DÎVÂNÇE (ŞEMSÎ)
şiirler
Şemsî, Seyyîd Mehmed Şemseddîn Efendi (d. ? - ö. 1227/1812)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Şemsî mahlasını kullanan Kâdirî şeyhlerinden Kayserili Seyyîd Mehmed Şemseddîn Efendi’nin (d. ? - ö. 1227/1812) dinî-tasavvufi şiirlerini topladığı eseri. Dîvân'ın müellif nüshasında 1 naat, 1 muvaşşah gazel, biri mütekerrir diğeri müzdevic 2 muhammes, 1 tesdis, 21 beyitlik bir mesnevi, 7 kıta, 4 tarih manzumesi, 10 müfred, biri Niyâzî-i Mısrî’ye diğeri Kâdirîhâne Şeyhi Şerîf Ahmed Efendi’ye olmak üzere 2 tahmis, 29 gazel ve 15 koşma bulunmaktadır. Nüshanın rivayet ettiği şiirlerin toplamı 73’tür. Şair, manzumelerinde mahlas olarak “Şemsî”yi kullanmakla beraber hece vezniyle söylediği iki şiirde kendisinden “Derviş Şemsî” olarak bahsetmektedir. Şemsî, şiirlerinde hem hece hem de aruz veznini bir arada kullanmıştır. Şairin aruz vezniyle söylediği şiirlerde vezin kusurları dikkat çekecek kadar fazladır.

Şemsî’nin, dinî-tasavvufi edebiyat geleneği içinde hazır bulduğu lügatle, biraz da tarikatını çevresine yaymak düşüncesiyle sade ve anlaşılır şiirler söylediği; Peygamber ve ehl-i beyt sevgisini, tevhid akidesini, tarikatının duyuş ve düşünüş prensiplerini, kıymet hükümlerini ve önemli şahsiyetlerini anlatmak; nefse uymanın yanlışlığını ifade etmek için nazmı bir vasıta olarak kullandığı görülür. Hemen bütün şiirlerinde tesadüf edilen ehl-i beyt ve Kâdirî tarikatı vurgusunu Şemsî’nin seyyidliğiyle ve mensubu olduğu meslekle izah kabildir. İlhamı ve şairlik istidadı tarikat mensubiyetinin emrinde olan şairin şiirlerinde tasavvuf sisteminin hemen bütün ıstılahlarına rastlamak mümkündür. Şairin tasavvufi neşveyi söze dönüştürebildiği beyitler hem anlam hem de ahenk bakımından diğer beyitlerden ayırt edilebilecek kadar güzeldir.

Şemsî’nin şu an için varlığından emin olunan tek eseri Dîvân'ın biri müellif hattı olmak üzere üç nüshası tespit edilebilmiştir. Müellif nüshası Rıfat Kütük’ün şahsi kütüphanesinde, ikinci nüsha Millî Kütüphane Yz A 8207’de, üçüncü nüsha ise Vatikan Kütüphanesi Türkçe El Yazmaları Vat. Turco 208/2’dedir. Bursalı Mehmed Tâhir (C. II, 263), şairin divanının mürettep olduğunu söylüyorsa da elimizdeki müellif hattı nüsha mürettep divan tertibine uymamaktadır. Millî Kütüphane nüshası 15 yapraktan ibaret olup hurûf-ı hecâya göre tertip edilmesine rağmen müellif nüshasından şiir sayısı bakımından bir hayli eksiktir. Vatikan nüshası, içinde bulunduğu mecmuanın 68b-82a yaprakları arasında olup şiir sayısı bakımında Millî Kütüphane nüshasına benzemektedir. İstinsah kaydı ve tarihi bulunmayan bu iki nüshada müellif nüshasında olmayan hiçbir manzume mevcut değildir.

Rıfat Kütük, Şemsî'yi ve eserini bir makale ile tanıtmış ve makalesinde şiirlerden örnekler de vermiştir (2008).

Şairin biyografisi için bk. "ŞEMSÎ, Seyyîd Mehmed Şemseddîn Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/semsi-seyyid-mehmed-semseddin-efendi

Eserden Örnekler


[Nâ-tamâm Gazel]

Âşinâ-yı ışka mahremdir kitâb

Ehl-i ışk olana hem-[dem]dir kitâb


Sırrını fâş eylemez nâdâna hîç

Câhile pür-derd [ü] pür-gamdır kitâb


Ehl-i ışkın gönlüdür kitâb velî

Sohbet-i esrâra elzemdir kitâb


Cümle esrârı derûnına nihân

Sâhib-i irfâna mahremdir kitâb


Çün marazdır ârife câhil sözi

Sohbet-i câhilden ekremdir kitâb (Kütük 2008: 492).


Gazel

Hüve’llâh sırrını görüp cemâl-i yârı buldun mı

İçerden içerü sırrı gönülde haber aldun mı


Degildir berr ü bahr içre dahı yok şeş cihâtda ol

O bir vardır ki var içre gönül evine toldun mı


Nice dem çalışup gezdin nice dem okıyup yazdın

Nice dem toz olup tozdun yabanda görebildin mi


Nice bir serserî gezmek hevâ-yı nefse dil virmek

Nice bir güft ü gû itmek sen anı seni bildin mi


Degildir ol kitâb içre ya okunan hitâb içre

Sana feth ola bâb içre gönül bâbında turdun mı


Senin perden yine sensin bu câsûslık neye lâzım ‘

Aceb ey Şemsî bî-çâre şu sen kendini bildin mi (Kütük 2008: 505).

Kaynakça


Bursalı Mehmed Tâhir (1333), Osmanlı Müellifleri, C. II. İstanbul: Matbaa-i Âmire.

Kütük, Rıfat (2008). “Kayserili Mutasavvıf Şair Seyyid Mehmed Şemsî (Şemseddîn) Efendi ve Divanı”. Turkish Studies 3 (2): 487-514. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.327 [Erişim tarihi: 07.11.2021]

Tuman, Mehmet Nail (2001). Tuhfe-i Na’ilî, Divan Şairlerinin Muhtasar Biyografileri (hzl.lar: Cemâl Kurnaz, Mustafa Tatcı). C. 2. Ankara: Bizim Büro Yay.


Atıf Bilgileri


Kütük, Rıfat. "DÎVÂNÇE (ŞEMSÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/divan-semsi-tees-430. [Erişim Tarihi: 22 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 ŞEMÂ'İL-İ ŞERÎF TERCÜMESİ Ayn-ı Ekber, Şeyh Mehmed Doç. Dr. Erdem Can Öztürk
Görüntüle
2 MAKTEL-İ HÜSEYN / KİTÂB-I KERBELÂ (BEKÂYÎ) Bekâyî, Darendeli Bekâyî Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
3 KISSA-İ ERVE Bilâl Efendi, Oflu Dr. Öğr. Üyesi Tuba Onat Çakıroğlu
Görüntüle
4 DÎVÂN (CEMÂLÎ-İ UŞŞÂKÎ) CEMÂLÎ, Şeyh Seyyid Mehmed Cemâleddin Efendi Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya
Görüntüle
5 DÎVÂN (HÂMİD) Hâmid, Enderûnlu Mehmed Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk
Görüntüle
6 DÎVÂN (HİLMÎ) Hilmî, Yusûf-zâde Abdullâh Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
7 EL-KASRU'L-METÎN Fİ TERCEMETİ BUSTÂNİ'L-ÂRİFÎN İshâk, Ebûishâk-zâde İshâk Efendi Dr. Necmettin Azak
Görüntüle
8 DÎVÂN (İZZÎ) İZZÎ, Eşref-zâde İzzeddîn Ahmed Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
9 DÎVÂN (MÜSELLEM) Müsellem, Ebulvefâ Şeyh Ahmed Müsellem Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
10 İNSÂN-NÂME Nazîr/Nazîrâ, İbrahim Nazîr Çelebi Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle