- Yazar Biyografisi (TEİS)
Rüşdî, Ebu’r-Reşîd Ahmed - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Fatma İmamoğlu
- Eser Yazılış Tarihi:1107/1695-1111/1700 yılları arasında
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:22/09/2022
DÎVÂN (RÜŞDÎ, EBU'R-REŞÎD AHMED EFENDİ)
şiirlerRüşdî, Ebu’r-Reşîd Ahmed (d. 1047/1637-38- ö. 14 Zilkade 1111/3 Mayıs 1700)
ISBN: 978-9944-237-87-1
17. yüzyıl şairlerinden Rüşdî mahlaslı Mostarlı Sahhâf Ahmed’in şiirlerini ihtiva eden eseri. Eser üzerine hazırlanmış bir yüksek lisans çalışmasında (Tunadurur, 2012) Ammeci Çelebi lakabıyla bilinen Edirneli Ahmed Rüşdî’ye (ö. 1105/1693-94) ait olarak gösterilen Dîvân’ın asıl yazarının -tezkirelerde verilen bilgilerden ve eser içindeki tarih manzumelerinden yola çıkarak- 17. yüzyıl şairlerinden Mostarlı Sahhâf Ahmed Rüşdî (ö. 1111/1700) olduğu kesinleşmiştir. Ahmed Rüşdî’nin Dîvân’ını tam olarak hangi tarihte kaleme aldığı bilinmemektedir. Dîvân içerisindeki en geç dönemi işaret eden tarih manzumesinin Bâkî Paşa adlı bir zatın 1107/1695 yılında vezirlik rütbesine terfi etmesi üzerine düşürülmüş olmasından ve şairin 1111/1700 yılında vefat ettiği bilgisinden yola çıkarak eserin, 1107/1695-1111/1700 yılları arasında yazıldığı tespit edilmiştir.
İçerisinde devrin sosyal ve siyasi olaylarını içeren pek çok tarih manzumesi barındırması bakımından önem arz eden Dîvân, Ekici (2006) tarafından hazırlanan tenkitli metne göre 1’i tevhid, 4’ü na't türünde yazılmış 7 kasîde, 195’i Türkçe, 3’ü Farsça 198 gazel; 87 tarih manzumesi, 403 matla, 30 müfred, 12 nazm, 6’sı Türkçe, 1’i Farsça olarak kaleme alınmış 7 kıt’a ve 1 mesnevîden oluşmaktadır (Ekici 2006: 36). Dîvân’ın kime sunulduğu bilgisi bilinmemekle birlikte eserde; Reisü’l-küttâb Râmi Mehmed Paşa (ö. 1119/1708) ve Müftü Feyzullah Efendi’ye (ö. 1115/ 1703) sunulmuş iki kaside ile Musahip Mustafa Paşa (ö.1096/1685) için yazılmış bir müzeyyel gazel mevcuttur.
Tezkirelerde şiirlerinden övgüyle bahsedilen Rüşdî, Dîvân’ında hem âşıkâne hem tasavvufî tarzda şiirlere yer vermiştir (Kayhan 1991:16; Tunadurur 2012: iii). Mevlevî olduğuna dair kaynaklarda herhangi bir bilgi bulunmayan şairin, Dîvân’ında Mevlevilikten söz eden şiirlere yer verdiği, bazı Mevlevî dedeleri için tarih düşürdüğü görülmektedir. Aruz veznini ve edebî sanatları kullanmakta başarılı olan, şiirlerinde kimi zaman halk söyleyişine yakın ifade ve deyimler kullanan, dönemine göre sade bir dil ile yazan şairin en büyük başarısı tarih düşürmedeki ustalığıdır (Altuner 1989:287; İnce 2018 :348; Ekici 2006: 8; Kayhan 1991: 22-31).
Eserin tespit edebildiğimiz 8 nüshası mevcuttur. Rüşdî Dîvân’ı üzerine Kayhan (1991), Ekici (2006) ve Tunadurur (2012) tarafından hazırlanmış üç yüksek lisans tezi mevcuttur. Kayhan ve Ekici eserin tenkitli metnini ortaya koyarak eseri günümüz harflerine aktarırken; Tunadurur, eseri Edirneli Ahmed Rüşdî Divanı adıyla -gerçekte var olduğu bile kesin olmayan- başka bir Rüşdî’ye atfederek 3. kez tekrar çalışmıştır ve çalışmasında diğer araştırmacıların faydalandığı nüshalardan farklı olarak müellif hattı olduğunu iddia ettiği aslında temmet kaydından Süfyân bin Yûsuf adlı bir zat tarafından 1158/1745 yılında istinsah edildiği anlaşılan Edirne Selimiye Kütüphanesi 2198 numarada kayıtlı nüshayı kullanmıştır. Eserin kaynaklarda daha önce adı geçmeyen son nüshası ise 1125/1713 istinsah tarihli New Jersey Garrett Collection Yahuda Series Ottoman Turkish 2029Y’de kayıtlı nüshasıdır.
Şairin biyografisi için bk. “Rüşdî, Sahaf Ebu'r-Reşid Ahmed Rüşdî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/rusdi-sahaf-eburresid-ahmed-rusdi
Eserden Örnekler
Gazel
Nâfe-i Çîn-i Hoten turrana olmaz hem-bû
Sünbül-i cennet eger olsa gıdâ-yı âhû
Heves-i zülfün ile azm-i reh-i Çîn itdüm
Sana şimden gerü ey gözleri âhû yâ hû
Hâk-i pâyun gibi bir kuhl-i cilâ-bahş olmaz
Yok yire bâd-ı sabâ âlemi eyler tek ü pû
Dil-i uşşâk gibi garka-i hûn olmaz idi
Olmasa çeşm-i ciger-hârın egerçi câdû
Görüp ebrûn ile mâh-ı nevi ehl-i dikkat
Didiler farkı eger var ise ancak bir mû
Ser-nüviştim ezelî böyle imiş âlemde
Serimizden ne aceb gitmese fikr-i gîsû
Fikr-i zülfünde iken Rüşdî-i hayret-zedenin
Perde-i râhat olur çeşmine gelse uyhu (İnce 2018: 350)
Târih-i Berây-ı Feth-i Kamaniçe Sultân Mehemmed Hân Gâzî
Sultân-ı mülk-i bahr u berr Gâzî Mehemmed Hân kim
Azm-i cihâd itse olur feth ü zaferle kâmyâb
Kasd-ı gazâ ile idüp hısn-ı Kamançe fethine
Azm itdi çün sadd şevk ile mânend-i seyr-i âfitâb
Şâhâne bir ceng itdi kim âlem pesend idüp ana
Gül-bâng-ı tahsîn ile pür oldı sipihr-i nüh-kıbâb
Bu feth-i hoş-âsâr içün dest-i du’âyı kaldırup
Peygâm-ı hayra muntazır olmış iken hep şeyh ü şâb
Müjde idüp hâtif hemân ol dem didi târîhini
Aldı Kamançe kal’asın ceng ile şâh-ı Cem-cenâb (1083/1672) (Ekici 2012: 279)
Kaynakça
Abdulkadiroğlu, Abdulkerim (1999). İsmail Beliğ. Nuhbetü’l-Âsâr li-Zeyli Zübdetü’l-Eş’ar. Ankara: AKM Yay.
Ahmet Rüştü Edirneli. Divan-ı Ahmet Rüştü. Edirne Selimiye Yazma Eserler Kütüphanesi 2198.
Altuner, Nuran (1989). Safâî ve Tezkiresi (İnceleme-Tenkitli Metin-İndeks). Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Bursalı Mehmed Tahir (1972). Osmanlı Müellifleri. C.2. İstanbul: Meral Yayınevi.
Coşkun, Ali Osman (2019). Seyrekzâde Mehmet Âsım. Zeyl-i Zübdetül-Eş'âr. Ankara: KTB Yay.
Ekici, Hatice (2006). Sahhaf Rüşdi ve Divanı’nın Tenkitli Metni. Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi.
İnce, Adnan (2018). Mîrzâ-zâde Mehmed Sâlim Efendi. Tezkiretü’ş-Şu’arâ (İnceleme-Metin). Ankara: KTB Yay.
İpekten, Halûk, M. İsen, R. Toparlı, N. Okçu ve T. Karabey (1988). Tezkirelere Göre Divan Edebiyatı İsimler Sözlüğü. Ankara: KTB Yay.
Kaya, Resul (2008). Mehmet Nâil Tuman ve Tuhfe-i Nâilî’si (İnceleme-Metin-İndeks Sayfa 301-400). Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi.
Kayhan, Hasibe (1991). Rüşdi (Hayatı, Edebi Kişiliği ve Divanının Tenkitli Metni). Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
Rüşdî. Sahhâf Rüşdî Divanı. İstanbul Üniversitesi, Nadir Eserler Kütüphanesi TY 2946/1.
Tunadurur, Melike (2012). Edirneli Ahmed Rüşdi Divanı. Yüksek Lisans Tezi. Edirne: Trakya Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ŞERH-İ DÎVÂN-I URFÎ-İ ŞÎRÂZÎ (SAHHÂF AHMED RÜŞDÎ) | Sahhâf Ahmed Rüşdî | Dr. Öğr. Üyesi Seyit Yavuz |
Görüntüle | ||
2 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
3 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
4 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
5 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
6 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
7 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
8 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
9 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
10 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
11 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |