DÎVÂN (KUDDÛSÎ)
tasavvufi eser
Kuddûsî, Ahmed (d. 1183/15.07.1769 - ö. 1265/1849)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Tasavvufî konuları bir bütün olarak işleyen, tasavvufun kavramlarını ve mefhumlarını ihtiva eden bir eserdir. Dîvân, ilk defa 1859 yılında, yani Kuddûsî’nin vefatından 10 yıl sonra İstanbul’da Hacı Ali Rıza Efendi tarafından bastırılmıştır. Dîvânın çeşitli kütüphanelerde bulunan yazma nüshalarında 1050’nin üzerinde şiir olduğu tespit edilmiştir. Söz konusu şiirlerin büyük bir bölümünde ilâhî aşk ele alınmaktadır. Ayrıca eserinde tarikat âdâbını işlediği, tasavvuf ahkâmını anlattığı ve dervişlik hâlini ele aldığı görülmektedir (Tenik, 2011: 54-55).

Eserin büyük bir bölümünde ilahî aşk, ilahî güzellikler anlatılmaktadır. Şiirlerinde çoğunlukla dünyalık işlerle, ağyarla paslanmış gönülleri Allah’a has kılmayı vurgulamaktadır. Bir insanın kendisini bilmesinin ve tanımasının yolu aşk şarabı içmekten geçer diyen Kuddûsî, aşkın tanımını yaparken âşığa, aşk ve marifet kanatları takıp onun yaratıcıya bu iki kanatla uçabileceğinin vurgusunu yaparak aşkın dönüşümü üzerinde durmaktadır. Bunun dışında ayrıntılı olarak ele alınan diğer bir husus, zikirdir. Ayrıca Kuddûsî’nin, Peygamber sevgisi, tevhid, tefekkür, ma’rifet, uzlet, tevbe, ayne’l-yakîn, varlık, mahv/hiçlik, sâlik, seyr u sülûk, insan, nefs/benlik, akıl, cezbe, ölüm gibi temel tasavvufî konuları kavram olarak şiir diliyle açıkladığı dikkat çekmektedir. Kuddûsî, eserinde açıkladığı kavramları tasavvufî hâl ile sâliklerin kalbine işlemek için açıklamaktadır. Bunu yaparken coşkulu ve akıcı edebî yönünü kullanmakla kalmaz, sahip olduğu tasavvufî bilgiyle de eserini zenginleştirerek okuyucu için daha verimli bir hâle getirir. Ayrıca Kuddûsî’nin, melâmet düşüncesini de sıkça eserinde zikrettiği görülmektedir (Tenik, 2011: 54-55).

Kuddûsî’nin eserinde, âyet ve hadislere başvurarak şiirlerini daha derin ve etkili bir hâle getirdiği dikkat çekmektedir. Anlatımında “kâl”’den öte, hakiki bir tasavvufî hâl görülmektedir. Eserde, hem hece hem de aruz vezni ustalıkla kullanılmaktadır. Dîvândaki şiirlerin en önemli özelliği ise yalın ve akıcı bir dile sahip olmasıdır. Sanat ve ölçü kaygısının ötesinde, gönülden yansıyan ilâhî güzellikleri ele aldığı için okurun rahatlıkla anlayabileceği şiirlerdir. Dîvân’ın önemli noktalarından bir diğeri ise Kuddûsî’nin hayatına dair önemli ve ayrıntılı bilgiler ihtiva ediyor olmasıdır (Tenik, 2011: 55).

Müellifin biyografisi konusunda bk. “Kuddusi, Ahmed”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/kuddusi-ahmed

Eserden Örnekler


Bismike’l-fettâhî kad bâşertü yâze’l-Kibriyâ

Nazme şi’rin misle dürrin tâliben minkerir-rızâ


Hâmiden yâ Rabbi hamden şâkiren şükren leke

Mil’e ekvânin ‘âlâ mâ sâre min cinsi’l-elâ


Ellezî en’amtehu lutfen ‘aleynâ mevhiben

Kad’aceztü’lan edâ’i şükrihi Hakke’l-edâ


Ve’s-salâtû ve’s-selâmû ‘adde mahlûkun ‘alâ

Men hûve hayrü’l-berâya ma’cemîü’l-enbiyâ


Sümme âli’l-müctebâ ve’s-sahbi ve’z-zürriyeti

Hem ulû’l-müctebâ ve’s-sahbi ve’z-zürriyyeti


Yâ amîme’l-lutfi ‘amme’l-‘âlemine lutfike

Ci’tû ercû katreten yâ Rabbî min yemmi’l-‘atâ


Lâ tûâhiznî bî-cürmin iktesebtü muhte’en

Ente settârü’l-‘uyûbu gatti ‘aybî bi’l-gıtâ


Ente Rahmânun Rahîmün ente Hallâku’l-verâ

Ente Hayyün ente Hakkun ente Rabbun zü’n-nevâ


Ente Gaffârun ve innî müznibün mustağfirûn

Ente ma’ûdun ve innî küntû ‘abden kad elâ


Tüb’aleyye va’fü’annî v’ahdini v’erham ve cûd

Rabbi v’ağfirlî zünûbî elletî eznebtûhâ


Rabbi vağfîr lillezîne minhûmâ ebda’tenî

İz hûma kad Rabbeyânî münzû eyyâmi’s-sıbâ


Rabbenâ v’erham cemî’a ümmeti hayri’l-verâ

Va’fu ‘annâ Rabbenâ v’eltuf bihâ v’ağfir lehâ


V’eskiyâ Kuddûsî Kuddûsiyyeke’l-hamie’llezî

Mâ-sahâ men zâkahu cüdden ilâ va’kti’l-likâ (Tenik 2014:35)


Kaynakça


Doğan, Ahmet (hzl) (2002). Kuddûsî Divanı. Ankara: Akçağ Yay.

Kuyumcu, Fehmi (hzl.) (1982). Kuddûsî Divanı. Ankara: Gaye Matbaası.

Tenik, Ali (2007). "Ahmed Kuddûsî ve Tasavvuf Düşüncesi". Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Tenik, Ali (2011). Ahmed Kuddûsî (İbnülmeraşî). Ankara: Öncü Basımevi.

Tenik, Ali (2012). Ahmed Kuddûsî ve Tasavvuf Düşüncesi. İstanbul: Borlu Ahmed Kuddûsî Vakfı Yay.

Tenik, Ali (2014). Kuddûsî Dîvânı -Metin, Çeviri ve Notlar-. İstanbul: Borlu Ahmed Kuddûsî Vakfı Yay.

Atıf Bilgileri


Şahinkaya, Şebnem Şerife. "DÎVÂN (KUDDÛSÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/divan-kuddusi. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 NASÂİH-İ KUDDÛSÎ (KÜLLİYAT-I KUDDÛSÎ) Kuddûsî, Ahmed Dr. Öğr. Üyesi Lütfi Alıcı
Görüntüle
2 HAZÎNETÜ’L-ESRÂR VE GANÎMETÜ’L-EBRÂR Kuddûsî, Ahmed Diğer Meryem Özdemir
Görüntüle
3 PENDNÂME (KUDDÛSÎ) Kuddûsî, Ahmed Dr. Öğr. Üyesi Şebnem Şerife Şahinkaya
Görüntüle
4 MEKTUPLAR (KUDDÛSÎ) Kuddûsî, Ahmed Dr. Öğr. Üyesi Şebnem Şerife Şahinkaya
Görüntüle
5 İCÂZETNÂME-İ KUDDÛSÎ Kuddûsî, Ahmed Dr. Öğr. Üyesi Şebnem Şerife Şahinkaya
Görüntüle
6 VASİYETNÂME (KUDDÛSÎ) KUDDUSİ, Ahmed Dr. Öğr. Üyesi Şebnem Şerife Şahinkaya
Görüntüle
7 MİFTÂHÜ'L-KULÛB (AZMÎ) Azmî, Hüseyin Azmî Dede Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete
Görüntüle
8 NUHBETÜ'L-ÂDÂB (AZMÎ) Azmî, Hüseyin Azmî Dede Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete
Görüntüle
9 KENZÜ'L-FEYZ Fİ'S-SÜLÛK VE ÂDÂBİ'T-TARÎKİ'L-HALVETİYYE (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Araş. Gör. Ayşenur Aydınlı
Görüntüle
10 MEDÂR-I VÂHİDİYYET VE MERKEZ-İ AHADİYYET (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
11 RAVZATÜ'L-ALİYYE FÎ TARÎKATİ'Ş-ŞÂZELİYYE (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
12 SEYRÜ'L-ESMÂ VE SIRRU'L-MÜSEMMÂ FÎ ŞERHİ'L-ESMÂ'İ'L-İSNÂ AŞERE ER-RUFÂ'İYYE (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
13 ŞERH-İ TUHFETÜ'L-MÜRSELE (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
14 TİBYÂNU VESÂ'İLÜ'L-HAKÂYIK FÎ BEYÂNİ SELÂSİLİ'T-TARÂ'İK (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
15 DÎVÂN (SERMEST) Abdullah Sermest, Kilisli Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
16 ÂDÂBÜ’Z-ZÂKİRÎN VE NECÂTÜ’S SÂLİKÎN Fuhûlî, Karamollazâde Şeyh Abdülhamîd Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle