DÎVÂN (RÜŞDÎ, EBU'R-REŞÎD AHMED EFENDİ)
şiirler
Rüşdî, Ebu’r-Reşîd Ahmed (d. 1047/1637-38- ö. 14 Zilkade 1111/3 Mayıs 1700)

ISBN: 978-9944-237-87-1


17. yüzyıl şairlerinden Rüşdî mahlaslı Mostarlı Sahhâf Ahmed’in şiirlerini ihtiva eden eseri. Eser üzerine hazırlanmış bir yüksek lisans çalışmasında (Tunadurur, 2012) Ammeci Çelebi lakabıyla bilinen Edirneli Ahmed Rüşdî’ye (ö. 1105/1693-94) ait olarak gösterilen Dîvân’ın asıl yazarının -tezkirelerde verilen bilgilerden ve eser içindeki tarih manzumelerinden yola çıkarak- 17. yüzyıl şairlerinden Mostarlı Sahhâf Ahmed Rüşdî (ö. 1111/1700) olduğu kesinleşmiştir. Ahmed Rüşdî’nin Dîvân’ını tam olarak hangi tarihte kaleme aldığı bilinmemektedir. Dîvân içerisindeki en geç dönemi işaret eden tarih manzumesinin Bâkî Paşa adlı bir zatın 1107/1695 yılında vezirlik rütbesine terfi etmesi üzerine düşürülmüş olmasından ve şairin 1111/1700 yılında vefat ettiği bilgisinden yola çıkarak eserin, 1107/1695-1111/1700 yılları arasında yazıldığı tespit edilmiştir.

İçerisinde devrin sosyal ve siyasi olaylarını içeren pek çok tarih manzumesi barındırması bakımından önem arz eden Dîvân, Ekici (2006) tarafından hazırlanan tenkitli metne göre 1’i tevhid, 4’ü na't türünde yazılmış 7 kasîde, 195’i Türkçe, 3’ü Farsça 198 gazel; 87 tarih manzumesi, 403 matla, 30 müfred, 12 nazm, 6’sı Türkçe, 1’i Farsça olarak kaleme alınmış 7 kıt’a ve 1 mesnevîden oluşmaktadır (Ekici 2006: 36). Dîvân’ın kime sunulduğu bilgisi bilinmemekle birlikte eserde; Reisü’l-küttâb Râmi Mehmed Paşa (ö. 1119/1708) ve Müftü Feyzullah Efendi’ye (ö. 1115/ 1703) sunulmuş iki kaside ile Musahip Mustafa Paşa (ö.1096/1685) için yazılmış bir müzeyyel gazel mevcuttur.

Tezkirelerde şiirlerinden övgüyle bahsedilen Rüşdî, Dîvân’ında hem âşıkâne hem tasavvufî tarzda şiirlere yer vermiştir (Kayhan 1991:16; Tunadurur 2012: iii). Mevlevî olduğuna dair kaynaklarda herhangi bir bilgi bulunmayan şairin, Dîvân’ında Mevlevilikten söz eden şiirlere yer verdiği, bazı Mevlevî dedeleri için tarih düşürdüğü görülmektedir. Aruz veznini ve edebî sanatları kullanmakta başarılı olan, şiirlerinde kimi zaman halk söyleyişine yakın ifade ve deyimler kullanan, dönemine göre sade bir dil ile yazan şairin en büyük başarısı tarih düşürmedeki ustalığıdır (Altuner 1989:287; İnce 2018 :348; Ekici 2006: 8; Kayhan 1991: 22-31). 

Eserin tespit edebildiğimiz 8 nüshası mevcuttur. Rüşdî Dîvân’ı üzerine Kayhan (1991), Ekici (2006) ve Tunadurur (2012) tarafından hazırlanmış üç yüksek lisans tezi mevcuttur. Kayhan ve Ekici eserin tenkitli metnini ortaya koyarak eseri günümüz harflerine aktarırken; Tunadurur, eseri Edirneli Ahmed Rüşdî Divanı adıyla -gerçekte var olduğu bile kesin olmayan- başka bir Rüşdî’ye atfederek 3. kez tekrar çalışmıştır ve çalışmasında diğer araştırmacıların faydalandığı nüshalardan farklı olarak müellif hattı olduğunu iddia ettiği aslında temmet kaydından Süfyân bin Yûsuf adlı bir zat tarafından 1158/1745 yılında istinsah edildiği anlaşılan Edirne Selimiye Kütüphanesi 2198 numarada kayıtlı nüshayı kullanmıştır. Eserin kaynaklarda daha önce adı geçmeyen son nüshası ise 1125/1713 istinsah tarihli New Jersey Garrett Collection Yahuda Series Ottoman Turkish 2029Y’de kayıtlı nüshasıdır.

Şairin biyografisi için bk. “Rüşdî, Sahaf Ebu'r-Reşid Ahmed Rüşdî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğühttp://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/rusdi-sahaf-eburresid-ahmed-rusdi

Eserden Örnekler


Gazel

Nâfe-i Çîn-i Hoten turrana olmaz hem-bû

Sünbül-i cennet eger olsa gıdâ-yı âhû


Heves-i zülfün ile azm-i reh-i Çîn itdüm

Sana şimden gerü ey gözleri âhû yâ hû


Hâk-i pâyun gibi bir kuhl-i cilâ-bahş olmaz

Yok yire bâd-ı sabâ âlemi eyler tek ü pû


Dil-i uşşâk gibi garka-i hûn olmaz idi

Olmasa çeşm-i ciger-hârın egerçi câdû


Görüp ebrûn ile mâh-ı nevi ehl-i dikkat

Didiler farkı eger var ise ancak bir mû


Ser-nüviştim ezelî böyle imiş âlemde

Serimizden ne aceb gitmese fikr-i gîsû


Fikr-i zülfünde iken Rüşdî-i hayret-zedenin

Perde-i râhat olur çeşmine gelse uyhu (İnce 2018: 350)



Târih-i Berây-ı Feth-i Kamaniçe Sultân Mehemmed Hân Gâzî

Sultân-ı mülk-i bahr u berr Gâzî Mehemmed Hân kim

Azm-i cihâd itse olur feth ü zaferle kâmyâb


Kasd-ı gazâ ile idüp hısn-ı Kamançe fethine

Azm itdi çün sadd şevk ile mânend-i seyr-i âfitâb


Şâhâne bir ceng itdi kim âlem pesend idüp ana

Gül-bâng-ı tahsîn ile pür oldı sipihr-i nüh-kıbâb


Bu feth-i hoş-âsâr içün dest-i du’âyı kaldırup

Peygâm-ı hayra muntazır olmış iken hep şeyh ü şâb


Müjde idüp hâtif hemân ol dem didi târîhini

Aldı Kamançe kal’asın ceng ile şâh-ı Cem-cenâb (1083/1672) (Ekici 2012: 279)



Kaynakça


Abdulkadiroğlu, Abdulkerim  (1999). İsmail Beliğ. Nuhbetü’l-Âsâr li-Zeyli Zübdetü’l-Eş’ar. Ankara: AKM Yay.

Ahmet Rüştü Edirneli. Divan-ı Ahmet Rüştü. Edirne Selimiye Yazma Eserler Kütüphanesi 2198. 

Altuner, Nuran (1989). Safâî ve Tezkiresi (İnceleme-Tenkitli Metin-İndeks). Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

Bursalı Mehmed Tahir (1972). Osmanlı Müellifleri. C.2. İstanbul: Meral Yayınevi.

Coşkun, Ali Osman (2019). Seyrekzâde Mehmet Âsım. Zeyl-i Zübdetül-Eş'âr. Ankara: KTB Yay.

Ekici, Hatice (2006). Sahhaf Rüşdi ve Divanı’nın Tenkitli Metni. Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi.

İnce, Adnan (2018). Mîrzâ-zâde Mehmed Sâlim Efendi. Tezkiretü’ş-Şu’arâ (İnceleme-Metin). Ankara: KTB Yay.

İpekten, Halûk, M. İsen, R. Toparlı, N. Okçu ve T. Karabey (1988). Tezkirelere Göre Divan Edebiyatı İsimler Sözlüğü. Ankara: KTB Yay.

Kaya, Resul (2008). Mehmet Nâil Tuman ve Tuhfe-i Nâilî’si (İnceleme-Metin-İndeks Sayfa 301-400). Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi.

Kayhan, Hasibe (1991). Rüşdi (Hayatı, Edebi Kişiliği ve Divanının Tenkitli Metni). Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.

Rüşdî. Sahhâf Rüşdî Divanı. İstanbul Üniversitesi, Nadir Eserler Kütüphanesi TY 2946/1. 

Tunadurur, Melike (2012). Edirneli Ahmed Rüşdi Divanı. Yüksek Lisans Tezi. Edirne: Trakya Üniversitesi.

Atıf Bilgileri


İmamoğlu, Fatma. "DÎVÂN (RÜŞDÎ, EBU'R-REŞÎD AHMED EFENDİ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/divan-rusdi-ebu-r-resid-ahmed-efendi. [Erişim Tarihi: 14 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 ŞERH-İ DÎVÂN-I URFÎ-İ ŞÎRÂZÎ (SAHHÂF AHMED RÜŞDÎ) Sahhâf Ahmed Rüşdî Dr. Öğr. Üyesi Seyit Yavuz
Görüntüle
2 LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) Mahmud Cemaleddin el-Hulvî Diğer Özlem Şamlı
Görüntüle
3 AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) Za'îfî, Muhammed Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
4 KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) Feyzî-i Kefevî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
5 ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) Iyânî, Cafer Iyânî Bey Prof. Dr. Osman Ünlü
Görüntüle
6 RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) Kefevî, Hüseyin ismail Aksoyak
Görüntüle
7 ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafa b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
8 HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) Mustafâ b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
9 HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafâ bin Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
10 TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
11 KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) Şikârî Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür
Görüntüle