- Yazar Biyografisi (TEİS)
Bursevî, Muhyiddin Efendi - Madde Yazarı: Prof. Dr. Hasan Basri ÖCALAN
- Eser Yazılış Tarihi:XVII. Yüzyıl
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:24/11/2021
DÎVÂN (BURSEVÎ)
şiirlerBursevî, Muhyiddin Efendi (d. ?/? - ö. 1091/1680)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Muhyiddin Bursevî’nin (d.?/?-ö. 1091/1680) şiirlerini içeren eseridir. Mutasavvıf bir şair olan Bursevî eserinde dinî-tasavvufi konuları anlatmıştır. Şiirlerinde Allah, iman, peygamberler, dört halife, dervişlik, dervişliğin faziletleri, menkıbeler, Hazreti Peygamber’in hayatı, cennet ve cehennem ahvali gibi konular öne çıkarılmıştır. Söz konusu bilgiler verilirken konu ile ilgili âyet ve hadislerden yararlanılmıştır (Yeşilbağ 2004: 21-67). Bursevî şiirlerinde iman esaslarını detaylı bir şekilde açıklamıştır. Her şeyin yaratıcısı olarak Allah’ın isimlerini saymış ve kâinata sığmayan Allah’ın mü’min kişinin kalbine sığdığını ifade etmiştir. Aynı şekilde meleklere iman konusu dört büyük meleğin ve diğer meleklerin görevleri ile birlikte açıklanmıştır. Peygamberlere iman konusunda Hz. İbrahim, Hz. Musa, Hz. İsa gibi bazı peygamberlere isim olarak yer veren Bursevî, Hz. Muhammed’i (sav) insanlara doğru yolu öğreten, dertlilerin tabibi, Müslümanların şefaatçisi olarak nitelendirmiştir. O doğmasaydı kainat da olmazdı diyen Bursevî, onun doğumu ile bütün âlemin aydınlandığını ifade etmiştir. Şair, bunların yanında ahiret hayatıyla ilgili konulara da yer vermiştir. Ölümden sonraki hayatla ilgili okuyucularına yol göstermektedir. Ölüm, kıyamet, sırat köprüsü, cennet ve cehennemle ilgili açıklamalar ve tasvirler yapmıştır.
Şiirlerinde tasavvufî konuları da ele alan Bursevî, özellikle mürid-mürşid ilişkilerine dikkat çekmiştir. Şaire göre kişinin “doğru olan” Allah yolunu bulabilmesi ancak bir mürşid-i kâmile bağlanmasıyla mümkündür. Hakikat yolunu bulanlar bir mürşide bağlanan kimselerdir. Bir mürşidden istifade etmenin yolu ise tam teslimiyettir (Yeşilbağ 2014: 84). Tasavvufta yol alabilmenin önemli basamaklarından biri de uzlet hayatıdır. Mürid halktan uzlet eylemediği ve “dost”a vuslatı özlemediği müddetçe hakikate eremez. Bursevî’ye göre âhir zamanda kişinin akıllı davranarak uzleti tercih etmesi gerekmektedir. Tasavvufta çokça işlenen ve birçok mutasavvıf tarafından tenkit edilen Hallâc-ı Mansûr’un “ene’l-hak” sözünü Bursevî de eleştirmiştir. Ona göre; bu sözle özünü yücelten kişi esas itibarıyla amel defterine bakarak hakkında yazılanın hayır mı şer mi olduğunu düşünmelidir (Yeşilbağ 2014: 92). Ancak şair başka bir yerde de görüşlerinden dolayı derisi yüzülerek idam edilen Şair Nesimî’yi savunmuştur. Onun durumuna üzülen Bursevî, bu hadiseyi yani derinin soyulmasını kişinin Nesimî gibi tenini uryan ederek dünya malından vazgeçmek şeklinde yorumlamıştır. Bursevî dinî ve tasavvufi konuların yanı sıra; İskender gibi tarihî şahsiyetlerden, masal ve hikâye kahramanlarından da şiirlerinde bahsetmiştir.
Muhyiddin Bursevî, eserini estetik kaygılardan ziyade öğreticilik amacıyla kaleme almış, bu durum eserin dil ve üslubuna da yansımıştır. Şair; şiirlerini günlük dile yakın sade, anlaşılır bir Türkçe ile yazmıştır. Bununla birlikte Arapça ve Farsça sözcüklerden oluşan “ayne’l-yakîn, ale’d-devâm” gibi Arapça ve “tâlib-i ukba, kabz-ı rûh, âb-ı hayât, zât-ı pâki, gıybet-i bühtân” gibi Farsça tamlamalardan da yararlanmıştır. Şairin özellikle ilahileri Yunus Emre tarzında olup zaman zaman “cennet”, “cehennem” gibi Arapça kelimeleri “uçmak” ve “tamu” gibi Türkçe karşılıkları ile birlikte kullandığı görülür. Şair, anlatımı güçlendirmek için ayetlerden iktibas yapmış, geçmişte yaşanmış olaylara telmihte bulunmuştur. Dinî-tasavvufi sahada yazıldığından şair, bu sahaya ait “vahdet-i vücûd, bezm-i elest, aşk, uzlet, sabır, mürşid, müridzikr, kanât, ene’l-hak” gibi terimleri sıkça kullanır. Dîvân’da halk edebiyatı ile dîvân edebiyatının özellikleri birlikte görülür. Şair, şiirlerini ağırlıklı olarak hece vezniyle yazmış, bazı şiirlerini ise aruz vezniyle kaleme almıştır. Toplam 300 şiir bulunan divanda 1 mesnevi ve 2 gazel dışındaki tüm şiirler murabba nazım biçimiyle yazılmıştır. Eser dinî-tasavvufi edebiyatın nazım türleri yönüyle zengindir. İlâhî, devriye, medhiye, tevhîd, münacaât, na’t, mirâciye, mevlid, nutuk, devriye, şathiye gibi nazım türlerinde şiirler yer almaktadır.
Bursa İnebey Yazma Eserler Kütüphanesi, Ankara Millî Kütüphane ve İstanbul Taksim Belediye Kütüphanesi’nde nüshaları vardır. Ankara nüshasında 147, Bursa nüshasında 208, sondan eksik olan İstanbul nüshasında ise 34 şiir yer almaktadır. Bursa nüshasının son sayfasında “Bursa’da Üçkozlar’da medfûn tarîkat-ı Halvetiyyenin Uşşâkiyye şubesinden Bursevî Muhyidddin Efendi’nin Dîvân’ıdır, vefatı 1091” (Bursevî 216b) ifadesi yer almaktadır.
Üç nüshası bulunan Dîvân’ın tenkitli metnini Semih Yeşilbağ, Muhyiddin-i Bursevî Divanı İnceleme-Karşılaştırmalı Metin başlıklı bir yüksek lisans tezinde hazırlamıştır. Ayrıca Meraj Niknam da Bursevi Muhyiddin Efendi, Hayatı, Edebi Kişiliği ve İlahilerî’nin Tahlili başlıklı bir yüksek lisans tezi hazırlamıştır (Yeşilbağ 2004; Niknam 2014).
Bursevî’nin biyografisi bk. “Bursevî, Muhyiddin Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/bursevi-muhyiddin-efendi
Eserden Örnekler
Vücûdum şehrine girdüm
Hakîkat câmi’in gördüm
Cemâ’at sırrına irdüm
Verildi hayr ile sevâb [...]
Açıldı ma’rifet güli
Esdi çünkim seher yeli
Feryâd idüp cân bülbüli
Ciğerümü kıldı kebâb
Okuyup sırr-ı âyâtı
Edüp kalbe sirâyâtı
Erişdi çün hidâyâtı
Sundu bize vuslat-ı âb
Bursevî içeli anı
Aceb vuslat buldı cânı
Terk idüp ad ile sanı
Kendözünü kıldı türâb (Yeşilbağ 2004: 99)
Âşık isen gel berü gör zevkile seyrân nedür
Vücûd-ı insânda dâ’im seyr eyle devrân nedür
Durmayup yanar vücûd-ı gâfile nirân nedür
Nefs hevâsından kor bilen lezzet-i dünyâ mıdur
Âlem-i envâra urûc eyleyen bil cân nedür
İrişüp cânâneye seyr olunan cinân nedür
Hor olup süflî içinde gark olan çün yâ nedür
Olmayan Hızr-ila hem-râh tağ olan hayvân mıdur
Vücûd-ı insânda anla câmi-i Ķu’rân nedür
Vahy olan Mûsâ kelime Tûr-i Mûsâ kandadur
Âşık-ı sâdık olanun derdine dermân nedür
Ref olup gözden hicâbı tecellî-i rahmân mıdur
Men aref sırına bakup kim haber-dār olmayan
Bilmeyen nefsini Hakk’ı bir ma’ânî almayan
Bursevî nakşını Hakk’un kendüzinde bulmayan
Görmeyen nakkâşını ol ma’nîde insân mıdur (Nikman 2014:180)
Kaynakça
Atlansoy, Kadir (1998). Bursa Şairleri. Bursa: Asa Kitabevi.
Bakırcı Mehmed Raşid. Zübdetü’l-Vekayi’ der-Belde-i Celile-i Burusa. İstanbul, Millet Kütüphanesi. Ali Emirî Efendi. Tarih. No. 89. vr. 448-450.
Baldırzâde Selisî Şeyh Mehmed (2000). Ravza-i Evliyâ. (hzl. M. Hızlı-M. Yurtsever). Bursa: Arasta Yayınları.
Doğan, Ramadan (2011). Bursevî Muhyiddîn Halîfe’nin İbretnâmesi (Metin-İnceleme). Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
İsmail Beliğ (1302/1884). Güldeste-i Riyâz-ı İrfân ve Vefeyât-ı Dânişverân-ı Nâdiredân (Tıpkıbasım). Bursa: Hüdavendigâr Vilayeti Matbaası.
Kara, Mustafa (2012). Bursa’da Tarikatlar ve Tekkeler. Bursa: Bursa Büyükşehir Belediyesi.
Mehmed Fahreddin. Gülzâr-ı İrfân. İstanbul, Millet Kütüphanesi. Ali Emirî Efendi. No.1089. vr. 105a.
Muhyiddîn Bursevî. Dîvân. Bursa İnebey Yazma Eserler Kütüphanesi. Ulucami Bölümü. No. 2672.
Niknam, Meraj (2014). Bursevî Muhyiddîn Efendi, Hayatı, Edebi Kişiliği ve İlahilerî'nin Tahlili. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Ulusoy, Mehmed Şemseddin (2021). Bursa Dergâhları Yâdigâr-ı Şemsî. (hzl. M. Kara-K. Atlansoy). Bursa: Osmangazi Belediyesi.
Yeşilbağ, Semih (2004). Muhyiddin-i Bursevî Divanı İnceleme- Karşılaştırmalı Metin. Yüksek Lisans Tezi. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | TEVHİD-NÂME (BURSEVÎ) | Bursevî, Muhyiddin Efendi | Prof. Dr. Hasan Basri ÖCALAN |
Görüntüle | ||
2 | İBRET-NÜMÂ (BURSEVÎ) | Bursevî, Muhyiddin Efendi | Prof. Dr. Hasan Basri ÖCALAN |
Görüntüle | ||
3 | MÜŞÂHEDE (BURSEVÎ) | Bursevî, Muhyiddin Efendi | Prof. Dr. Hasan Basri ÖCALAN |
Görüntüle | ||
4 | MOLLA CÂMÎ'NİN BİR BEYTİNİN ŞERHİ (BURSEVÎ) | Bursevî, Muhyiddin Efendi | Prof. Dr. Hasan Basri ÖCALAN |
Görüntüle | ||
5 | RİSÂLE-İ SÂLİKÎN (BURSEVÎ) | Bursevî, Muhyiddin Efendi | Diğer Sevda Tuğçe Kahriman |
Görüntüle | ||
6 | TEZKİRE-İ ŞU'ARÂ (SÂLİH AYNÎ MEHMED EFENDİ) | Aynî, Sâlih Aynî Mehmed Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
7 | DÎVÂN (EŞREF-İ SÂNÎ) | Eşref-i Sânî, Şeyh Seyyid | Öğretmen Kevser Kıroğlu |
Görüntüle | ||
8 | TECELLİYÂT (FENÂYÎ, CENNET MEHMED EFENDİ) | Fenâyî, Cennet Mehmed Efendi | Prof. Dr. ABDULLAH AYDIN |
Görüntüle | ||
9 | ÂDÂB-I HURDE-İ TARîKÂT (HİMMET/ABDÎ, BOLULU ŞEYH HİMMET EFENDİ) | Himmet/Abdî, Bolulu Şeyh Himmet Efendi | Araş. Gör. Emrah Baş |
Görüntüle | ||
10 | VAHDETNÂME (LÂMEKÂNÎ) | Lâmekânî, Hüseyin | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle | ||
11 | MECMÛA-İ ŞEYH MISRÎ EFENDİ (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/Mehmed | Akın ZENGİN |
Görüntüle | ||
12 | RİSÂLE-İ VAHDET-İ VÜCÛD (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle | ||
13 | RİSÂLE-İ EŞRÂTU’S-S‘AT (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/Mehmed | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle | ||
14 | RİSALE-İ TEVHÎD (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle | ||
15 | ED-DEVRETÜ’L-ARŞİYYE (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle |