- Yazar Biyografisi (TEİS)
Kuddûsî, Ahmed - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Şebnem Şerife Şahinkaya
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:30/05/2022
DÎVÂN (KUDDÛSÎ)
tasavvufi eserKuddûsî, Ahmed (d. 1183/15.07.1769 - ö. 1265/1849)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Tasavvufî konuları bir bütün olarak işleyen, tasavvufun kavramlarını ve mefhumlarını ihtiva eden bir eserdir. Dîvân, ilk defa 1859 yılında, yani Kuddûsî’nin vefatından 10 yıl sonra İstanbul’da Hacı Ali Rıza Efendi tarafından bastırılmıştır. Dîvânın çeşitli kütüphanelerde bulunan yazma nüshalarında 1050’nin üzerinde şiir olduğu tespit edilmiştir. Söz konusu şiirlerin büyük bir bölümünde ilâhî aşk ele alınmaktadır. Ayrıca eserinde tarikat âdâbını işlediği, tasavvuf ahkâmını anlattığı ve dervişlik hâlini ele aldığı görülmektedir (Tenik, 2011: 54-55).
Eserin büyük bir bölümünde ilahî aşk, ilahî güzellikler anlatılmaktadır. Şiirlerinde çoğunlukla dünyalık işlerle, ağyarla paslanmış gönülleri Allah’a has kılmayı vurgulamaktadır. Bir insanın kendisini bilmesinin ve tanımasının yolu aşk şarabı içmekten geçer diyen Kuddûsî, aşkın tanımını yaparken âşığa, aşk ve marifet kanatları takıp onun yaratıcıya bu iki kanatla uçabileceğinin vurgusunu yaparak aşkın dönüşümü üzerinde durmaktadır. Bunun dışında ayrıntılı olarak ele alınan diğer bir husus, zikirdir. Ayrıca Kuddûsî’nin, Peygamber sevgisi, tevhid, tefekkür, ma’rifet, uzlet, tevbe, ayne’l-yakîn, varlık, mahv/hiçlik, sâlik, seyr u sülûk, insan, nefs/benlik, akıl, cezbe, ölüm gibi temel tasavvufî konuları kavram olarak şiir diliyle açıkladığı dikkat çekmektedir. Kuddûsî, eserinde açıkladığı kavramları tasavvufî hâl ile sâliklerin kalbine işlemek için açıklamaktadır. Bunu yaparken coşkulu ve akıcı edebî yönünü kullanmakla kalmaz, sahip olduğu tasavvufî bilgiyle de eserini zenginleştirerek okuyucu için daha verimli bir hâle getirir. Ayrıca Kuddûsî’nin, melâmet düşüncesini de sıkça eserinde zikrettiği görülmektedir (Tenik, 2011: 54-55).
Kuddûsî’nin eserinde, âyet ve hadislere başvurarak şiirlerini daha derin ve etkili bir hâle getirdiği dikkat çekmektedir. Anlatımında “kâl”’den öte, hakiki bir tasavvufî hâl görülmektedir. Eserde, hem hece hem de aruz vezni ustalıkla kullanılmaktadır. Dîvândaki şiirlerin en önemli özelliği ise yalın ve akıcı bir dile sahip olmasıdır. Sanat ve ölçü kaygısının ötesinde, gönülden yansıyan ilâhî güzellikleri ele aldığı için okurun rahatlıkla anlayabileceği şiirlerdir. Dîvân’ın önemli noktalarından bir diğeri ise Kuddûsî’nin hayatına dair önemli ve ayrıntılı bilgiler ihtiva ediyor olmasıdır (Tenik, 2011: 55).
Müellifin biyografisi konusunda bk. “Kuddusi, Ahmed”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/kuddusi-ahmed
Eserden Örnekler
Bismike’l-fettâhî kad bâşertü yâze’l-Kibriyâ
Nazme şi’rin misle dürrin tâliben minkerir-rızâ
Hâmiden yâ Rabbi hamden şâkiren şükren leke
Mil’e ekvânin ‘âlâ mâ sâre min cinsi’l-elâ
Ellezî en’amtehu lutfen ‘aleynâ mevhiben
Kad’aceztü’lan edâ’i şükrihi Hakke’l-edâ
Ve’s-salâtû ve’s-selâmû ‘adde mahlûkun ‘alâ
Men hûve hayrü’l-berâya ma’cemîü’l-enbiyâ
Sümme âli’l-müctebâ ve’s-sahbi ve’z-zürriyeti
Hem ulû’l-müctebâ ve’s-sahbi ve’z-zürriyyeti
Yâ amîme’l-lutfi ‘amme’l-‘âlemine lutfike
Ci’tû ercû katreten yâ Rabbî min yemmi’l-‘atâ
Lâ tûâhiznî bî-cürmin iktesebtü muhte’en
Ente settârü’l-‘uyûbu gatti ‘aybî bi’l-gıtâ
Ente Rahmânun Rahîmün ente Hallâku’l-verâ
Ente Hayyün ente Hakkun ente Rabbun zü’n-nevâ
Ente Gaffârun ve innî müznibün mustağfirûn
Ente ma’ûdun ve innî küntû ‘abden kad elâ
Tüb’aleyye va’fü’annî v’ahdini v’erham ve cûd
Rabbi v’ağfirlî zünûbî elletî eznebtûhâ
Rabbi vağfîr lillezîne minhûmâ ebda’tenî
İz hûma kad Rabbeyânî münzû eyyâmi’s-sıbâ
Rabbenâ v’erham cemî’a ümmeti hayri’l-verâ
Va’fu ‘annâ Rabbenâ v’eltuf bihâ v’ağfir lehâ
V’eskiyâ Kuddûsî Kuddûsiyyeke’l-hamie’llezî
Mâ-sahâ men zâkahu cüdden ilâ va’kti’l-likâ (Tenik 2014:35)
Kaynakça
Doğan, Ahmet (hzl) (2002). Kuddûsî Divanı. Ankara: Akçağ Yay.
Kuyumcu, Fehmi (hzl.) (1982). Kuddûsî Divanı. Ankara: Gaye Matbaası.
Tenik, Ali (2007). "Ahmed Kuddûsî ve Tasavvuf Düşüncesi". Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Tenik, Ali (2011). Ahmed Kuddûsî (İbnülmeraşî). Ankara: Öncü Basımevi.
Tenik, Ali (2012). Ahmed Kuddûsî ve Tasavvuf Düşüncesi. İstanbul: Borlu Ahmed Kuddûsî Vakfı Yay.
Tenik, Ali (2014). Kuddûsî Dîvânı -Metin, Çeviri ve Notlar-. İstanbul: Borlu Ahmed Kuddûsî Vakfı Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | NASÂİH-İ KUDDÛSÎ (KÜLLİYAT-I KUDDÛSÎ) | Kuddûsî, Ahmed | Dr. Öğr. Üyesi Lütfi Alıcı |
Görüntüle | ||
2 | HAZÎNETÜ’L-ESRÂR VE GANÎMETÜ’L-EBRÂR | Kuddûsî, Ahmed | Diğer Meryem Özdemir |
Görüntüle | ||
3 | PENDNÂME (KUDDÛSÎ) | Kuddûsî, Ahmed | Dr. Öğr. Üyesi Şebnem Şerife Şahinkaya |
Görüntüle | ||
4 | MEKTUPLAR (KUDDÛSÎ) | Kuddûsî, Ahmed | Dr. Öğr. Üyesi Şebnem Şerife Şahinkaya |
Görüntüle | ||
5 | İCÂZETNÂME-İ KUDDÛSÎ | Kuddûsî, Ahmed | Dr. Öğr. Üyesi Şebnem Şerife Şahinkaya |
Görüntüle | ||
6 | VASİYETNÂME (KUDDÛSÎ) | KUDDUSİ, Ahmed | Dr. Öğr. Üyesi Şebnem Şerife Şahinkaya |
Görüntüle | ||
7 | MİFTÂHÜ'L-KULÛB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
8 | NUHBETÜ'L-ÂDÂB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
9 | KENZÜ'L-FEYZ Fİ'S-SÜLÛK VE ÂDÂBİ'T-TARÎKİ'L-HALVETİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Araş. Gör. Ayşenur Aydınlı |
Görüntüle | ||
10 | MEDÂR-I VÂHİDİYYET VE MERKEZ-İ AHADİYYET (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
11 | RAVZATÜ'L-ALİYYE FÎ TARÎKATİ'Ş-ŞÂZELİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
12 | SEYRÜ'L-ESMÂ VE SIRRU'L-MÜSEMMÂ FÎ ŞERHİ'L-ESMÂ'İ'L-İSNÂ AŞERE ER-RUFÂ'İYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
13 | ŞERH-İ TUHFETÜ'L-MÜRSELE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
14 | TİBYÂNU VESÂ'İLÜ'L-HAKÂYIK FÎ BEYÂNİ SELÂSİLİ'T-TARÂ'İK (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂN (SERMEST) | Abdullah Sermest, Kilisli | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
16 | ÂDÂBÜ’Z-ZÂKİRÎN VE NECÂTÜ’S SÂLİKÎN | Fuhûlî, Karamollazâde Şeyh Abdülhamîd | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle |