- Yazar Biyografisi (TEİS)
Hasan Bedreddin - Madde Yazarı: Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
- Eser Yazılış Tarihi:1292 /1875
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tiyatro
- Yayın Tarihi:12/04/2022
DELÎLE YÂHÛD KANLI İNTİKÂM (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT)
tiyatroHasan Bedreddin (d. 1267/1851 - ö. 1330/1912), Mehmed Rif‘at (d. 1267/1851 – ö.1325/1907)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Hasan Bedreddin ile Mehmed Rif‘at'ın birlikte yazdıkları tiyatro. Kapaktaki bilgiye göre “oynamak hakkı” Tanzimat Dönemi’nin ünlü tiyatro adamı Agop Efendi’ye ait olan eserde, Revanduz havalisi beylerinden birinin eşkıya ile giriştiği mücadele ve bu mücadelenin içine yerleştirilmiş üçlü aşk hikâyesi anlatılır. Vaka içindeki ağırlığı farklı olmakla birlikte, Mehmed Rif‘at’ın müstakil eseri “Pakdamen”de olduğu gibi burada da “eşkıyalık” konusunun işlenmiş olması, dikkat çekicidir. Bu husus muhtemelen, hem Mehmed Rif‘at’ın hem de bu eseri müştereken kaleme aldığı Hasan Bedreddin’in asker olmaları münasebetiyle konuya vakıf olmalarının ve Osmanlı topraklarında merkezden uzak yerlerdeki “eşkıyalık” problemine dikkat çekmek istemelerinin bir sonucudur.
Öte taraftan vaka kişilerinin Türkler dışından seçilmiş olması, eserin üzerinde durulması gereken bir diğer özelliğidir. Bu tercih, oyunu, dönemin önde gelen ediplerinden Abdülhak Hamit Tarhan’ın “millî tiyatro” konusundaki anlayışına yaklaştırmaktadır. Oyunla ilgili olarak Niyazi Akı “romantik dram” (1989:169) derken Metin And, melodram olduğunu söyleyip oyunun konusunda “Avrupa melodramlarından öykünmeler vardır.” (1972: 380) hükmünü verir. Eser, vaka kişilerinden Delile’nin karakteri, Canpolat’la aralarındaki yakınlığın dayandığı sebep, Küpeli Hüseyin’le giriştiği mücadelede karşı tarafa büyük acılar çektirmesi ve sonuçta yaptıklarının cezasını çekmesi yönüyle And’ın hükmünü doğrulayacak özellikler taşır.
Oyunda tiyatro tekniği bakımından kusur sayılabilecek birtakım acemilikler vardır. Yer yer kişiler arasında geçen diyaloglar, vakanın akışını keser niteliktedir. Kimi zaman da vakanın sahnede yaşanmayan kısımları, kişilerden biri tarafından monolog tarzında seyirciye aktarılır. Böyle bir durum, olayların gelişimi sırasında seyircinin bilmediği kısımları onların bilgisine sunmada yardımcı olmakla birlikte, merak unsurlarını ortadan kaldırdığı için eseri teknik açıdan zayıflattığı gibi, üslup ve yöntemdeki acemilik de oyunu basitleştirmektedir. Tiyatro edebiyatımızın emekleme devresi olan bu dönemde yazılan eserlerde görülen söz konusu acemilikleri normal karşılamak gerekir.
Müelliflerin biyografisi için bk. “Manastırlı Mehmed Rifat”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/rifat-manastirli-mehmed / “Bedri Paşa, Kütahyalı”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/bedri-pasa-kutahyali
Eserden Örnekler
"Beş Fasıl. Beş Perde
Eşhas
Küpeli Hüseyin Bey : Derebeylerinden.. Revanduz hâkimi
Zeliha : Hüseyin Bey’in kerimesi
Nefise : Zeliha’nın dadısı
Behlül Ağa : Hüseyin Bey’in baş ağası
Tosun Ağa : Hüseyin Bey’in sergerdesi
Canpolat : İkrâd eşkıyasının reisi
Delile : Canpolat’ın ca'lî validesi ‘Yezidîlerden’
Alo : Canpolat’ın avenesi
Memo : Keza
Said Bey : Ümerâ-yı Ekrâddan
Selim Ağa : Said Bey’in bir fedakâr bendesi
Seyyah : Hüseyin Bey’in misafiri ‘Said Bey’
Bir köylü : Sait Bey’in adamlarından
Eşkıya, Sekbanlar, Sipahiler, ve gayrühüm
Sahne
Perde açıldıkta dağlık ve müthiş bir mahal olup kayaların çıkıntıları siper olmaya müsait ve dağın yukarısına doğru kıvrıntılı bir yol ile sağda bir kulübe kapısı, sol tarafta dağın eteğinde bir ulu ağaç ile eşkıyanın birtakımı uykuda, (Alo) ile (Memo) nöbette müşahede olunup vakit geceyi tasvir eder." (Hasan Bedreddin ve Mehmed Rif‘at 1292/1875: 94).
Kaynakça
Akı, Niyazi (1989). Türk Tiyatro Edebiyatı Tarihi I, İstanbul: Dergâh Yayınları.
And, Metin (1972). Tanzimat ve İstibdat Döneminde Türk Tiyatrosu 1839-1908, Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Bozdoğan, Ahmet (2001). Manastırlı Mehmet Rıfat ve Eserleri Üzerine Bir İnceleme. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
Hasan Bedreddin ve Mehmed Rif‘at (1292 /1875). Delile yahut Kanlı İntikam , Temaşa, 1. cilt, 2. cüz, İstanbul: Kırkambar Matbaası, 93-146.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | GÖRENEK (MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Dr. Esra Dicle |
Görüntüle | ||
2 | YA GÂZİ YA ŞEHÎD (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Dr. Esra Dicle |
Görüntüle | ||
3 | PAKDÂMEN (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
4 | HÜSREV Ü ŞİRİN (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Dr. Öğr. Üyesi Caner Solak |
Görüntüle | ||
5 | HÜKM-İ DİL (MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Manastırlı Mehmed Rifat | Dr. Esra Dicle |
Görüntüle | ||
6 | EBU’L-ALÂ YÂHÛD MÜRÜVVET (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
7 | EBU’L-FEDÂ (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin (1267/1851 - 1330/1912) ve Mehmed Rif‘at (1267/1851 – 1325/1907) | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
8 | NEDÂMET (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedrî Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
9 | KÖLEMENLER (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedrî Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
10 | FAKİRE yahut MÜKÂFAT-I İFFET (HASAN BEDREDDİN VE MEHMED RİF‘AT) | Hasan Bedreddin | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan Araş. Gör. Elif Paliçko |
Görüntüle | ||
11 | AHMED YETÎM YÂHÛD NETÎCE-İ SADÂKAT (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedrî Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
12 | HUD’A VE AŞK ( FRIEDRICH VON SCHILLER’DEN ÇEVİRİ) (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedri Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
13 | CLEOPATRE (MADAM EMIL DE GIRARDIN’DEN ÇEVİRİ) (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) | Bedri Paşa, Kütahyalı | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
14 | ANTONY YÂHÛD İKMÂL-İ NÂMUS [ALEXANDRE DUMAS PERE’DEN ÇEVİRİ] (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin (1267/1851 - 1330/1912) ve Mehmed Rif‘at (1267/1851 – 1325/1907) | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
15 | LÂLERUH (M. CARRE VE E. LUCAS’DAN ÇEVİRİ) (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) | Hasan Bedreddin | Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |