- Yazar Biyografisi (TEİS)
Neş'et, Hoca Süleyman Neş'et Efendi - Madde Yazarı: Prof. Dr. İlhan Genç
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:19/08/2022
DÎVÂN (NEŞ'ET)
şiirlerNeş'et, Hoca Süleyman Neş'et Efendi (d. 1148/1735 - ö. 1222/1807)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Hoca Neş’et’in (d. 1148/1735 - ö. 1222/1807) şiirlerini ihtiva eden eser. Dîvân, talebesi Vak’anüvis Pertev Efendi tarafından 1200/1785 tarihinde tertip ve tebyiz edilmiştir. Pertev, tertip etmiş olduğu Dîvân’ın baş tarafına hocası Neş’et’in 1200/1785-86 tarihi itibariyle çeşitli kaynaklarca da çok kullanılmış olan hâl tercümesini yazmıştır. Hoca Neş'et Dîvânı'nda 5 na't, 16 mahlasnâme, 1 Farsça yazılmış Pûstînnâme-i Fârisî, 1 sakînâme, 1 mu’aşşer, 1 müsemmen, 2 müseddes, 1 mersiye, 5 tahmis, 8 muhammes, 3 şarkı, 2 kaside, 1 tebrik manzumesi, 28 tarih, 137 gazel, 9 kıt’a, 24 müfred ve matla bulunmaktadır (Genç 2005: 112).
Dîvân'ın en dikkat çekici manzumeleri mahlasnâmeleridir. İstidatlı gördüğü genç şair adaylarına verdiği 16 mahlasnâme, Neş'et'in bu alanda tek olduğunu da kanıtlar. Neş’et, bu mahlasnâmelerde, önce kasidelerdeki nesip bölümünün işlevini gören ve konusunu kendisinin seçip sanatkârâne bir üslupla kaleme aldığı bir bölümle başlar. Daha sonra genç şairlere mahlaslarıyla beraber çeşitli öğütlerde bulunur. Genellikle, kişilere methiye yazmamalarını, bunun yerine Hz. Peygamber'e na't yazmalarını, hezel ve hicivden uzak durmalarını ve buna benzer ahlaki hasletleri kazanmalarını tavsiye etmiştir.
Şairin Türkçe na'tları duygu yüklüdür. Kişilere methiye yazmamış, talebelerine verdiği öğütlere kendisi de uymuştur. Sade ve duygulu bir söyleyişle yazdığı muhammes ve müseddesleri kıymetli sayılır. Bunların içinde Şeyh Gâlib'i hatırlatan söyleyişlere rastlanmaktadır. Neş’et, Türkçe söyleyişleri, deyimleri ve atasözlerini şiirde kullanma anlayışına da ilgi göstermiş hatta Gâlib’in Hüsn ü Aşk’ta tasvip ederek benimsemiş olduğu bu anlayışa sahip olmasında da etkili olmuştur. Neş’et, Mevlevîliğe küçük yaşta intisap edip sikke giymesine ve konağında sürekli Mesnevî dersleri vermesine rağmen, Mevlevî terimlerini ve unsurlarını şiirlerinde açıkça kullanmamıştır. Şair genel olarak musammatlarda, duyguyu eksen aldığından dolayı, üslubuna daha samimi bir görünüm kazandırmıştır. Ayrıca tasavvufî aşkı ve vahdet-i vücut nazariyesini Gâlib gibi şiirinin merkezine almadığı için de şiirinde sadelik, anlaşılırlık ve serbestlik özellikleri görülmüştür. Mücerret kelimelerle müşahhas kelimelerin terkibiyle yapılan imajların üslubu derinleştirdiği görülür. Gâlib’in de musammatlarında tercih etmiş olduğu bu tarzdaki imajları Neş’et’in çok az da olsa denemiş olması onun bu tarza uzak olmadığını göstermektedir.
Hoca Neş’et’in gazellerinde diğer şairlerden farklı temalar görülmez. Şair bu temaları işlerken yeni ve şahsi bir üslup kurarak şiir geleneğindeki mecazlar ve mazmunlar sistemini yıkmamıştır. Bu sistemin içinde kalıp, sadelik taraftarı görüntüsü vermiştir. Bazı gazelleri kuru, zevksiz ve heyecan vermeyen beyitlerden oluşmuştur. Genel olarak gazellerinde çok üstün bir şairin sanatkâr üslubu değil, usta bir şairin mahareti hissedilir. Terkiplerle meydana getirdiği teşbihlerin oluşturduğu imajlarda şairin çok parlak söyleyişler yerine, iddiasız söyleyişlere ulaştığı görülür. Neş’et’in gazellerinde kullandığı redif ve kafiyeleri üslubunun en güzel unsurlarıdır.
Hoca Neş’et’in şiirlerini oluşturan fikir, his ve hayal unsurları nazım şekilleri ve türlerine göre işlenmiştir. Bu unsurların işlenmesinde şairin rahatlık ve ustalık eseri bir üslup meydana getirdiği görülür. Onu bu bakımdan duygu şairi, hayal şairi veya fikir şairi gibi bir tanımlama içinde sınırlamak mümkün değildir. Esasen Neş’et’in, fikrî ve edebî kültürünün temellerini Mevlânâ’nın eserleri oluşturmuş, daha sonra Nâbî Mektebi’nin tesiri altında, Nâbî’nin fikrî ve edebî görüşlerinden etkilenerek, yaşadığı Osmanlı toplum hayatının ihtiyaçları doğrultusunda yeni bir şiir terkibi vücuda getirmiştir.
Hoca Neş'et Dîvânı'nın tenkitli metni İlhan Genç tarafından yayımlanmıştır (2005).
Şairin biyografisi için bk. "Neş'et, Hoca Süleyman Neş'et Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/neset-hoca-suleyman-neset-efendi
Eserden Örnekler
Gazel
Şebistân-ı hayâlem tîre-mâh-ı enverüm yokdur
Dirîğâ hâle-i âgûş-ı dilde dilberüm yokdur
Gül-i maksûd ile gülşen-serâ her şahsa âmâli
Müjemden gayrı âlemde benüm berg-i terüm yokdur
Çeleng-i şeh-per-i pervâne yok ser-tâc-ı rif’atde
Ben ol şem’-i şeb-ârâyam başumda efserüm yokdur
Garîb üftâdeyem düşdüm visâl-i yârdan mehcûr
Zemîn üzre benüm sâye-sıfat bir hem-serüm yokdur
Sebük-rûham çü şebnem hîç gül ü hurşîde bâr olmam
Tufeyl-i Îsîyem tecrîd ile bâr ü harum yokdur
Hadeng-i gamzesi Neş’et bana sehm-i sa’âdetdür
Dimem burc-ı felekde tâli'-i sad ahterüm yokdur (Genç 2005: 336).
Gazel
Oldı hazân mâ-hasal-i nev-bahârumuz
Pîrâne geçdi hayf bizüm rûzgârumuz
Çün kim zemîn-i mihre olur bâdî-i küsûf
Ey meh kalur mı yerde bizüm âh u zârumuz
Zevrak-nişîn-i bahr-i belâ-yı mahabbetüz
Ancak nesîm-i âh bizüm rûzgârumuz
Sûd u ziyân-ı havf u recâ derd-i ser degül
Bir özge çâr-sûda bizüm kesb ü kârumuz
Şâdî vü gam ki olmaya çün berg-i ayş-i dil
Yok yâd ü şânı ile hîç kâr ü bârumuz
Rindâna Neş’etâ bu gazel rüzgâr ile
Olsun hezâr özr ile bir yâdgârumuz (Genç 2005: 350).
Kaynakça
Genç, İlhan (2005). Hoca Neş’et Hayatı, Edebî Kişiliği ve Divânı’nın Tenkidli Metni. İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | TERCEME-İ ŞERH-İ DÜ BEYT (NEŞ'ET) | Neş'et, Hoca Süleyman Neş'et Efendi | Prof. Dr. İlhan Genç |
Görüntüle | ||
2 | RİSÂLE-İ TERCEMETÜ'L-AŞK / MESLEKÜ'L-ENVÂR VE TERCEMETÜ'L-AŞK TERCÜMESİ | Neş'et, Hoca Süleyman Neş'et Efendi | Prof. Dr. İlhan Genç |
Görüntüle | ||
3 | RİSÂLE-İ HÜSNİYYE | Neş'et, Hoca Süleyman Neş'et Efendi | Prof. Dr. İlhan Genç |
Görüntüle | ||
4 | TÛFÂN-I MA'RİFET | Neş'et, Hoca Süleyman Neş'et Efendi | Araş. Gör. Yunus Emre Varol |
Görüntüle | ||
5 | MUHARRERÂT-I HUSÛSİYYE-İ NEŞ'ET | Neş'et, Hoca Süleyman Neş'et Efendi | Araş. Gör. Yunus Emre Varol |
Görüntüle | ||
6 | MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) | Hıfzî | Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR |
Görüntüle | ||
7 | NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Diğer Aybala Sena KÜTÜK |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) | Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
9 | TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullah Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
10 | TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
11 | TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) | Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Ahmet Serdar Erkan |
Görüntüle | ||
13 | MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) | Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
14 | AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) | Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi | Diğer Nükran ERBAŞ Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) | Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle |