- Yazar Biyografisi (TEİS)
Seyyid, Mehmed Emîn Efendi - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Mahmut GİDER
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Pendname
- Yayın Tarihi:06/10/2021
DÎVÂN (SEYYİD)
şiirlerSeyyid, Mehmed Emîn Efendi (d. ?/? - ö. 1131?/1718?)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Seyyid Mehmed Emîn Efendi’nin (ö. 1131?/1718?) şiirlerini ihtiva eden eseri. Şairin tek eseri olan Dîvân’ın adı, yazma nüshaların iç kapağında “Dîvân-ı Seydâ” ve “Dîvân-ı Seyyid Baba” olarak geçmektedir. Eserde “Seyyid” mahlasının yanı sıra 6 kez “Seyyid Muhammed” mahlası kullanılmıştır.
Dîvân, şiirlerin nazım şekli ve türüne bakılmaksızın kafiye ve rediflerinin son harfine göre tertip edilmiştir. İki nüsha olarak çalışılan Dîvân’ın (Gider 2011: 44-45) tenkitli metninde 14 kaside, 159 gazel, 49 murabba, 2 muhammes, 21 tuyuğ, 1 kıta, 5 tarih, 2 mesnevi bulunmaktadır (Gider 2011: 14). Şiirler, din ve tasavvuf konuludur. Nasihatname türünde şiirlerin yoğunlukta olduğu Dîvân’da tevhid, münacaat, naat, methiye, ebced-nâme, elif-nâme, muamma gibi türler kullanılmıştır. Aruz ölçüsünün remel, rezec ve hezec kalıplarına iltifatın daha fazla olduğu eserde, özellikle tekke tasavvuf geleneği çerçevesinde yazılan şiirlerde hece ölçüsü de kullanılmıştır.
Hakîki aşkın terennüm edildiği Dîvân’da sufîyâne bir söyleyiş hâkimdir. Dolayısıyla estetik değeri yüksek şiirlerden ziyade Halvetiyye Tarikatı’nın temel öğretilerini ihtiva eden öğretici şiirler yoğunluktadır (Müftüoğlu 2011: 362; Kızıltaş 2011: 9). Dîvân’da Yunus Emre’nin (ö. 720/1320?) yanı sıra vahdet-i vücûd düşüncesi çerçevesinde yazılan şiirlerde şairin pîr olarak telakki ettiği Mısrîyye Tarikatı şeyhi Niyâzî-i Mısrî’nin (ö. 1105/1694), Hurûfîlik düşüncesi çerçevesinde yazılan şiirlerde ise Seyyid Nesimî’nin (ö. 820/1417?) etkisi açık bir şekilde görülmektedir (Yağız 2004: 6-7).
Dîvân üzerine üçü transkripsiyonlu metin-inceleme (Yağız 2004, Kızıltaş 2011, Müftüoğlu 2011), biri tenkitli metin-inceleme (Gider 2011) olmak üzere dört yüksek lisans tezi hazırlanmıştır.
Şairin biyografisi için bk. “Seyyid, Mehmed Emîn Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/seyyid-mehmed-emin-efendi
Eserden Örnekler
Gazel
Beri gel tâlib-i Haksan dilersen matlab-ı aʿlâ
Vücûdun eylegil fânî koma senden eser aslâ
Sana bu senlik ü benlik hicâb olmuş sana senden
Beni terk eyleyip sensiz varırsan görünür Mevlâ
Geçersen lâ vü illâdan halâs oldun eyâ server
Cemâl-i yâr ile ol dem görürsün tobtolu her câ
İkilikden geçen ʿâşık olur birlikde ol fâ’ik
Ana eşyâ olur nâtık hakâyıkdan virir maʿnâ
Şular kim dâr-ı dünyâda maʿârif kılmadı hâsıl
Anın hîç oldı tahsîli işi dâ’im kuru gavgâ
Cihâne gelmedin maksûd Hak'ı bilmek dürür ancak
Bilinmez Hak varılmaz yol vücûdun kılmasan ifnâ
Fenâ râhında ey Seyyid nihâyet bulmadı kimse
Cevâbı bu muʿammânın huve’l-Hayyu huve’l-aʿlâ (Gider, 2011: 80).
Kaynakça
Gider, Mahmut (2011). Seyyid Mehmed Emîn Efendi Dîvânı Tenkitli Metin- İnceleme. Yüksek Lisans Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi.
Kızıltaş, Abdulkadir (2011). Seyyid Mehmed Emin Baba: Hayatı Edebi Kişiliği Divanı ve İncelemesi, Yüksek Lisans Tezi. Afyonkarahisar: Afyon Kocatepe Üniversitesi.
Müftüoğlu, Hatice Vildan (2011). Seyyid Dîvanı (Mehmed Emin B. Mehmed Kâsım Halvetî) (İnceleme, Metin). Yüksek Lisans Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi.
Yağız, Gülseren (2004). Kasımzâde Es Seyyid Muhammed El-Bursevî Dîvânı Transkripsiyonlu Metni. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) | Hıfzî | Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR |
Görüntüle | ||
2 | NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Diğer Aybala Sena KÜTÜK |
Görüntüle | ||
3 | DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) | Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
4 | TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullah Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
5 | TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
6 | TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
7 | DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) | Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Ahmet Serdar Erkan |
Görüntüle | ||
8 | MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) | Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
9 | AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) | Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi | Diğer Nükran ERBAŞ Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) | Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle |