- Yazar Biyografisi (TEİS)
Rif'at, Kırımlı Ebû Bekir Rif'at Efendi - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Murat Keklik
- Eser Yazılış Tarihi:1838
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:26/11/2021
DİVAN (RİF'AT)
şiirlerRif'at, Kırımlı Ebû Bekir Rif'at Efendi (d. 1195/1780-81 - ö. 1247/1831-32?)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Kırımlı Ebubekir Rif’at Efendi’nin şiirlerinin yer aldığı eser. Dîvân’ın taş baskısında 5 kaside, 4 mesnevi, 1 müseddes, 7 muhammes, 1 terci-bend, 56 tarih manzumesi, 47 gazel, 3 kıt'a olmak üzere 124 şiir yer almaktadır. Nazım şekillerinin oluşturulmasında ve sıralanmasında klasik divan tertibinin dışına çıkılmıştır. Na’t türünde bir müseddesle başlayan Dîvân’da tarih manzumelerinin arasına serpiştirilmiş kaside, mesnevi ve müfredler; gazeller arasında muhammesler yer almaktadır (Uzun 2015). Kasidelerden biri na’t, biri miraciye diğer üçü methiye tarzındadır. Devlet büyüklerine sunulan kasidelerde sadece methiye ve dua bölümleri yer almaktadır.
Dîvân’ın hacim bakımından en geniş bölümünü tarih manzumeleri oluşturmaktadır. Bu manzumelerin çoğunda matla ve mahlas beyti bulunmakla birlikte bir kısmında matla beyti yoktur. Tek beyitlik 4, iki beyitlik 2, üç beyitlik 4 tarih manzumesinin yanında beyit sayıları yirmiyi aşan çok sayıda tarih manzumesi bulunmaktadır. Devlet büyüklerinin vefatı, göreve getirilişi, çocuklarının doğumu başta olmak üzere; cami, kışla, çeşme, konak, sebil, mektep, darphane, köprü gibi yapıların inşası gibi çeşitli konular üzerine tarih manzumeleri yazılmıştır. Şairin elli yaşına girişi ve hacca gidişi münasebetiyle yazdığı tarih manzumelerinin yanında Kırım hanlarından Şahbaz Giray, Selim Giray ve Maksud Giray’ın ve yakınlarının vefatları için düştüğü tarihler de bulunmaktadır. Sayılarının ve beyitlerinin fazla oluşu, abartılı bir methiye üslubuyla yazılmış olmaları, tarih manzumelerinin Dîvân’da kasidelerin yerini tuttuğu hissini uyandırmaktadır.
Dîvân’da Nazm-ı Rü’yâ ve Ta’birân-ı Rü’yâ başlıklarını taşıyan mesneviler, manzum hikâye tarzında olup şairin gördüğü rüyaların yorumunu konu almaktadır. Diğer iki mesneviden biri bir mektuba cevaben yazılmıştır. Diğeri ise şairin sanat anlayışını, şiire bakışını yansıtan oğlu için yazdığı bir mahlasnamedir. Eserdeki kıtalardan ikisi methiye diğeri ise Ramazan Bayramı’nı konu alan bir ıydiyedir. Dîvân’daki terci-bend ise içinde murassa ve müfred kafiyelerin, Arapça beyitlerin bulunduğu tasavvufi bir manzumedir.
Eserde Arap alfabesine göre dizilen gazellerin ilk ikisi tevhid ve na’t tarzındadır. Dîvân’daki az sayıdaki gazel, konu bakımından çeşitlilik göstermektedir. Âşıkane, rindane, şuhane, didaktik, talihten şikâyet, methiye gibi konuların işlendiği gazellere lirik ve içten bir üslup hâkimdir. Gazellerin kafiye sözcükleri daha çok isim soylu sözcüklerden seçilmişlerdir. Diğer nazım şekillerine göre daha sade bir dille yazılan gazel ve muhammeslerde yer yer mahalli söyleyişlere yer verilmiştir. İkili terkipler yoğun olmakla birlikte daha uzun terkiplere pek rastlanmaz.
Kahire Bulak Matbaası’nda 1254/1838’de taş baskısı yapılan 183 sayfalık eserde, şairin gönderdiği ve aldığı mektupları içeren Münşeat-ı Rif’at Efendi başlıklı 77 sayfalık bir bölüm bulunmaktadır. Aynı matbaada basılan eserin diğer bir baskısı Münşe’at-ı Rif’at Efendi ismiyle Ankara Milli Kütüphane’de kayıtlıdır. Şairin hayatı ve şiirlerin yeni yazıyla neşri bir kitap çalışmasına (Uzun 2015) konu olmuştur.
Şair hakkında bilgi için bk. "Rif’at, Kırımlı Ebû Bekir Rif'at Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü, http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/rifat-kirimli-ebu-bekir-rifat-efendi
Eserden Örnekler
Gazel
Söyler o tıfl-ı nâza zebânım çıtır pıtır
Reftâr ider o rûh-ı revânım çıtır pıtır
Gördükde mû miyânını bir kılca kalmadı
Kopmağa âh rişte-i cânım çıtır pıtır
Bülbül hezâr medhin okur gül yanağının
Ey lâle-hadd ü gonçe-dehânım çıtır pıtır
Engüşt-i nâzı birbirine eyleyüp girift
Çıtlatma gitdi tâb ü tüvânım çıtır pıtır
Düzd-âne bûs-ı la’line vardıkda dökülüp
Eşkim tuyurdı râz-ı nihânım çıtır pıtır
Yâb yâb yatağına o mehin nerm-rev iken
Bir ra’şe aldı kesdi emânım çıtır pıtır
Rif’at çıtır çıtır kara hâmem güzel yazar
Ol sâf hâl-i zâr-ı cenânım çıtır pıtır (Uzun 2015: 123).
Târîh-i Çeşme
Âb-dest alsun gerek içsün cünûd-ı mü’minin
Bu sebîl-i pâki icrâ eyledi Mahmûd Hân (1241/1825)
(Uzun 2015: 34).
Kaynakça
Kurnaz, Cemal; Çeltik, Halil (2009). “Hanlık Dönemi Kırım Şairleri Hakkında Bazı Tespit ve Değerlendirmeler”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi, (51): 275-294.
Uzun, Adnan (2015). Kırımlı Bir Şair Ebubekir Rif’at Efendi Hayatı, Divanı. Almanya: Türkiye Alim Kitapları.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MÜNŞE'ÂT-I RIFAT EFENDİ (KIRIMLI EBU BEKİR RIF'AT EFENDİ) | RİF’AT, Kırımlı Ebû Bekir Rif'at Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Murat Keklik |
Görüntüle | ||
2 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
3 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
4 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
5 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
6 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
7 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
8 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
10 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |