CEVÂHİRÜ’L-EBRÂR MİN EMVÂC-I BİHÂR (HAZÎNÎ)
menakıb
Hazînî (d. ?/? - ö. ?/?)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Asıl ismi Sultan Ahmed olan Hazînî tarafından Sultan III. Murad’ın emriyle yazılmış, Yesevîlik âdâbı ile Yesevî büyüklerinin menakıbını konu edinen Türkçe-Farsça karışık bir eser. İlk defa, Fuat Köprülü’nün 1919 tarihinde neşredilen Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar isimli eseriyle gün yüzüne çıkan Cevâhirü’l-Ebrâr, Hoca Ahmed Yesevî’nin menkıbevi hayatı ile ilgili bilgiler ihtiva etmektedir.

Bilinen tek nüshası İstanbul Üniversitesi Merkez Kütüphanesi Türkçe Yazmalar Bölümü’nde 3893 numara ile kayıtlı olan ve 162 varaktan oluşan eserin 111 varağı Türkçe, kalan kısmı ise Farsçadır. Eserin sebeb-i telifinde Hazînî, Yesevîlikle ilgili çocukluğundan beri malumat topladığını, bu bilgiler için hem yazılı hem sözlü kaynaklardan faydalandığını, eseri III. Murad’ın emriyle yazdığını, yaptığı işin mükemmel olmadığını ve bunu şöhret için yapmadığını vurgulamaktadır.

Eserde bir tertip usulü bulunmamakta, bilgiler okuyucuya dağınık bir şekilde sunulmaktadır. Hazînî’nin eseri plan fikrinden mahrumdur. Osmanlı sahasında yazılan eserlerde umumiyetle görülen konu disiplini, muhtevayı bâb ve fasıllar hâlinde verme bu eserde söz konusu değildir. (Okuyucu ve Kaçar 2014: 39) Eserin iki ana konusunu teşkil eden Yesevî adabı ve Yesevî büyüklerinin menakıbı iç içe ve karışık bir şekilde ele alınmaktadır.

Eserde, halvetin anlamı ve gereği, azaların abdesti ve vücut organlarının temizliği, azaların orucu, şeyhe mutlak bağlanma gereği, zikir türleri ve zikir âdâbı, vücudu oluşturan maddelerin ahlak üzerindeki etkileri, manevi mertebelerin tarifi, şeyhe mutlak itaat gereği, şeyhe halife olacak kişilerin özellikleri, Yesevîlik silsilesi, halvet ve çile âdâbı, sema türleri ve âdâbı, Hoca Ahmed Yesevî ve kerametleri, şeyhlik âdâbı, dervişlik âdâbı, tarikatın şartları, manevi nurlar ve özellikleri, evliyaların farklı manevi makamları, değerleri ve özellikleri, Şeyh San’an hikâyesi, tek ve yaşayan bir şeyhe bağlanma gereği, tarikatın dört şartı gibi konu başlıkları yer almaktadır.

Eserde Hızır aleyhisselâma da yer verilmiş, onunla ilgili halk inanışları ve hurafeler zikredilmiştir. Cevâhirü’l-Ebrâr’da en fazla yer alan zâtlar Hoca Ahmet Yesevî ile Hazînî’nin şeyhi Seyyid Mansûr el-Belhî sümmel-Hisari ve’l-Buharî’dir. Hazînî, eserinin son kısmını Seyyid Mansur’un hayat hikâyesi ve kerametlerine ayırarak kendisinin ve şeyhinin bağlı bulunduğu Zengî Ata silsilesini de vermektedir.

Hazînî’nin eserinde dönemine ilişkin sosyal eleştirilerin izlerini görmek de mümkündür. Örneğin yazar, tarikatın şartları bölümünde bu şartları mekân, zaman, ihvân ve rabt-ı sultan olarak saymaktadır. Ona göre mekân, sağlam ve imkânları olan bir yer olmalı, zamanın hadise ve sıkıntılarından emin olunmalıdır. Üçüncü şart olan ihvân, birlikte terakki edilecek kardeşleri ifade etmektedir. Hazînî’ye göre en önemli ve diğerlerini tamamlayan dördüncü şart ise padişahla irtibatlı olmaktır. Bu şartları sıraladıktan sonra Hazînî, akıl ve insaf sahibi kimselerin de açıkça görebileceğini söyleyerek kendi zamanındaki sorunlara değinmekte, bu şartların, bilhassa rabt-ı sultanın yani padişahla irtibatta olma şartının, eksik ve zor olduğunu vurgulayarak eleştirilerini dile getirmektedir. (Okuyucu ve Kaçar 2014: 146-150)

Cevâhirü’l-Ebrâr, dil ve imla özellikleri açısından çeşitlilik göstermekte, eserde hem Doğu hem de Batı Türkçesinin izlerine rastlanmaktadır. Bu durum yazarın memleketi ile eserin yazılış sahalarının farklı oluşuyla izah edilebilir. (Okuyucu ve Kaçar 2014: 47)

1993 yılında Nihat Azamat tarafından eserle ilgili ansiklopedi maddesi yazılmış ve Fuad Köprülü’nün Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar’ı yazarken büyük oranda bu eserden faydalandığına dikkat çekilmiştir (Azamat, 1993: 432). Cevâhirü’l-Ebrâr, 1995 yılında Cihan Okuyucu tarafından inceleme ve metin olarak neşredilmiş, 2014 yılında ise Cihan Okuyucu ve Mücahit Kaçar tarafından metin neşrine dil içi çevirisi de eklenerek güncellenmiş ve yeniden yayınlanmıştır. Ayrıca eserdeki hadislerle ilgili 2001 yılında Veli Atmaca, ayetlerle ilgili ise 2016 yılında Şükrü Maden tarafından makale çalışması yapılmıştır.

Müellifin biyografisi için bk. "Hazînî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hazini

Eserden Örnekler


Hazret-i şeyhü’l-meşâyih kutbü’l-aktâb seyyîdü’l-Alevî sultânü’l-vâsılîn Hâce Ahmedü’l-Yesevî –rahmetullâhi aleyh- eytür: Halvet kelimesinde münderic olınan hurûfda çok hikmet-i gâmıza var ki sâlikîn kulûb[ı] me’ânilerinden müte’essir olur –inşâallahu ta’âlâ- ve fütûhatlarınung sebeb-i terakkî ol me’ânî-i mu’avviredür. Mahfî olmaya ki muhakkıkîn halvetnüng kelimesinde olan tört harfi hâsını hâlîden lâmını leylden vâvını vuslatdan hâyını hidâyetden ahz ittiler ve bu terkîb-i mucîb ol ma’nî-i murâd-ı mâ-yurâda alem kıldılar ve müstefîd olılar. Murtâzîn ve mücâhidîn-i erbâ’înât u halvetden Allahu Ta’âlâ cemî’-i ehl-i îmânı i’mâl u isti’mâline muvaffak eyleye ve bu tâ’ife-i âlîye mülhak eyleye âmin âmin. (Okuyucu ve Kaçar, 2014: 246-247)

Ey sâlik-i mü’eddeb ve ey mâlik-i mühezzeb meydân-ı hakîkat içinde cevlân kılayum dirsen muktedâ ve şeyh hazretine mutî u muktedî ol. Yani evâmirine mukterib ve cemî ‘ nevâhisine müctenib marzî-i tab’-ı şerîflerine münkad ve mer’î-i zihn-i latîflerine mu’tâd sırren ve ‘alâniyeten muazzam zâhiren ve bâtınen mükerrem bilmek gerek. Tâ mehâbetleri zâhir ü bâtınnu ihâta eyleyüp gayrullâh mevâni’lerinden mürîd-i muhlis zamîrini tamâm zabt eyleye. (Okuyucu ve Kaçar, 2014: 263)

Ehl-i mürüvvet ve insâf te’emmülinde gizlü ve mahfî olmaya ki âhirü’z-zamân âsârından fukarâ battâl ve ümerâ fârigü’l-bâl buyurıldı. Şürût-ı mefkûrede ve terîka-i sülûk mesdûde halk-ı zamân muʿteriz ve havâss u ʿavâm müteʿarrız mekân vîrân ve zamân nâ-emel ihvân nâ-yâb rabt-ı sultân hayâl u hâb etkıyâ eşkıyâdan muztaribü’l-ahvâl ve fukarâ agniyâdan ʿadîmü’l-âmâl. Yokdur mevâniʿ ü muʿârız içinde zuhûr-ı kerâmât ve sudûr-ı havârık-ı ʿâdât. Heyhât heyhât hünerler ʿayb ve ʿayblar hüner. Ve hasretâ fi’l-bahri ve’l-berr (Okuyucu - Kaçar 2014: 351).

Kaynakça


Atmaca, Veli (2001). "Hadisleri Bakımından Cevâhirü’l- Ebrâr Min Emvâci’l- Bihâr (Yesevi Menakıbnâmesi) Üzerine Bir İnceleme". Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. C. 11(2): 327-344.

Azamat, Nihat (1993). "Cevâhirü’l-Ebrâr". İslam Ansiklopedisi. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. 7: 432.

Maden, Şükrü (2016). "Yesevî Dervişi Hazînî’nin Âyetleri Anlama Yöntemi: Cevâhirü’l-Ebrâr’ın Kur’ânî Referansları Üzerine Bir İnceleme". İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. C. 5 (8) : 2517-2540.

Okuyucu, Cihan - Mücahit Kaçar (2014). Cevâhirü’l-Ebrâr min Emvâc-ı Bihâr (İyilerin Dalgalı Denizlerden Çıkardığı İnciler). İstanbul: Büyüyen Ay Yayınları.

Atıf Bilgileri


Karakuş, Yasemin. "CEVÂHİRÜ’L-EBRÂR MİN EMVÂC-I BİHÂR (HAZÎNÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/ceva-hiru-l-ebra-r-min-emva-c-i-biha-r-hazini. [Erişim Tarihi: 21 Aralık 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 NEVÂ-YI HORÛS (ABDÎ/VEHHÂBÎ) Abdî, Abdülvehhâb es-Sâbûnî, Abdülvehhâb Hemedânî Dr. Öğr. Üyesi Fatih Odunkıran
Görüntüle
2 TUHFETÜ'L-UŞŞÂK (ATÂ) Atâ, Üsküplü Atâ ismail Aksoyak
Görüntüle
3 DÎVÂN (İLMÎ) İlmî, İlmî Dede Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
4 GÜL-İ SAD-BERG (HALVETÎ MUHYÎ) Halvetî Muhyî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
5 DÎVÂN (NEBÂTÎ) Nebâtî, Nebâtî Çelebi Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
6 SERGÜZEŞT-NÂME (NEBÂTÎ) Nebâtî, Nebâtî Çelebi Dr. Ahmet UĞUR
Görüntüle
7 GENC-İ ESRÂR-I MA'NÎ (NİDÂÎ) Nidâî, Şa'bân Nidâî Ankaravî Prof. Dr. Nuran ÖZTÜRK
Görüntüle
8 ÇİHL HADİS TERCÜMESİ (RIHLETÎ) Rıhletî (d ?/?- ö. ?/?) Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
9 KIRK HADİS (RIHLETÎ) Rıhletî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
10 ESRÂRÜ'L-'ÂRİFÎN (SEYYİD SEYFÎ) Seyyid Seyfî/Seyyid Nizamoğlu, Şeyh Seyyid Seyfullah Kasım b. Şeyh Seyyid Nizameddin Efendi Prof. Dr. Muhsin Macit
Görüntüle