DÎVÂN (NEŞ'ET)
şiirler
Neş'et, Hoca Süleyman Neş'et Efendi (d. 1148/1735 - ö. 1222/1807)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Hoca Neş’et’in (d. 1148/1735 - ö. 1222/1807) şiirlerini ihtiva eden eser. Dîvân, talebesi Vak’anüvis Pertev Efendi tarafından 1200/1785 tarihinde tertip ve tebyiz edilmiştir. Pertev, tertip etmiş olduğu Dîvân’ın baş tarafına hocası Neş’et’in 1200/1785-86 tarihi itibariyle çeşitli kaynaklarca da çok kullanılmış olan hâl tercümesini yazmıştır. Hoca Neş'et Dîvânı'nda 5 na't, 16 mahlasnâme, 1 Farsça yazılmış Pûstînnâme-i Fârisî, 1 sakînâme, 1 mu’aşşer, 1 müsemmen, 2 müseddes, 1 mersiye, 5 tahmis, 8 muhammes, 3 şarkı, 2 kaside, 1 tebrik manzumesi, 28 tarih, 137 gazel, 9 kıt’a, 24 müfred ve matla bulunmaktadır (Genç 2005: 112).

Dîvân'ın en dikkat çekici manzumeleri mahlasnâmeleridir. İstidatlı gördüğü genç şair adaylarına verdiği 16 mahlasnâme, Neş'et'in bu alanda tek olduğunu da kanıtlar. Neş’et, bu mahlasnâmelerde, önce kasidelerdeki nesip bölümünün işlevini gören ve konusunu kendisinin seçip sanatkârâne bir üslupla kaleme aldığı bir bölümle başlar. Daha sonra genç şairlere mahlaslarıyla beraber çeşitli öğütlerde bulunur. Genellikle, kişilere methiye yazmamalarını, bunun yerine Hz. Peygamber'e na't yazmalarını, hezel ve hicivden uzak durmalarını ve buna benzer ahlaki hasletleri kazanmalarını tavsiye etmiştir. 

Şairin Türkçe na'tları duygu yüklüdür. Kişilere methiye yazmamış, talebelerine verdiği öğütlere kendisi de uymuştur. Sade ve duygulu bir söyleyişle yazdığı muhammes ve müseddesleri kıymetli sayılır. Bunların içinde Şeyh Gâlib'i hatırlatan söyleyişlere rastlanmaktadır. Neş’et, Türkçe söyleyişleri, deyimleri ve atasözlerini şiirde kullanma anlayışına da ilgi göstermiş hatta Gâlib’in Hüsn ü Aşk’ta tasvip ederek benimsemiş olduğu bu anlayışa sahip olmasında da etkili olmuştur. Neş’et, Mevlevîliğe küçük yaşta intisap edip sikke giymesine ve konağında sürekli Mesnevî dersleri vermesine rağmen, Mevlevî terimlerini ve unsurlarını şiirlerinde açıkça kullanmamıştır. Şair genel olarak musammatlarda, duyguyu eksen aldığından dolayı, üslubuna daha samimi bir görünüm kazandırmıştır. Ayrıca tasavvufî aşkı ve vahdet-i vücut nazariyesini Gâlib gibi şiirinin merkezine almadığı için de şiirinde sadelik, anlaşılırlık ve serbestlik özellikleri görülmüştür. Mücerret kelimelerle müşahhas kelimelerin terkibiyle yapılan imajların üslubu derinleştirdiği görülür. Gâlib’in de musammatlarında tercih etmiş olduğu bu tarzdaki imajları Neş’et’in çok az da olsa denemiş olması onun bu tarza uzak olmadığını göstermektedir.

Hoca Neş’et’in gazellerinde diğer şairlerden farklı temalar görülmez. Şair bu temaları işlerken yeni ve şahsi bir üslup kurarak şiir geleneğindeki mecazlar ve mazmunlar sistemini yıkmamıştır. Bu sistemin içinde kalıp, sadelik taraftarı görüntüsü vermiştir. Bazı gazelleri kuru, zevksiz ve heyecan vermeyen beyitlerden oluşmuştur. Genel olarak gazellerinde çok üstün bir şairin sanatkâr üslubu değil, usta bir şairin mahareti hissedilir. Terkiplerle meydana getirdiği teşbihlerin oluşturduğu imajlarda şairin çok parlak söyleyişler yerine, iddiasız söyleyişlere ulaştığı görülür. Neş’et’in gazellerinde kullandığı redif ve kafiyeleri üslubunun en güzel unsurlarıdır. 

Hoca Neş’et’in şiirlerini oluşturan fikir, his ve hayal unsurları nazım şekilleri ve türlerine göre işlenmiştir. Bu unsurların işlenmesinde şairin rahatlık ve ustalık eseri bir üslup meydana getirdiği görülür. Onu bu bakımdan duygu şairi, hayal şairi veya fikir şairi gibi bir tanımlama içinde sınırlamak mümkün değildir. Esasen Neş’et’in, fikrî ve edebî kültürünün temellerini Mevlânâ’nın eserleri oluşturmuş, daha sonra Nâbî Mektebi’nin tesiri altında, Nâbî’nin fikrî ve edebî görüşlerinden etkilenerek, yaşadığı Osmanlı toplum hayatının ihtiyaçları doğrultusunda yeni bir şiir terkibi vücuda getirmiştir.

Hoca Neş'et Dîvânı'nın tenkitli metni İlhan Genç tarafından yayımlanmıştır (2005).

Şairin biyografisi için bk. "Neş'et, Hoca Süleyman Neş'et Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/neset-hoca-suleyman-neset-efendi

Eserden Örnekler


Gazel

Şebistân-ı hayâlem tîre-mâh-ı enverüm yokdur

Dirîğâ hâle-i âgûş-ı dilde dilberüm yokdur


Gül-i maksûd ile gülşen-serâ her şahsa âmâli

Müjemden gayrı âlemde benüm berg-i terüm yokdur


Çeleng-i şeh-per-i pervâne yok ser-tâc-ı rif’atde

Ben ol şem’-i şeb-ârâyam başumda efserüm yokdur


Garîb üftâdeyem düşdüm visâl-i yârdan mehcûr

Zemîn üzre benüm sâye-sıfat bir hem-serüm yokdur


Sebük-rûham çü şebnem hîç gül ü hurşîde bâr olmam

Tufeyl-i Îsîyem tecrîd ile bâr ü harum yokdur


Hadeng-i gamzesi Neş’et bana sehm-i sa’âdetdür

Dimem burc-ı felekde tâli'-i sad ahterüm yokdur  (Genç 2005: 336).


Gazel

Oldı hazân mâ-hasal-i nev-bahârumuz

Pîrâne geçdi hayf bizüm rûzgârumuz


Çün kim zemîn-i mihre olur bâdî-i küsûf

Ey meh kalur mı yerde bizüm âh u zârumuz


Zevrak-nişîn-i bahr-i belâ-yı mahabbetüz

Ancak nesîm-i âh bizüm rûzgârumuz


Sûd u ziyân-ı havf u recâ derd-i ser degül

Bir özge çâr-sûda bizüm kesb ü kârumuz


Şâdî vü gam ki olmaya çün berg-i ayş-i dil

Yok yâd ü şânı ile hîç kâr ü bârumuz


Rindâna Neş’etâ bu gazel rüzgâr ile

Olsun hezâr özr ile bir yâdgârumuz (Genç 2005: 350).

Kaynakça


Genç, İlhan (2005). Hoca Neş’et Hayatı, Edebî Kişiliği ve Divânı’nın Tenkidli Metni. İzmir: Kanyılmaz Matbaası.

Atıf Bilgileri


Genç, İlhan. "DÎVÂN (NEŞ'ET)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/divan-nes-et-tees-1897. [Erişim Tarihi: 19 Mayıs 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 TERCEME-İ ŞERH-İ DÜ BEYT (NEŞ'ET) Neş'et, Hoca Süleyman Neş'et Efendi Prof. Dr. İlhan Genç
Görüntüle
2 RİSÂLE-İ TERCEMETÜ'L-AŞK / MESLEKÜ'L-ENVÂR VE TERCEMETÜ'L-AŞK TERCÜMESİ Neş'et, Hoca Süleyman Neş'et Efendi Prof. Dr. İlhan Genç
Görüntüle
3 RİSÂLE-İ HÜSNİYYE Neş'et, Hoca Süleyman Neş'et Efendi Prof. Dr. İlhan Genç
Görüntüle
4 TÛFÂN-I MA'RİFET Neş'et, Hoca Süleyman Neş'et Efendi Araş. Gör. Yunus Emre Varol
Görüntüle
5 MUHARRERÂT-I HUSÛSİYYE-İ NEŞ'ET Neş'et, Hoca Süleyman Neş'et Efendi Araş. Gör. Yunus Emre Varol
Görüntüle
6 MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) Hıfzî Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR
Görüntüle
7 NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin Diğer Aybala Sena KÜTÜK
Görüntüle
8 DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
9 TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullah Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
10 TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullâh Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
11 TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullâh Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
12 DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi Diğer Ahmet Serdar Erkan
Görüntüle
13 MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN
Görüntüle
14 AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi Diğer Nükran ERBAŞ
Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler
Görüntüle
15 DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk
Görüntüle