DÎVÂN (HARÂBÎ)
şiirler
Harâbî, Ahmed Edîb (d. 1269/1853 - ö. 1334/1916)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Ahmed Edîb Harâbî’ye ait şiirleri ihtiva eden eser. Şairin kendi el yazısıyla telif ettiği Dîvân, 570 sayfa olup gayr-ı müretteptir. Dîvân’ın bir nüshası, Süleymaniye Kütüphanesi İhsan Mahvi Balkır kitapları 98 numarada, Dîvân’ın iki defterden ibaret; bir diğer nüshası ise İstanbul Atatürk Kitaplığı K. 541/1 ve K. 541/2 numaralarda kayıtlıdır. Eser içerisinde 1 kaside, 28 tarih, 27 murabba, 5 muhammes, 7 müseddes, 4 mersiye, 8 müstezad, 295 gazel, 7 kıt’a, 1 lugaz, 38 müfred, 1 semai, 7 satranç, 66 nefes, 17 koşma bulunmaktadır (Yekbaş 2014). Bunun haricinde İstanbul Atatürk Kütüphanesi Belediye Yazmaları K. 838 numaralı yazma ise Harâbî Dîvânı’nın çalışmalara dahil edilmemiş başka bir nüshasıdır. Çalışmalara konu edilmemiş bu nüshanın 1a ile 4a sayfaları arasında diğer nüshalarda olmayan “Giriş” başlığı altında mensur bir kısım yer almaktadır.

Dîvân’da ağırlıklı olarak klasik şiirin nazım şekilleri yer almakla birlikte şiirlerinde dini-tasavvufî Türk edebiyatının yansımaları sıklıkla görülmektedir. Manzumelerinde irşad ve tebliğin ön plana çıkması, didaktik bir üslubu tercih etmesi onun tekke şairi olarak nitelendirilmesine de sebep olmuştur. Şiirlerinde Harâbî ve Edîb mahlaslarının yanı sıra iki nefesinde Zehrâ ve Lütfiye mahlaslarını kullanmıştır (Yekbaş 2014). Harâbî, vâsûht tarzı ile yazmış olduğu birkaç şiirde sevgiliye karşı sitemini çarpıcı bir şekilde ifade etmiştir. Şair, hiciv ve mizahı bir araç olarak kullanmış, eleştiri yaptığı şiirlerinde argo ifadelere sıklıkla yer vermiştir.

Şiirlerinin fikrî arka planında Muhyiddin İbnü’l-Arabî’nin vahdet-i vücûd nazariyesinin anlayışının izleri vardır (Üçüncü 2002: 2). Dîvân’da onun fikrî dünyasını, dönemin siyasi, sosyal ve kendi yaşamına dair bilgileri içeren şiirlerine rastlanılmaktadır. Özellikle kadınların ikinci plana atılmasını kınamış, onların da erkeklerle hür ve eşit olması gerektiğini savunmuştur (Yekbaş 2014). Şiirlerinin çoğunu irticalen söylemiştir. Özellikle deyişlerinde Yûnus’un sevgi ve birlik duygusuna, Seyyid Nesîmiî’nin sertliğine, Kaygusuz Abdal’ın hiciv ve istihzâsına, Pir Sultan Abdâl’ın cesaretine rastlanır (Özmen 1998: 522). Şiirlerinin ana eksenini insan ve bu çerçevede insan-ı kâmil oluşturmaktadır. Onun şiirlerinin büyük bir bölümü Osmanlı Devleti’nin en ücra köşelerindeki Alevî-Bektâşilerce bilinip ayinlerde müzik eşliğinde icra edilmiştir. Ayrıca Harâbî’nin şiirlerinden bazıları Rumca ve Arnavutçuya da çevrilmiştir. Şiirde söylemek istediklerini doğrudan ifade etmek Harâbî’nin şiir anlayışının özelliklerindendir (Yekbaş 2014). Şiirlerindeki kafiye ve aruz kusurları dikkat çekici düzeydedir.

Sadettin Nüzhet Ergun, Bektaşî Şairleri’nde şairin elli bir şiirini neşretmiştir (1930: 82-115). Dîvân’ından seçme şiirler, Hüseyin Hüsnü Erdikut (1950) ve Sefer Aytekin (1959) tarafından yayımlanmıştır. Dîvân’ındaki bütün şiirler ise önce 2002 yılında Şevki Koca ve Dursun Gümüşoğlu tarafından sonra 2009 yılında ise Dursun Gümüşoğlu imzasıyla tekrar yayımlanmıştır (Yekbaş 2014). Ayrıca Kemal Üçüncü tarafından eser üzerine doktora çalışması yapılmıştır (Üçüncü 2002).

Şairin biyografisi için bk. “Harâbî, Ahmed Edîb”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/harabi-ahmed-edib

Eserden Örnekler


Gazel 187

Oldum esîr-i ‘aşkı ol şûh-ı şîvekârın

Bir bin degil esîrin herkes senin şikârın


Görseydi çeşm-i metin bin cân ile ölürdü

Makdûl-i seyf-i ebrûn hûbânı her diyârın


Dünyâda yok misâlin sen meh cemâle nisbet

Mirât-ı hüsn-i ânı perzeng-i zengibârın


Lezzet virir mi cihân ‘uşşâka zehre benzer

La’l-i lebin yanında hep kandi kandhârın


Mest ü harâb iderdi âhı deşt-i çemeni

Bad-ı şâbe getürsen gisû-yı müşkbârın


Seylâb-ı eşk-i çeşmiş dünyâyı gark iderdi

Ger olmasaydı sâ’îl-i rehgüzârın


Şehîd-i tıg-ı gamze oldukda ey Harâbî

Kûyunda ol nigârın belki olur mezârın


Gazel 188

Derd-i cân-sûz-ile sen dâ’imâ nâlân olasın

İnşâ’âllah yüzün gülmeye giryân olasın


İtmedin hatır-ı nâşâdıma asla hürmet

Sen de dünyâda hay oldukça perişân olasın


Dil-i virânımı def’ân ile işkest itdin

Allahda dilerim sen dahî virân olasın


Hak seni itmege emsâline fâ’ik asla

Böyle bî-behre kalub câhil-i nâdân olasın


Seni ‘âlemlere eglence vü rüsvâ ide Hak

La’n ile haşre kadar dillere destân olasın


Hışmına ugrayasın şâh-ı resûlullahın

La’net-i ins ü melek nefret-i insân olasın


Hâsılı kalmaya saglıkdan eser cisminde

Bister-i hâk düşüp dâ’imâ galtan olasın


Ah idüb aglayasın hâtırına geldikçe

İttigin hâl-i Harâbîye peşîmân olasın (Üçüncü 2002: 253-254)

Kaynakça


Ergun, Saadettin Nüzhet (1930). Bektaşi Şairleri. İstanbul: Devlet Matbaası.

Özmen, İsmail (1998). Alevi- Bektaşi Şiirleri Antolojisi. Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.

Üçüncü, Kemal (2002). Edib Harabi Divanı (inceleme-metin). Doktora Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi.

Atıf Bilgileri


ALTINOVA, MEHMET. "DÎVÂN (HARÂBÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/divan-harabi. [Erişim Tarihi: 06 Mayıs 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 SİRÂC-I GAYB (ÂBİD) Âbid, Zeynelâbidîn Dr. Öğr. Üyesi Musa Tozlu
Görüntüle
2 TERCÜME VE ŞERH-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ÂBİDİN PAŞA) Âbidin Paşa Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
Doç. Dr. Hamza KOÇ
Görüntüle
3 DÎVÂN (ÂCİZ) Âciz, Mehemmed Helife ismail Aksoyak
Görüntüle
4 FARSÇA DÎVÂN (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Prof. Dr. mehmet atalay
Görüntüle
5 DÎVÂN (CEVDET) Cevdet, Recâîzâde Ahmed Prof. Dr. Mehmet Sarı
Görüntüle
6 DÎVÂN (FERÎDE HANIM) Ferîde Hanım, Bahâr-zâde Prof. Dr. Eyüp Akman
Görüntüle
7 DÜRRETÜ’L-BEYZÂ FÎ-ŞEREFİ MEVLİDİ’L-MUSTAFÂ (GAZZÎZÂDE ABDÜLLATÎF) Gazzîzâde Şeyh Abdüllatîf Efendi Dr. Bilal Güzel
Görüntüle
8 KIRIM ZAFERNÂMESİ / HAYRÂBÂD (HAYRÎ) Hayrî, Mehmed Hayrî Efendi, Türk Hayrî ismail Aksoyak
Görüntüle
9 DÎVÂN (HULÛSÎ) Hulûsî, Ömer Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Şamil BAŞ
Görüntüle
10 DÎVÂN (HULÛSÎ/MENFÎ/YESÂRÎ) Hulûsî/Menfî/Yesârî, Hüseyin Hulûsî Efendi Doç. Dr. Özgür KIYÇAK
Görüntüle