- Yazar Biyografisi (TEİS)
Mâhir - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Özlem BATĞI AKMAN
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:15/12/2021
DÎVÂN (MÂHİR)
şiirlerMâhir (d. ?/? - ö. 1259/1843)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Mâhir mahlası ile bilinen son dönem şair ve münşilerinden Numân Mâhir’in şiirlerini ihtiva eden eseri. 19. yüzyılda tertip edilen divanlara kıyasla hacimlidir. Klasik divan tertibine uygun, 152 sayfadan oluşan matbu bir eserdir. Eserde mensur bir girişten sonra bir mirâciyye, iki na’t ve toplam; on beş tarih, on bir kaside, iki tahmis ve 194 gazel yer almaktadır. Bir Münşeat'ı da olan Mâhir, daha çok şiirleri ve dolayısıyla Dîvân'ı ile tanınmaktadır. Şairin, eserin ilk sayfasındaki notundan Dîvân’ının fasih şiirler içerdiği anlaşılmaktadır.
Geleneğe bağlı şiir yazımının son devrinde mazmun ve hayal dünyası zenginliği ile Mâhir şiirde kendini ön plana çıkarmaktadır. Biyografi yazarlarının da ortak fikirde olduğu şairlik hüneri bu durumu ispatlar niteliktedir. Dîvân’da fazla bir yer tutmayan kasidelerin büyük çoğunluğu dönemin paşalarına övgüdür. Bu sitayişlerden ikisi bahariyye ve ramazaniyye formundadır. Tarih manzumeleri ile okuyucuya, şehzade sünnetleri, sultanların doğum tarihleri, Galip Paşa’nın sadrazamlığa getirilişi, vali ve paşaların doğan çocukları ve paşaların inşa ettiği köşkler hakkında bilgi veren şair bu şekilde tarihî hadiselere de birincil kaynak olarak ışık tutmaktadır. Mâhir’in çağdaşı İzzet Bey ile yazdığı müşterek gazel ve onun bir gazelini tahmisi şiir çevresi ile etkileşim içinde olduğunu göstermektedir. Dîvân’da yer alan bir diğer tahmis ise 18. yüzyıl divan şairlerinden Sâlik Efendi’nin bir gazelinedir. Gazellerinin biri müstezad ikisi müzeyyel gazeldir.
Şairin sanat gücünü gösteren şiirleri lirik gazelleridir. Gazellerindeki uzun tamlamalar, âşıkane tarz, yer yer göze çarpan hikmetamiz üslup, mazmunların ustaca kullanımı ve sözden önce mana ısrarı Mâhir’in şiirinin en belirgin özellikleridir. Sevgilinin güzellik unsurları üzerinden yapılan teşbih ve istiareler, telmihler şairin geleneğe hakimiyetini ortaya koymaktadır.
Dîvân tek nüshası vardır. Bu nüsha vefatından 28 yıl sonra, 18 Şevval 1288/31 Aralık 1871 tarihinde Âmîre Matbaasında basılmıştır. Türk Tarih Kurumu Kütüphanesinde A.II/2408 yer numarası ile kayıtlı nüshada “Osman Ferit Sağlam’ın Türk Tarih Kurumu’na Armağanıdır” damgası bulunmaktadır. Türkiye Büyük Millet Meclisi Kütüphanesinde (yer no: 73003860) ve Marmara Üniversitesi Nadir Eserler Koleksiyonunda (yer no: F01592) yer alan nüshalar birbirinin kopyasıdır. Eser üzerine yapılan ilk çalışma bir yüksek lisans tezidir (Batğı 2012). Dîvân daha sonra Kültür ve Turizm Bakanlığının destekleriyle Kültür Eserleri Dizisi kapsamında e-kitap olarak yayınlanmıştır (Batğı 2017).
Şairin biyografisi için bk. “Mâhir” Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/mahir
Eserden Örnekler
Gazel
Çâk çâk olmaya destinde girîbân-ı edeb
Nakd-i insâfı edip zîver-i hemyân-ı edeb
Zîb-i dûş etse de delâl-i felek mâ-melekin
Telef olsun mı ya sermâye-i dükkân-ı edeb
Vuslat-ı Yûsuf için koydı Züleyhâ ârı
Neyleyim pârelenip kûşe-i dâmân-ı edeb
Vere her subh u mesâ revnak-ı dürr-i şeb-gûn
Harem-i ismetine şem’-i fürûzân-ı edeb
Göricek sâye gibi pâyine pâ-mâl oldum
Çemen-i işvede bir serv-i hırâmân-ı edeb
Cevher-i mihri hased-kerde-i envâr eyler
Herkese zîr-i nigîn olsa eğer kân-ı edeb
Eline girse de kâşâne-i ikbâl-i cihân
Rahne-yâb olmaya Mâhir sakın erkân-ı edeb (Batğı 2017: 71).
Gazel
Leylin sevâdı turre-i hûbânı andırır
Subhın ziyâsı cebhe-i rahşânı andırır
Gördüm benefşe zâr-ı melâhatde ol bütün
Zülf ile hattı sünbül ü reyhânı andırır
Yâd eylemezse de bizi göz degmesin ana
Mestâne gamzesi gehî mestânı andırır
Âşık aceb mi düşse de gir-dâb-ı hayrete
Üftâdegâna çâh-ı zenehdânı andırır
Verdim behâ-yı vasla bezl-i nakd-i cânımı
Envâr-ı hüsnü kim meh-i ken’ânı andırır
Yâd etme kâmeti koparırsın kıyâmeti
Reftâr-ı nâzı serv-i hırâmânı andırır
Teşbîh-i nâ-sezâdır akîk-i yemen desem
La’l-i terini kân-ı Bedahşânı andırır
Her nutk-ı pâki Mâhire akdü’l-lisândır
Gûyâ dehânı mühr-i Süleymânı andırır (Batğı 2017: 82).
Kaynakça
Batğı, Özlem (2012). Numân Mâhir Divanı. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
Batğı, Özlem (2017). Eğribozlu Numân Mâhir Divanı. Ankara: KTB Yay. e-kitap: https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/56156,numan-mahir-divanipdf.pdf?0 [Erişim tarihi: 13.12.2021].
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MÜNŞEÂT (MÂHİR) | Mâhir | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
2 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
3 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
4 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
5 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
6 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
7 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
8 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
10 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |