıl Anadolu sahasına ait önemli bir eserdir. Dîvân’ın müellife ait veya yaşadığı dönemde istinsah edilmiş bir nüshasının olmayışı, nüshalar arasında bazı önemli farkların bulunması ve nüshaların çoğunluğunda şiirlerin elif ba sırasına göre tertipli bir şekilde sıralanmış olması gibi bazı özellikler, Eşrefoğlu’nun şiirlerinin Yunus Emre’nin şiirleri gibi şifahi kaynaklardan derlendiğini düşündürmektedir (Güneş 2006: 93-94).
Kaynaklarda, kaleme alınış tarihi hakkında net bir bilgi bulunmayan Dîvân’ın Mustafa Güneş tarafından yapılan tenkitli neşrinde, 144 gazel ve koşma, 7 mesnevi, rubai ve kıt’a tarzında 69 dörtlük olmak üzere toplamda 220 manzume bulunmaktadır.
Dîvân’da yer alan şiirler, genel anlamda ilahi veya nutuk adını verdiğimiz şiirler olup tevhit, münacat, naat, devriye, şathiye, methiye ve pendname türünde kaleme alınmışlardır. Eşrefoğlu Rûmî’nin şiirlerini hem hece hem de aruz vezniyle yazmış olması, dinî-tasavvufî Türk halk edebiyatı ile klasik Türk edebiyatını birbirine yakınlaştırması açısından oldukça önemlidir (Güneş 2006: 93).
Lirizm ve didaktizmin hakim olduğu Dîvân’da dil, üslup ve muhteva bakımlarından Yûnus Emre tesirini açıkça görmek mümkündür. Eski Anadolu Türkçesinin XV. yüzyıldaki en önemli temsilcileri arasında yer alan Eşrefoğlu Rûmî, şiirlerini daha ziyade Türkçe kelimelerle külfetsiz, yalın ve samimi bir dille yazmıştır. Nitekim Eşrefoğlu Rûmî’nin asıl hedefi, sanat yapma gayesinden öte ilahi cezbenin etkisiyle halkı irşat etmek olmuştur (Beydüz 2001: 165-174).
Aruz ve hece vezniyle yazılmış şiirler bağlamında Dîvân’da bulunan şiirlerle ilgili olarak net bir ayrım ve tasnif yapmak mümkün olmasa da şairin, aruz vezniyle yazdığı şiirler daha fazladır denilebilir. Söz konusu şiirler, muhteva açısından dinî-tasavvufi Türk edebiyatının en güzel örnekleri arasında yer alır (Güneş 1994: 80).
Eşrefoğlu’nun tekke şiirinin unutulmaz örnekleri arasında bulunan ve özellikle musammat gazel şeklinde yazdığı ilahileri, aruz ahengini vermekle beraber daha çok 14’lü ve 16’lı hece ölçüsüne uymaktadır. Şair, zengin ve cinaslı kafiyeyi kullanmakla birlikte kafiye aramak çabasında olmamış ve çoğunlukla yarım kafiye kullanmıştır (Güneş 1994: 80).
Eşrefoğlu’nun, Dîvân’ında yer alan şiirlerinde aliterasyon, telmih, tekrir ve irsal-i mesel gibi edebî sanatları sıklıkla kullandığı görülür. Ayrıca şairin, mısra başı kafiye ve rediflerle oldukça farklı, canlı ve ahenkli bir üslup oluşturduğu dikkati çeker. Şairin, samimi bir dille cezbe içinde yazdığı ilâhilerinin farklı bestekârlar tarafından bestelenmiş olduğu bilinir (Beydüz 2001: 165-174). Başka bir ifade ile şairin dinî, tasavvufî, ahlakî ve ilahî aşk konulu şiirlerinden oluşan eserinde yer alan manzumelerin önemli bir kısmı, bestelenerek okunmuş olup günümüzde de coşkulu bir şekilde okunmaya devam edilmektedir denilebilir (Güneş 2006: 364; Kara https://dergi.diyanet.gov.tr/makaledetay).
Eşrefiliğin kurucusu kabul edilen Eşrefoğlu, nefsi terbiye ve bir şeyhe intisap etmenin önemini vurguladığı bazı şiirlerinde, Abdülkadir Geylânî’ye bağlılığını sıklıkla dile getirir (Güneş 2006: 365, 399-340).
İlk olarak Asaf Hâlet Çelebi tarafından hazırlanarak yayımlanan Dîvân, daha sonra farklı formatlarda farklı kurum, araştırmacı ve bilim insanları tarafından hazırlanarak yeni harflerle yayımlanmıştır. Sözü edilen çalışmaların bir kısmında, müellifin hayatı ve eserlerinin yanında Dîvân’ından seçme şiirler de verilmiştir. Bahsi geçen çalışmaların önemli kısmı, kaynakça kısmında verilmiştir. Dîvân’ın yurt içinde ve dışında toplamda elliye yakın yazma nüshası mevcut olup söz konusu nüshaların beşinden hareketle yapılan karşılaştırmalı metnin yer aldığı doktora tezi, Mustafa Güneş tarafından hazırlanmıştır (Güneş 1994). Bizim Büro Basımevi ve Sahhaflar Kitap Sarayı tarafından da yayımlanan (Güneş 2000: 2006) sözü edilen çalışma, değişik kurum ve yayınevleri tarafından neşredilmiştir. Bu çalışmalarda, Dîvân’dan seçme şiirlerlerin günümüz Türkçesine aktarımı da yapılmıştır (Güneş 1998: 1999).
Elimizde altı matbu nüshası bulunan eser (Dîvân-ı İlâhiyât), Mustafa Tatcı tarafından da herhangi bir nüshaya bağlı kalınmadan tenkitli metin hâlinde yayımlanmıştır (Tatcı 2014: 2016).
Şairin biyografisi için bk. “Eşrefoğlu, Abdullah”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/esrefoglu-abdullah
Eserden Örnekler
Gazel
Şol ki cân virmez bu yolda pes niçün cânân diler
Müdde‘îdür ko anı kim dostı ol yalan diler
Dost yolında ‘âşıka cân virmek elbetde gerek
Zîrâ ol dost ‘âşıkını bî-dîl ü bî-cân diler
Varunı vir dost derdinden ala gör bir zerrecen diler
Tâ ki sana da diyeler derdi var dermân diler
Her kimün gönlinde kim dost derdi yok âdem degül
Düşmiş ol hayvân ‘ışka düni gün hüsrân diler ‘
Âşıkun ‘ışkdan nişânı var durur bellü beyân
Fârig-i kevneyn ne assı ne ziyân diler
Kibr ü kîn oldugı cânda ‘ışk gelüp kılmaz karâr
‘Işk harâblıklar sever ma‘mûrları vîrân diler
Eşrefoglı Rûmî ‘ışka vireli hep varını
Bî-murâd olup yürür ne vaslı ne hicrân diler (Güneş 2006: 225)
Gazel
Câna cefâ kıl yâ vefâ senden hem ol hoş hem bu hoş
Yâ derdün gönder yâ devâ senden hem ol hoş hem bu hoş
Hoşdur bana senden gelen yâ hil’atdür yâhud kefen
Yâ tâze gül yâhud diken senden hem ol hoş hem bu hoş
Hâlümi bir dem soragel dilerisem bağrumı del
İy lutfı hem kahrı güzel senden hem ol hoş hem bu hoş
Yâ bâg u yâ bostan ola yâ bend ü yâ zindan ola
Yâ vasl yâ hicrân ola senden hem ol hoş hem bu hoş
Gelse celâlünden cefâ yâhud cemâlünden vefâ
İkisi de câna safâ senden hem ol hoş hem bu hoş
Gerek ağlat gerek güldür gerek dirgür gerek öldür
Eşrefoglı sana kuldur senden hem ol hoş hem bu hoş
Gâhi nûş u gâhi ‘îşdur gâhi merhem gâhi rîşdür
Rûmî bugün dervîş durur senden hem ol hoş hem bu hoş (Güneş 2006: 275)
Kıt’alar
Biz bu ‘ışkı cândan öndin bulmışuz
‘Âşık u ‘ışk u ma‘şûk bir bilmişüz
Medresesinde bu ‘ışkun biz ezel
Okuyup her ‘ilmi hâsıl kılmışuz (Güneş 2006: 433)
Murâdundan öte yok sana menzil
Murâdun maksûdundur ma‘bûdun bil
Kamudan el çeküp fârig gereksin
Murâddur key murâd olursa bir kıl (Güneş 2006: 427)
Kaynakça
Beydüz, Yusuf Ziya (2001). “Eşrefoğlu Rûmî’nin Mûsîkîşinâslığı ve Bestelenmiş Şiirleri”, Eşrefoğlu Rûmî Bilgi Şöleni (1-2 Haziran 2001) Bildirileri Kitabı. Ankara: Bizim Büro Basımevi Yay.
Cançelik, Ali (2018). İznikli Büyük Bilge Eşrefoğlu Rûmî. İstanbul: Ketebe Yay.
Ceylan, Ömür (2007). Gül ile Gülü Tartanlar Eşrefoğlu Rûmî. İstanbul: Kapı Yay.
Ceylan, Ömür (2019 ). Eşrefoğlu Rûmî. İstanbul: Kesit Yay.
Çelebi, Asaf Hâlet (1944/1946). Eşrefoğlu Dîvânı. İstanbul: Suhulet Matbaası Yay.
Çelebi, Asaf Hâlet (2002). Eşrefoğlu Dîvânı. Hece Yay.
Güneş, Mustafa (1994). Eşrefoğlu Rûmî ve Dîvânı (İnceleme-Metin). Doktora Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.
Güneş, Mustafa (1998). Eşrefoğlu Rûmî. İstanbul: Timaş Yay.
Güneş, Mustafa (1999). Eşrefoğlu Rûmî Hayatı, Eserleri ve Dîvânı’ndan Seçmeler. Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yay.
Güneş, Mustafa (2000). Eşrefoğlu Rûmî Dîvânı (İnceleme-Karşılaştırmalı Metin). Ankara: Bizim Büro Basımevi Yay.
Güneş, Mustafa (2006). İznikli Eşrefoğlu Rûmî’nin Hayatı-Eserleri ve Dîvânı. İstanbul: Sahhaflar Kitap Sarayı Yay.
Güneş, Mustafa (2014). İznikli Eşrefoğlu Rûmî Dîvân ve Menkıbeler. İstanbul: Hoşgörü Yay.
Kara, Mustafa (2010). Eşrefoğlu Rûmî. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yay.
Kara, Mustafa “İznikli Bir Sûfî Eşrefoglu Rûmî”. https://dergi.diyanet.gov.tr/makaledetay e t: 01.01.2022 Kasım, Ahmet Fidan (2013) Eşrefoğlu Rûmî. İstanbul: Semerkand Yay.
Şimşirgil, Ahmet (2021). Eşrefoğlu Rûmî. İstanbul: KTB Yay.
Tatcı, Mustafa (2014). Eşrefoğlu Rûmî Dîvân-ı İlâhiyât. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yay.
Tercüman 1001 Temel Eser Heyeti (1972). Eşrefoğlu Dîvânı. İstanbul: Kervan Kitapçılık Yay.
Tatcı, Mustafa (2016). Eşrefoğlu Rûmî Dîvân-ı İlâhiyât. İstanbul: H Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MÜZEKKİ'N-NÜFUS (EŞREFOĞLU, ABDULLAH) | Eşrefoğlu, Abdullah | Dr. Abdullah Bağdemir |
Görüntüle | ||
2 | TARİKAT-NÂME (EŞREFOĞLU, ABDULLAH) | Eşrefoğlu, Abdullah | Prof. Dr. MUSTAFA GÜNEŞ |
Görüntüle | ||
3 | MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) | Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
4 | MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) | Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
5 | MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan |
Görüntüle | ||
6 | TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) | Konevî, Sadreddin | Doç. Dr. Mevlüt Gülmez |
Görüntüle | ||
7 | KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Dr. Mehmet Bilal Yamak |
Görüntüle | ||
8 | RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) | Akşemseddin, Şemseddin Muhammed | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
9 | MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) | Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi | Diğer Edibe Taş |
Görüntüle | ||
10 | ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba | Prof. Dr. Enbiya Yıldırım |
Görüntüle | ||
11 | ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî | Diğer Tuğba Nurlu Ertürk |
Görüntüle | ||
12 | KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) | Şeyh Hâmid-i Velî | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle |