- Yazar Biyografisi (TEİS)
Fâzıl, Enderunlu Fâzıl (Hüseyin) Bey - Madde Yazarı: Doç. Dr. MESUT BAYRAM DÜZENLİ
Dr. Öğr. Üyesi Talip Çukurlu - Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:08/02/2022
DÎVÂN (FÂZIL)
şiirlerFâzıl, Enderunlu Fâzıl (Hüseyin) Bey (d. 1170/1756-57 - ö. 3 Zilhicce 1225/30 Aralık 1810)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Enderunî Fâzıl’ın (ö.1225/1810) şiirlerini ihtiva eden eseri. Dîvân'da, farklı türlerde toplam 259 kaside, yine farklı türlerde yazılmış 224 gazel, 7 müstezat, 2 mesnevi, 66 kıta, 1 rubai, 1 tuyug, 29 murabba, 3 muhammes, 5 müseddes, 3 müsebba, 2 müsemmen, 1 mütessa, 2 muaşşer, 7 terkib-bent, 1 tane 12’li manzume ve 14 tane de beyit bulunmaktadır. 9 kaside Arapça; 2’si müstezat, 1’i kaside ve 3’ü gazel olmak üzere toplam 6 manzume Farsça; 1’i gazel ve 1’i muaşşer olmak üzere 2 manzume Türkçe-Farsça; 1 kaside ise Türkçe-Farsça-Arapça olarak yazılmıştır.
Fâzıl Dîvânı’nda münacat, naat, dört halife ve Celâleddin Rûmî, Bahâüddin Nakşibend, Abdülkadir Geylânî, Ahmed Rufâi gibi din ve tasavvuf büyüklerinin övgüsünün yapıldığı kasideler dışında, başta III. Selim olmak üzere çeşitli devlet adamlarına yönelik yazılmış kasideler önemli yer tutar. Fâzıl’ın tarih manzumelerinin pek çoğunu da kaside nazım şekliyle yazdığını söylemek mümkündür. Şairin, kasidelerinde sık sık geçim sıkıntısını dile getirdiği ve devlet adamlarından maddi yardım beklediği beyitler dikkati çeker. Kasidelerde süslü bir dile sahip olan Fâzıl, kelimeleri ustalıkla kullanmasını bilmiştir. Özellikle ramazaniye türünde yazdığı kasidelerinde, dönemin ramazan hayatını canlı bir şekilde şiirine aksettirmiştir. Bazı kasidelerinin farklı devlet adamlarına mükerrer olarak sunulduğu da görülmektedir. III. Selim’e sunulan bir kaside Şam Müftüsü Halil Efendi’ye; Kethüda İbrahim Efendi’ye sunulan bir kaside de Kethüda Yusuf Ağa’ya bazı küçük değişikliklerle tekrar sunulmuştur. Şitaiye türü kasidelerinden biri ise noksandır. Kaside başlığıyla yazılan bazı şiirlerde dua bölümü yoktur.
Sâib-i Tebrizî’nin bir gazelini tanzir ettiği bilinen şairin, zaman zaman Nâbî tarzında hikemi şiirler söyleme gayretinde olduğundan söz edilebilir. Bu tür gazellerin dili ağırdır. Onun şiirlerinde, Nedîm gibi günlük hayatı realist bir şekilde anlatan söyleyiş ve şuhane bir eda baskındır. Mahallî unsurlardan da faydalanmayı ihmal etmeyen şair, bu yönüyle de Bosnalı Sâbit’in takipçisi gibidir. Dîvân’da, methiye, tarih ve şarkı türündeki bazı şiirlerde de gazel nazım şekli kullanılmıştır. Dîvân’da özellikle kıta nazım şekliyle yazılmış pek çok tarih manzumesi bulunmaktadır. Bunların bir kısmında tarih beyti yer almamaktadır. Onda, musammatlar ve genellikle murabba nazım şekliyle yazılan şarkılar da da önemli yer tutar.
Dîvân'ın bir matbu (1258/1842) ve 2’si Almanya’da, 1’i İngiltere’de, diğerleri de yurtiçindeki çeşitli kütüphanelerde olmak üzere 19 yazma nüshası bulunmaktadır. Bunlardan en eski tarihli olanı, Enderunlu Vâsıf tarafından güzel bir nesih hatla 1214/1799-1800 senesinde istinsahı tamamlanmış olan Topkapı Sarayı Müzesi Hazine Kitaplığı’nda H.906 numarasıyla kayıtlı nüshadır. Eserin müellif hattı nüshası tespit edilememiştir. Nüshalar içinde en hacimlileri olan, İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi (NEKTY02819) ve İzmir Milli Kütüphanedeki (Nu: 1280) yazmaya, Fâzıl’la aynı dönemde yaşamış olup aynı mahlası kullanan ve onunla benzer üsluba sahip Hacı Tahir’in şiirleri de sehven girmiştir. Matbu nüshada ise müstensihin kelimeleri tamamen değiştirecek şekilde şahsi tasarruflarda bulunduğu tespit edilmiştir.
Kendisi hakkında “âteş-zebân, şu'le-zebân, şimşîr-zebân” gibi ifadeler kullanan ve mizahi bir üsluba sahip olan Enderunlu Fâzıl’ın bilhassa oryantalistlerin çabası sonucu mesnevileriyle ön plana çıkartılması, Nedim kadar olmasa da ona yakın değerde bir şair olduğunu ortaya koyan Dîvân’ının araştırmacılar tarafından ihmal edilmesine yol açmıştır. Dîvân üzerine bir yüksek lisans (Yanartaş 1997) ve bir de doktora (Beyhan 2021) çalışması yapılmıştır.
Şairin hayatı için bk. “Fâzıl, Enderunlu Fâzıl (Hüseyin) Bey”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/fazil-enderunlu-fazil-huseyin-bey
Eserden Örnekler
Gazel
Mest-i nâzım yakışır sana güzellik terlik
Ayagın altına pâbuç gibi dilberlik
Öyle bir çeşm-i gazûbâne nigâhın var kim
Anı güldürmege Merrîh eder kaşmerlik
Kimi şâhım kimi cânım dedi ‘uşşâk sana
Bunları lutf-ile tezkîr edersen erlik
Penbeden nâzik iken cism-i latîf-i pâkin
Dil-i sahtın ne revâ san‘atı âhengerlik
Rind-i peymâne-keş-i bâde-i ‘aşkım Fâzıl
Nev-hilâl etse sezâ meclisime sâgarlık (Dîvân. İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi Kütüphanesi. vr. 228a)
Gazel
Dest-i belâda tîg-ı mücellâ mıdır kaşın
Yâ kabza-i kazâda iki yâ mıdır kaşın
Müşgîn-i kilk-i kâtib-i kudretle gâlibâ
Levh-i cemâline çekilen râ mıdır kaşın
Olmuş namâzgâh-ı Müselmân u kâfirân
Mescid midir yâhud ki kelîsâ mıdır kaşın
Halvet-serây-ı gamze ü çeşm üstüne yâhud
İki kemer mi tâk-ı mu‘âllâ mıdır kaşın
Murgân-ı dil-şikârına şehbâz-ı çeşm içün
İki küşâde bâl-i mutarrâ mıdır kaşın
Verdi ziyâ o nûr-ı siyeh mâh rûyuna
Bilmem hilâl-i târem-i vâlâ mıdır kaşın
‘Uşşâk-ı zâr ile hep işâretle söyleşir
Üstâd-ı fenn-i şîve-i îmâ mıdır kaşın
Zülfün hele bilindi ki müşg-i Hoten imiş
Bilmem ‘aceb ki ‘anber-i sârâ mıdır kaşın
Yâhud ki medh-i Hazret-i Sultân Selîm içün
Bilmem iki zebân-ı sühan-zâ mıdır kaşın
Yâ sîne-i ‘adûsunu delmek içün ‘aceb
Dü-hançer-i küşâd u müheyyâ mıdır kaşın
Her cins-ile tekellüm eder sad lisân ile
Ey şûh kilk-i Fâzıl-ı gûyâ mıdır kaşın (Dîvân. İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi Kütüphanesi. vr. 228a).
Şarkı
I
Bir cüvân gördüm yanagı gülgülî
Benleri var üç aded şehdâneli
Orta boylu hoş edâlı cilveli
İsmine derler imiş Darçın Güli
II
‘Aşk ola üftâde-i nâ-şâdına
El-hased nâ‘il olanlar dâdına
Raksa girmiş âferîn üstâdına
Tel tel olmuş gerden üzre kâkülü
III
Olmaga lâyık gönül âyînesi
Sîme benzer gerdeni hem sînesi
Penbede gülde büyütmüş ninesi
Koçmaga gelmez nezâketden beli
IV
Şöyle zannım girmiş on beş yaşına
‘Itr-ı şâhîler sürünmüş kaşına
Sırma püsküllü beyâz fes başına
Bir yaraşmışdır ki yâhû yelleli
V
Bir müsellem dilber-i nev-restedir
Hüsnüne Fâzıl dahi dil-bestedir
Her ne medh olsa ana şâyestedir
Ehl-i ‘aşkın goncesi hem bülbülü (Dîvân. İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi Kütüphanesi. vr.202b)
Kaynakça
Beyhan, Esra (2021). Enderunlu Fazıl Divanı (Metin-inceleme). Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
Fâzıl Dîvânı (1258/1842). Kahire: Bulak Matbaası.
Fâzıl Dîvânı. İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi, Türkçe Yazma. NEKTY02819.
Yanartaş, Yusuf (1997). Enderunlu Fâzıl Dîvânı ve İndeksi. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DEFTER-İ AŞK (FÂZIL) | Fâzıl, Enderunlu Fâzıl (Hüseyin) Bey | Araş. Gör. Hicran Yücel |
Görüntüle | ||
2 | HÛBÂN-NÂME (FÂZIL) | Fâzıl, Enderunlu Fâzıl (Hüseyin) Bey | Dr. Öğr. Üyesi esra egüz o donohoe |
Görüntüle | ||
3 | ZENÂN-NÂME | Fâzıl, Enderunlu Fâzıl (Hüseyin) Bey | Dr. Öğr. Üyesi esra egüz o donohoe |
Görüntüle | ||
4 | ÇENGÎ-NÂME | Fâzıl, Enderunlu Fâzıl (Hüseyin) Bey | Araş. Gör. Dr. Esra Beyhan |
Görüntüle | ||
5 | SÛR-NÂME-İ ŞEHRİYÂR | Fâzıl, Enderunlu Fâzıl (Hüseyin) Bey | Araş. Gör. Dr. Esra Beyhan |
Görüntüle | ||
6 | MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) | Hıfzî | Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR |
Görüntüle | ||
7 | NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Diğer Aybala Sena KÜTÜK |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) | Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
9 | TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullah Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
10 | TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
11 | TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) | Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Ahmet Serdar Erkan |
Görüntüle | ||
13 | MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) | Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
14 | AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) | Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi | Diğer Nükran ERBAŞ Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) | Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle |