- Yazar Biyografisi (TEİS)
Şemsî, Seyyîd Mehmed Şemseddîn Efendi - Madde Yazarı: Prof. Dr. Rıfat Kütük
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Divan-Tekke Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:10/11/2021
DÎVÂNÇE (ŞEMSÎ)
şiirlerŞemsî, Seyyîd Mehmed Şemseddîn Efendi (d. ? - ö. 1227/1812)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Şemsî mahlasını kullanan Kâdirî şeyhlerinden Kayserili Seyyîd Mehmed Şemseddîn Efendi’nin (d. ? - ö. 1227/1812) dinî-tasavvufi şiirlerini topladığı eseri. Dîvân'ın müellif nüshasında 1 naat, 1 muvaşşah gazel, biri mütekerrir diğeri müzdevic 2 muhammes, 1 tesdis, 21 beyitlik bir mesnevi, 7 kıta, 4 tarih manzumesi, 10 müfred, biri Niyâzî-i Mısrî’ye diğeri Kâdirîhâne Şeyhi Şerîf Ahmed Efendi’ye olmak üzere 2 tahmis, 29 gazel ve 15 koşma bulunmaktadır. Nüshanın rivayet ettiği şiirlerin toplamı 73’tür. Şair, manzumelerinde mahlas olarak “Şemsî”yi kullanmakla beraber hece vezniyle söylediği iki şiirde kendisinden “Derviş Şemsî” olarak bahsetmektedir. Şemsî, şiirlerinde hem hece hem de aruz veznini bir arada kullanmıştır. Şairin aruz vezniyle söylediği şiirlerde vezin kusurları dikkat çekecek kadar fazladır.
Şemsî’nin, dinî-tasavvufi edebiyat geleneği içinde hazır bulduğu lügatle, biraz da tarikatını çevresine yaymak düşüncesiyle sade ve anlaşılır şiirler söylediği; Peygamber ve ehl-i beyt sevgisini, tevhid akidesini, tarikatının duyuş ve düşünüş prensiplerini, kıymet hükümlerini ve önemli şahsiyetlerini anlatmak; nefse uymanın yanlışlığını ifade etmek için nazmı bir vasıta olarak kullandığı görülür. Hemen bütün şiirlerinde tesadüf edilen ehl-i beyt ve Kâdirî tarikatı vurgusunu Şemsî’nin seyyidliğiyle ve mensubu olduğu meslekle izah kabildir. İlhamı ve şairlik istidadı tarikat mensubiyetinin emrinde olan şairin şiirlerinde tasavvuf sisteminin hemen bütün ıstılahlarına rastlamak mümkündür. Şairin tasavvufi neşveyi söze dönüştürebildiği beyitler hem anlam hem de ahenk bakımından diğer beyitlerden ayırt edilebilecek kadar güzeldir.
Şemsî’nin şu an için varlığından emin olunan tek eseri Dîvân'ın biri müellif hattı olmak üzere üç nüshası tespit edilebilmiştir. Müellif nüshası Rıfat Kütük’ün şahsi kütüphanesinde, ikinci nüsha Millî Kütüphane Yz A 8207’de, üçüncü nüsha ise Vatikan Kütüphanesi Türkçe El Yazmaları Vat. Turco 208/2’dedir. Bursalı Mehmed Tâhir (C. II, 263), şairin divanının mürettep olduğunu söylüyorsa da elimizdeki müellif hattı nüsha mürettep divan tertibine uymamaktadır. Millî Kütüphane nüshası 15 yapraktan ibaret olup hurûf-ı hecâya göre tertip edilmesine rağmen müellif nüshasından şiir sayısı bakımından bir hayli eksiktir. Vatikan nüshası, içinde bulunduğu mecmuanın 68b-82a yaprakları arasında olup şiir sayısı bakımında Millî Kütüphane nüshasına benzemektedir. İstinsah kaydı ve tarihi bulunmayan bu iki nüshada müellif nüshasında olmayan hiçbir manzume mevcut değildir.
Rıfat Kütük, Şemsî'yi ve eserini bir makale ile tanıtmış ve makalesinde şiirlerden örnekler de vermiştir (2008).
Şairin biyografisi için bk. "ŞEMSÎ, Seyyîd Mehmed Şemseddîn Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/semsi-seyyid-mehmed-semseddin-efendi
Eserden Örnekler
[Nâ-tamâm Gazel]
Âşinâ-yı ışka mahremdir kitâb
Ehl-i ışk olana hem-[dem]dir kitâb
Sırrını fâş eylemez nâdâna hîç
Câhile pür-derd [ü] pür-gamdır kitâb
Ehl-i ışkın gönlüdür kitâb velî
Sohbet-i esrâra elzemdir kitâb
Cümle esrârı derûnına nihân
Sâhib-i irfâna mahremdir kitâb
Çün marazdır ârife câhil sözi
Sohbet-i câhilden ekremdir kitâb (Kütük 2008: 492).
Gazel
Hüve’llâh sırrını görüp cemâl-i yârı buldun mı
İçerden içerü sırrı gönülde haber aldun mı
Degildir berr ü bahr içre dahı yok şeş cihâtda ol
O bir vardır ki var içre gönül evine toldun mı
Nice dem çalışup gezdin nice dem okıyup yazdın
Nice dem toz olup tozdun yabanda görebildin mi
Nice bir serserî gezmek hevâ-yı nefse dil virmek
Nice bir güft ü gû itmek sen anı seni bildin mi
Degildir ol kitâb içre ya okunan hitâb içre
Sana feth ola bâb içre gönül bâbında turdun mı
Senin perden yine sensin bu câsûslık neye lâzım ‘
Aceb ey Şemsî bî-çâre şu sen kendini bildin mi (Kütük 2008: 505).
Kaynakça
Bursalı Mehmed Tâhir (1333), Osmanlı Müellifleri, C. II. İstanbul: Matbaa-i Âmire.
Kütük, Rıfat (2008). “Kayserili Mutasavvıf Şair Seyyid Mehmed Şemsî (Şemseddîn) Efendi ve Divanı”. Turkish Studies 3 (2): 487-514. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.327 [Erişim tarihi: 07.11.2021]
Tuman, Mehmet Nail (2001). Tuhfe-i Na’ilî, Divan Şairlerinin Muhtasar Biyografileri (hzl.lar: Cemâl Kurnaz, Mustafa Tatcı). C. 2. Ankara: Bizim Büro Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ŞEMÂ'İL-İ ŞERÎF TERCÜMESİ | Ayn-ı Ekber, Şeyh Mehmed | Doç. Dr. Erdem Can Öztürk |
Görüntüle | ||
2 | MAKTEL-İ HÜSEYN / KİTÂB-I KERBELÂ (BEKÂYÎ) | Bekâyî, Darendeli Bekâyî | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
3 | KISSA-İ ERVE | Bilâl Efendi, Oflu | Dr. Öğr. Üyesi Tuba Onat Çakıroğlu |
Görüntüle | ||
4 | DÎVÂN (CEMÂLÎ-İ UŞŞÂKÎ) | CEMÂLÎ, Şeyh Seyyid Mehmed Cemâleddin Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya |
Görüntüle | ||
5 | DÎVÂN (HÂMİD) | Hâmid, Enderûnlu Mehmed | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle | ||
6 | DÎVÂN (HİLMÎ) | Hilmî, Yusûf-zâde Abdullâh | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
7 | EL-KASRU'L-METÎN Fİ TERCEMETİ BUSTÂNİ'L-ÂRİFÎN | İshâk, Ebûishâk-zâde İshâk Efendi | Dr. Necmettin Azak |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (İZZÎ) | İZZÎ, Eşref-zâde İzzeddîn Ahmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN (MÜSELLEM) | Müsellem, Ebulvefâ Şeyh Ahmed Müsellem Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
10 | İNSÂN-NÂME | Nazîr/Nazîrâ, İbrahim Nazîr Çelebi Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle |