DÎVÂN (REZMÎ)
şiirler
Rezmî, Safiye Sultan-zâde Mehmed (d. 1050-60/1640-50? - ö. 29 Safer 1131/21 Ocak 1719)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Safiye Sultânzâde Mehmed Rezmî’nin şiirlerini ihtiva eden eseri. Şair, Dîvân’ını 1110/1698 tarihinde tertip ettiğine dair tarih düşmüştür. Ancak eserde 1129/1716-17 yılına kadar meydana gelen çeşitli olaylara düşürülmüş tarihlerin bulunması, şairin Dîvân’ını tertip ettikten sonra da şiir yazmaya devam ettiğini ve yazmadaki boş sayfalara ve sayfa kenarlarına eklemeler yaptığını göstermektedir. Eserin bilinen tek nüshası İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi, Türkçe Yazmalar 5499 numarada bulunmaktadır.

Dîvân’da 2 mesnevi, 13 kaside, 530 gazel, 3 tahmis, 1 terci-bend, 49 kıt’a, 188 müfred olmak üzere toplam 786 şiir yer almaktadır. Bunlardan 23 kıt’a, 21 müfred, 6 kaside, 1 mesnevi ve 1 gazel, tarihler bölümündedir. Genel itibariyle mürettep bir divan görünümünde olan eserin gazellere kadar olan kısmındaki şiirlerin şekilden ziyade türe göre sıralandığı dikkati çekmektedir. Eserin başında yer alan mesnevi 12 beyitlik bir naattır. Tarihler arasında yer alan diğer mesnevi ise Rezmî’nin çizdiği III. Ahmed’in yalı köşkünün resmi üzerine yazılmış olan 11 beyitlik bir şiirdir. Kasidelerden dördü Sultan Ahmed, Süleyman Paşa ve Damad Ali Paşa için kaleme alınmış övgü şiirleriyken diğerleri niyaznâme, nasihatnâme ve şüküfenâme türlerinde yazılmış olan kasidelerdir. Övgü şiirleri arasında yine devlet büyüklerinin medhiyesi için yazılmış iki kıt’a-i kebîre bulunmaktadır. “Gazeliyyât-ı Bî-nukât” başlığı altında “elif, ha, dal, lam” kafiyeli 4 gazel ardında başlıksız ve sondan eksik 23 beyitlik bir mutavvel gazel yer almaktadır. Asıl gazeller bölümünde ise kafiye harflerine göre sıralanmış, çoğunluğu 5 beyitten oluşan 524 gazel bulunmaktadır. Eserdeki tahmislerin hepsi şairin kendi gazellerine yaptığı tahmislerdir. Terci-bend ise tevbenâme türünde yazılmıştır. “Mukatta’ât” başlığı altındaki 24 kıt’anın tamamı ikişer beyitten oluşmaktadır. “Tevârîh” başlığı altında da şairin ailesi, yakınları, devlet büyükleri ile ilgili çeşitli hadiselere, başta kendi köşkü olmak üzere çeşitli yapılara ve savaşlara düşürdüğü tarihler yer almaktadır.

Şiirlerinde savaşla ilgili unsurlara yer vermediği hâlde -muhtemelen silahşorluk ve kapıcıbaşılık yaptığı için- Rezmî mahlasını seçmiş olan şair, şiir dışında resim ve müzikle de ilgilenmiş, estetik yönü yüksek bir şahsiyettir. Şiirlerinde çoğunlukla sevgilinin hasletleri, âşığın ona olan aşkı, eğlence meclisi gibi konuları işlemiş; bahar, bahçe ve çiçek tasvirlerine yer vermiş; resim, müzik gibi sanat dallarına ait unsurlardan yararlanmıştır. Onun kaleme aldığı manzumelerde toplumun âdetleri, gelenekleri, görenekleri ve inanışları, çeşitli tabiat olayları, şenlikler, eşyalar, kıyafetler, kumaşlar, meslekler, eğitim ve adalet sisteminin işleyişi gibi devrin sosyal hayatına dair çok sayıda ipucu bulmak mümkündür.

Rezmî, şiirlerini çoğunlukla Türkçe kelimelerden oluşan, az sayıda terkibin yer aldığı, deyimlerden çokça yararlandığı, halk söyleyişlerini de kullandığı sade bir dil ve kolay anlaşılabilir bir üslupla kaleme almıştır. Onun şiirlerine yalın bir anlam ve ifade kurgusu hâkimdir. Dîvân’daki şiirlerde pek çok vezin kusuru bulunmaktadır. Ayrıca henüz tamamlanmamış oldukları düşünülen vezinsiz şiirler yer almaktadır. Şekle dair bu sorunların yanında kimi şiirlerde kelime ve hayal tekrarları da görülmektedir.

Rezmî Dîvânı üzerine bir yüksek lisans tezi hazırlanmış (Gürbüz 2005), daha sonra bu çalışma kitap olarak yayımlanmıştır (Gürbüz 2012).

Şairin biyografisi için bk. “Rezmî, Safiye Sultan-zâde Mehmed”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/rezmi-safiye-sultanzade-mehmed 

Eserden Örnekler


Gazel

Cihânda keşf-i râz itmege mahrem kalmamış gitmiş

Hulûs me’mûl olur âlemde âdem kalmamış gitmiş


Nice alsun ele sâkî mey-i sahbâyı bu demde

Bütün rindân ile hep bezm-i âlem kalmamış gitmiş


İdeyüm bir nefes gülşende sohbet yâr ile dirsen

Safâlar idecek âlemde bir dem kalmamış gitmiş


Sana ağlar mukaddem hâlini sen arza girmezden

Hele bildük ser-â-pâ şimdi hurrem kalmamış gitmiş


Gam-ı dil-dâr ile bağrı taş olmış âşık-ı zârun

Ser-i kûyında girye itmege nem kalmamış gitmiş


Hayıflar kim çeker bî-hûde âşık sîneye dâğı

Ana şâyeste cânâ tende merhem kalmamış gitmiş


Varup bir merd-i kâmil yok ki dutsan dâmen-i pâkin

Hakîkat Rezmî bir merd-i müsellem kalmamış gitmiş


Gazel

Derdini âşık-ı zâr yâra nihân söyler imiş

İllere subh u mesâ anı hemân söyler imiş


Saklanılmaz gam-ı ışk doğrısı budur bir dem

Saklaram anı diyen belki yalan söyler imiş


Ben sanurdum ki o dil-dâra gönül virdügümi

Bilmedi kimse meger cümle cihân söyler imiş


Çekdügüm her dem o hamyâze-i vasl-ı gamını

Keşf idüp âleme ol kaşı kemân söyler imiş


Sînede saklasa da ışkını Rezmî âşık

Kendüsi söylemese anı zebân söyler imiş


Gazel

Seni cândan seven âşıklarun sen sevmedün gitdün

Cihânda cânunun kıymetini hîç bilmedün gitdün


Görince gül yüzün ol dem dökilür pâyuna eşküm

Anı sen dest-i lutfunla hele bir silmedün gitdün


Tolunı nûş iderler şimdi âlemde senün sâkî

Bize lutf eyleyüp bir sâgarı toldurmadun gitdün


Bölüp kâküllerün herkese hisse gösterürmişsün

Ne tel kırduk yanunda kim bize lutf itmedün gitdün


Dolaşdun kâkül-i yâra hezârân derd ile Rezmî

O kayda düşdüñ ammâ kim yine el çekmedün gitdün (Gürbüz 2012: 236, 237-238, 258)

Kaynakça


Gürbüz, Mehmet (2005). Rezmî Divanı (İnceleme-Metin-İndeks). Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.

Gürbüz, Mehmet (2012). Safiye Sultanzâde Mehmed Rezmî, Dîvân. Ankara: Grafiker Yay.

Atıf Bilgileri


Gürbüz, Mehmet. "DÎVÂN (REZMÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/divan-rezmi. [Erişim Tarihi: 27 Ağustos 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) Mahmud Cemaleddin el-Hulvî Diğer Özlem Şamlı
Görüntüle
2 AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) Za'îfî, Muhammed Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
3 KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) Feyzî-i Kefevî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
4 ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) Iyânî, Cafer Iyânî Bey Prof. Dr. Osman Ünlü
Görüntüle
5 RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) Kefevî, Hüseyin ismail Aksoyak
Görüntüle
6 ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafa b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
7 HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) Mustafâ b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
8 HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafâ bin Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
9 TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
10 KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) Şikârî Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür
Görüntüle