- Yazar Biyografisi (TEİS)
Hasan Rızâ - Madde Yazarı: Doç. Dr. Gülay Karaman
- Eser Yazılış Tarihi:1309/1891-92
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Divan-Tekke Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:19/11/2021
DÎVÂN (HASAN RIZÂ)
şiirlerHasan Rızâ (d. 1265/1848-1849 - ö. ?/01.03.1920)
ISBN: 978-9944-237-87-1
19. yüzyılın önde gelen hattatlarından olup özellikle nesihle yazdığı Kur’ân’larla tanınan Rızâ'nın dinî, tasavvufi manzumelerini ihtiva eden eseri. Şiirlerinde Rızâ mahlasını kullanmakla birlikte şair, hat sanatındaki şöhretine binaen daha çok Hasan Rızâ adıyla tanınmıştır. Halvetîlik’in Şâbâniyye koluna mensup mutasavvıf bir şahsiyet olan Hasan Rızâ’nın hat sanatı dışındaki tek eseri tekke ve tasavvuf geleneğinde oluşturduğu Dîvân’ıdır. Dîvân’da yer alan iki tarih manzumesi, eserin 1309/1891-92’de tamamlandığını bildirse de diğer manzumelerin muhtevası ve sonlarına düşülen tarihler, şairin ömrünün son demlerine kadar şiirle uğraştığını göstermektedir.
Hasan Rızâ’nın İslam dini, tasavvufu ve mensubu olduğu Halvetîlik tarikatının etkisiyle kaleme aldığı manzumeleri tekke ve tasavvuf geleneğinin bir ürünüdür. Şair, eserini oluştururken klasik Türk şiiri geleneği ile birlikte halk şiiri geleneğinden de yararlanmıştır. Bununla birlikte Dîvân’ın ağırlıklı olarak klasik çizgide olduğunu söylemek mümkündür. 186 manzumenin yer aldığı Dîvân’da hece ölçüsüyle yazılmış 1 tarih, 1 muamma ve 6 ilahi dışındaki 178 manzumede aruz ölçüsü kullanılmıştır. Dîvân’da 10’u musammat olan 73 gazel, 3’ü musammat 37 kıt'a, 4 nazm, 33 murabba, 6 muhammes, 2 müseddes, 5 müstezad, 7 kısa mesnevi,11 beyit yer almaktadır. Gazel ve musammatların ağırlıkta olduğu Dîvân’da kimi manzumeler, özellikle bestelenmek üzere kaleme alınmış gibidir. Tevhid, münacat, naat gibi şairin dinî heyecan ve samimiyetini yansıtan içe dönük yakarış manzumelerinin yanında din ve tasavvuf düşüncesini halk arasında yaymayı amaçlayan tebliğ manzumeleri eserde önemli bir yer tutar. Manzumelerde Allah aşkı, Peygamber sevgisi, Âl-i Abâ ile din ve tarikat büyüklerine beslenen sevgi, saygı ve hayranlık, Allah’ın varlığı, tevhid, yaratılış, fena, beka, seyr ü süluk, doğruluk, üç ayların fazileti, Ramazan ayı sevinci, ahlak, nefis terbiyesi, tarikat adabı, nasihat gibi çeşitli konular işlenmiştir. Dîvân’da Halvetîlik’in ikinci piri olarak bilinen Yahyâ-yı Şirvânî (ö. 870/1466) ile Şâbânîlik’in piri Şeyh Şâbân-ı Velî (ö. 976/1569) ve müritlerini öven manzumelerin yanı sıra Muhyiddîn-i Arabî (ö. 638/1240), Abdülkâdir-i Geylânî (ö. 561/1165-66) ve Mevlânâ (ö. 672/1273) övgüsünde yazılmış manzumeler dikkat çeker. Diğer taraftan bireysel olaylara ilişkin kaleme alındığı görülen tarih manzumeleri de şair ve yakın çevresi hakkında bilgi vermesi bakımından önemlidir.
Manzumelerde ayet ve hadis iktibaslarına sıklıkla başvurulmuş, tasavvufi kavram ve terimler ustalıkla kullanılmıştır. Manzumelerin hepsi teknik bakımdan aynı güçte olmasa da bilhassa içe dönük manzumelerde dinî heyecanın samimi bir ruh ve eda ile etkili bir biçimde aktarıldığı da bir gerçektir. Yer yer atasözü, deyim ve halk söyleyişleri ile Eski Anadolu Türkçesine ait arkaik kelimelerin eşlik ettiği manzumeler, genel olarak sade bir dil ve didaktik bir üslupta kaleme alınmıştır. Hasan Rızâ’nın manzumeleri ve şiir üslubu; Yûnus Emre (ö. 720/1320?), Şeyh Ebu’l-Vefâ (ö. 896/1491), Niyâzî-i Mısrî (ö. 1105/1694), Sun’ullâh Gaybî (ö. 1087/1676’dan sonra) ve Seyyid Ahmed Kuddûsî (ö. 1265/1849) gibi Türk tasavvuf şiirinin önde gelen temsilcileri ile benzerlik gösterir. Bazen nazire boyutunu düşündüren bu benzerlikler çoğu zaman ortak kelimeler, yakın anlamlar, ortak tasavvufi düşünce sistemi, öğretici üslup ve açık, anlaşılır bir dil şeklinde kendini gösterir.
Dîvân’ın tespit edilebilen iki yazma nüshası vardır. Bunlardan İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesinde T/2884’te kayıtlı huruf-ı heca tertibindeki nüshada 71, Süleymaniye Kütüphanesi Yazma Bağışlar Bölümü’nde 3610 numarada kayıtlı alfabetik sıraya göre düzenlenmemiş nüshada 186 manzume bulunmaktadır. Eser, iki ayrı yüksek lisans tezine konu olmuştur (Karaman 2009; Telli 2010).
Şairin biyografisi için bk. “Rıza”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/riza-mdbir
Eserden Örnekler
Gazel
Kurdu iklîm-i dile otağını sultân-ı aşk
Bâb-ı tevhîdi nümâyân eyledi bürhân-ı aşk
Kıl nazar bu âlem-i mir’âta cân içre girip
Gör ki ol âyîneden ne gösterir devrân-ı aşk
Akl u fikri eyleyip yağmâ bırakmaz bir eser
Vâkıf-ı esrâr-ı vicdân etdirir seyrân-ı aşk
Mahrem-i râz-ı tecellî olmak istersen eğer
Varını sen vara ver gel olasın hayrân-ı aşk
Ehl-i derdim derdimin dermânını bilmez tabîb
Ol devâsız derdime ayn-ı devâ Lokmân-ı aşk
Âteş-i aşk-ı İlâhî ile yan mahv ol tamâm
Seyr-i lâhût etdirir âşıkdaki cevlân-ı aşk
Neş’e-i bezm-i Selîme mahrem ol anda hemân
Nûş edip aşkın şarâbın olagör mestân-ı aşk
Gör sefer kaydın te’emmül istemez vakt-i zafer
Vuslat-ı cânâna ey dil göçmeden kârvân-ı aşk
Hâl ile mâzî vü müstakbel bah(i)sin eylemez
Defter-i âşıkda dâ’im okunan dâstân-ı aşk
Abd-i mahz olduğunu ayne’l-yakîn bilmen içün
Her nefes i‘dâm eder îcâd eder fermân-ı aşk
Bul tarîk-ı müstakîmi yürü hak üzre müdâm
Her muhibb-i sâdıka düstûr açık meydân-ı aşk
Zevk alanlar zikr-i Hakdan lezzet-i sûrî koyup
Girdiler devrân-ı aşka oldular kurbân-ı aşk
Aşkı oku aşkı yaz aşk ile gez aşk ile dur
Aşka gel aşkın ilinde ol Rızâ mihmân-ı aşk (Karaman 2009: 69-70).
Kaynakça
Karaman, Gülay (2009). Hasan Rızâ Dîvânı (İnceleme-Metin-Nesre Çeviri). Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi.
Karaman, Gülay (2016). “Hasan Rıza (1849-1920) ve Hz. Peygamber’in Doğumunu Konu Alan İki Şiiri”. Ines 1st International Academic Research Congress, 3-5 Kasım 2016 Antalya, 2645-2652.
Karaman, Gülay (2017). “Hasan Rızâ (1849-1920) Hayatı Edebî Kişiliği ve Dîvân’ındaki Şiirlerin Dinî Tasavvufî Muhtevası”. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12 (7): 169-194.
Sezen, Gülşen (2012). “Hattat Bir Şair: Hasan Rıza (1849-1920) ve Divanı, İki Şiirinin İncelenmesi”. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 32: 207-224.
Telli, Fatma Betül (2010). Divan By Hasan Rıza. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | SİRÂC-I GAYB (ÂBİD) | Âbid, Zeynelâbidîn | Dr. Öğr. Üyesi Musa Tozlu |
Görüntüle | ||
2 | TERCÜME VE ŞERH-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ÂBİDİN PAŞA) | Âbidin Paşa | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği Doç. Dr. Hamza KOÇ |
Görüntüle | ||
3 | DÎVÂN (ÂCİZ) | Âciz, Mehemmed Helife | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
4 | FARSÇA DÎVÂN (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Prof. Dr. mehmet atalay |
Görüntüle | ||
5 | DÎVÂN (CEVDET) | Cevdet, Recâîzâde Ahmed | Prof. Dr. Mehmet Sarı |
Görüntüle | ||
6 | DÎVÂN (FERÎDE HANIM) | Ferîde Hanım, Bahâr-zâde | Prof. Dr. Eyüp Akman |
Görüntüle | ||
7 | DÜRRETÜ’L-BEYZÂ FÎ-ŞEREFİ MEVLİDİ’L-MUSTAFÂ (GAZZÎZÂDE ABDÜLLATÎF) | Gazzîzâde Şeyh Abdüllatîf Efendi | Dr. Bilal Güzel |
Görüntüle | ||
8 | KIRIM ZAFERNÂMESİ / HAYRÂBÂD (HAYRÎ) | Hayrî, Mehmed Hayrî Efendi, Türk Hayrî | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN (HULÛSÎ) | Hulûsî, Ömer | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Şamil BAŞ |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (HULÛSÎ/MENFÎ/YESÂRÎ) | Hulûsî/Menfî/Yesârî, Hüseyin Hulûsî Efendi | Doç. Dr. Özgür KIYÇAK |
Görüntüle |