- Yazar Biyografisi (TEİS)
Şeyyâd Hamza - Madde Yazarı: Prof. Dr. Müjgân Çakır
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:20/08/2022
DÂSTÂN-I SULTÂN MAHMÛD (ŞEYYÂD HAMZA)
nefis mücadelesi konulu tasavvufi manzumeŞeyyâd Hamza (d. ? - ö. 749/1348’dan sonra)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Şeyyâd Hamza'nın Sultan Mahmûd ve bir derviş örneğinde madde ve manayı mukayese ettiği kısa mesnevisi. Eser 79 beyitten müteşekkil olup, aruzun remel bahrinin "fâ'ilâtün fâ'ilâtün fâ'ilün" kalıbıyla yazılmıştır.
Manzumeye kısa bir münacatla başlayan şair, Tanrı'ya ulaşmak için nefsi öldürmenin gerekliliğinden bahseder ve hikâyesini bu fikir üzerine kurar. Sultan Mahmûd, maiyyeti ve nedimi Ayâs'la ava çıktıkları bir gün yolda bir derviş ile karşılaşır. Dervişin yanında Allah'ın kendisini çok sevdiği için böyle büyük bir saltanat verdiğini söyleyerek övünür. Sultan, Allah katında daha makbul olduğunu, bu yüzden ona çok mal ve davar verildiğini, her istediğine ulaştığını, dilediğini güldürüp dilediğini öldürdüğünü, en iyi yiyecekleri yiyip en güzel elbiseleri giydiğini, binlerce kulu olduğunu, herkesin onun için dua ettiğini anlatır. Ona göre derviş kapıdan kapıya gidip dilenerek ve sadakayla geçinmektedir. Konuşma sırası dervişe gelince o da bu kadar saltanatın mezara girince hiç bir anlamı kalmayacağından, öbür dünyanın acımaz yanlarından söz eder. Sultan Mahmûd'un altınının çok ve padişahlığının ulu olmasına rağmen sözlerinin makul olmadığını ifade eder. Ölünce mezarda vücuduna yılan ve çıyan üşüşecek, Allah zebanilerine emredince onu cehenneme götürecekler, nefsi sultanı zebun edecektir. Nefis iti sultanın üzerine binmiştir. Derviş ise nefsin üstüne binmiş, nefis miskin olup o ve benzerlerinden kaçmıştır. Derviş ya da sultan olsun herkesin gideceği yer aynıdır. İkisi de dokuz arşın kefene bürünecektir. Her nefsin ölümü tadacağı unutulmamalıdır. Şair metnini malı olanların zekat vermesi gerektiği nasihati ile sona erdirir.
İnsanın nefisle mücadele etmesi gerektiğinin ve mananın maddeye olan üstünlüğünün vurgulandığı mesnevide yer yer aruz kusurlarına da tesadüf edilmektedir. Sadeddin Buluç'a göre muhtevası itibarıyla metin Şeyyâd Hamza'nın olgunluk çağı mahsullerinden olmalıdır (1968: 247).
Sadeddin Buluç, eserin metnini bir incelemeyle birlikte ilim âlemine tanıtmıştır (1968). Osman Yıldız ise manzumedeki filler üzerine çalışmıştır (2007).
Şairin biyografisi için bk. "Şeyyâd Hamza". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/seyyad-hamza
Eserden Örnekler
Dâstân-ı Sultân Mahmûd'dan
Çün tamâm itdi o demde şâh sözin
Gör ne dir dervîş dahı azın azın
Gülüben dervîş der ki ey paşa
Pâdişâhsın aklun eksükdür nişe
Altunun çok pâdişâhlıgun ulu
Söylemez söyledügün sözi delü
Niçe sultânsın ki nâ-ma'kûl sözün
İşbu beglerden utanmaz mı özün
Hîç bilür misin ki nedür didügün
Agudur şekker degüldür yidügün
Nah u nesîc bizedügün tenlere
Emr ideler ki yiye ılanlara
Yılan çıyan akreb üşe tenüne
Eydeler kim bakmaz idün cânuna
Dilün ile tatlu sözler dir idün
Agzun ile tatlu ni'met yir idün
Cümle a'zân toprak olup çüriye
Dört yanadın kurt u kuş seni yiye (Buluç 1968: 252-253)
Kaynakça
Buluç, Sadeddin (1968). “Şeyyâd Hamza’nın Bilinmeyen Bir Mesnevisi”. Türkiyat Mecmuası, (XV): 247-264.
Yıldız, Osman (2007). “Dâsitân-ı Sultân Mahmûd Mesnevisi’nde Fiiller”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (15): 129-150.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | YÛSUF U ZELÎHA / DESTÂN-I YÛSUF ALEYHİSSELÂM VE HAZÂ AHSENİ’L-KASÂSİ’L-MÜBÂREK (ŞEYYÂD HAMZA) | Şeyyâd Hamza | Prof. Dr. Ayşe YILDIZ |
Görüntüle | ||
2 | AHVÂL-İ KIYÂMET (ŞEYYÂD HAMZA) | Şeyyâd Hamza | Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
3 | Mİ'RÂC-NÂME (ŞEYYÂD HAMZA) | Şeyyâd Hamza | Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
4 | VEFÂT-I HAZRET-İ MUHAMMED ALEYHİ'S-SELÂM (ŞEYYÂD HAMZA) | Şeyyâd Hamza | Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
5 | DÂSİTÂN-I NEMRÛD ALEYHİ'L-LA'NE VE İBRÂHÎM ALEYHİ'S-SELÂM (ŞEYYÂD HAMZA) | Şeyyâd Hamza | Prof. Dr. Müjgân Çakır Prof. Dr. Hanife KONCU |
Görüntüle | ||
6 | CÂMASB-NÂME (ABDÎ) | Abdî, Mûsâ | Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
7 | TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
8 | RİSÂLE Fİ’L-MEBDE’İ VE’L-MA’ÂD (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Öğretmen Ece Ceylan |
Görüntüle | ||
9 | NEKÂVETÜ’L-EDVÂR (HÂCE ABDÜLAZÎZ) | Abdülazîz, Abdülkâdir-zâde, Hâce Abdülazîz, Usta Abdülazîz | Doç. Dr. Recep Uslu |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (ADLÎ) | Adlî, Sultân Bâyezîd-i Velî bin Fâtih Sultân Mehmed | Prof. Dr. YAVUZ BAYRAM |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN-I TÜRKÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN-I FÂRİSÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
13 | DÎVÂN (ÂFİTÂBÎ) | Âfitâbî | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
14 | DÎVÂN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
15 | HÜSREV Ü ŞÎRÎN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle |