- Yazar Biyografisi (TEİS)
Hüseynî, Hüseyin Efendi, Hüseyin b.Ahmed-i Sîrozî - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi HALİT BİLTEKİN
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:04/09/2021
CÂMİ'Ü'N-NESÂYİH (HÜSEYNÎ)
tasavvufî, didaktik, ahlakî mesneviHüseynî, Hüseyin Efendi, Hüseyin b.Ahmed-i Sîrozî (d.?/?-ö ?/?)
ISBN: 978-9944-237-87-1
16. yüzyıl şairlerinden Hüseyin b.Ahmed-i Sîrozî’nin dinî, ahlakî ve tasavvufi mesnevisidir. Klasik mesnevi tertibine uygun düzenlenen eser, konu bakımından Muhammediye tarzına da benzerlik göstermektedir. Câmi’ü’n-Nesâyih’in önemli bir özelliği de Yasin Suresi’nin manzum tefsiri olmasıdır (Yurttaş 2020: 44) Eserde mesnevi nazım biçimi yanında özellikle nasihat bölümlerinde kaside ve kıt’a nazım şekilleri de kullanılmıştır. Mesnevide çoğunlukla mefâ’îlün mefâ’îlün fa’ûlün ve fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün aruz kalıpları hakim olmakla birlikte eserde kullanılan diğer nazım şekillerinde mefâ’îlün mefâ’îlün mefâ’îlün mefâ’îlün ve fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün gibi farklı vezin kalıplarına da rastlanılmaktadır. Câmi’ü’n-Nesâyih’te klasik mesnevi tertibine uyulmakla birlikte sebeb-i te’lif kısmının Yasin Suresi’nin iniş sebebi ile birlikte verilmesi yönüyle bir farklılık görülmektedir.
Türk edebiyatının en hacimli ve önemli nasihat-nâmelerinden biri olan Câmi’ü’n-Nesâyih’te hamdele, tevhid ve münacattan sonra dört halife, Hz. Âişe ile ehl-i beytin faziletleri ve nasihatlerden sonra Yasin Suresi’nin nüzul sebebi işlenmiştir. Sebeb-i nüzul’den sonra eserde asıl konu olan Yasin Suresi’nin tefsirine geçilmiştir. Bu tefsir içinde yeri geldikçe “fasl” başlığı altında peygamberlere, mezhep imamlarına, meşhur mutasavvıflara (Behlül-i Dânâ, Bişr-i Hâfî, Şeyh Şiblî vb.), tasavvuf, fıkıh, kelam ve akaitle ilgili konulara (şeyh-i kâmil, ahvâl-i mürid, hamele-i arş, büyük melekler kıyamet alametleri, sırat köprüsü, cennet, cehennem vb.), bazı kavimler hakkında bilgilere ve bunlarla ilgili ahlaki hikâyelere yer verilmiştir. Bunların yanı sıra eserde Hz.Muhammed’in miracının anlatıldığı bir mi’raciye ve Hz. Muhammed’in doğumundan ölüme kadar geçen olayların anlatıldığı bir mevlid kısmı da bulunmaktadır.
Câmi’ü’n-Nesâyih’in bilinen beş yazma nüshası vardır. Bursalı Mehmet Tahir, bu beş nüshadan farklı olarak Selanik’te bir nüshasını gördüğünü söylese de bu nüshanın varlığı tespit edilememiştir (Yurttaş 2020: 51). Eser üzerine Muhammet Nurullah Yurttaş bir doktora çalışması yapmıştır (2020).
Şairin biyografisi için bk. Hüseynî, Hüseyin Efendi. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/huseyni-huseyin-efendi.
Eserden Örnekler
Tenzîle’l-‘azîzi’r-Rahîm
Didi ya’nî okusan yâ Muhammed
Bu Kur’ân’ı ki Rabbün kıldı himmet
Azîz ü hem Rahîm Tanrından indi
Oku anı ki Hak emrinle dindi
.....
Sana tenzîldür uş bil ya’nî Kur’ân
Azîz ü hem Rahîm Tanrından ey cân
…..
Nitekim ceddün İbrâhîm’i anlar
Atarlar odlara ey yüzi envâr
….
Kaçan atmak dilerdi anı Nemrûd
Vezîrin kıldı da’vet itdi fermûd
Ki geydür gönlegüm ger yakmaya od
Disünler ana gönlek virdi Nemrûd
Anunçün yakmadı od oldı âzâd
Anunçün kim sezerdi eyledi ad
.....
Didi od yâ İlâhî yakma hem yak
Didin ne sırdur uş bildür muhakkak
Kimi yakup kimi yandurmayam di
Hemân emr itdi ol dem Ferd ü Hâdî
Göyündür gönleğin Nemrûd-ı hârun
Göyündürme Halîlüm eyle yârun
Göyündi gönlek arkasında anun
Çün oldu emri bu resme Huzânun
Hacil oldı çü Nemrûd gördi anı
Sanasın gövdesinden çıkdı cânı
Anun kizbi olur her demde zâhir
Yanar nâr-ı cehennem içre âhir
Ebed kalur muhalled nâr içinde
Budur âdet bilün küfrün suçında (Yurttaş 2020: 454-455; 457; 461-462)
Kaynakça
Bursalı Mehmed Tahir Efendi (1975). Osmanlı Müellifleri. C: I-II. İstanbul: Meral Yay.
Bursalı Mehmed Tahir Efendi (1325), Ahlâk Kitaplarımız. İstanbul: Necm-i İstikbâl Matbaası.
Düzenli, Mesut Bayram (hzl.) (2014). Hüseyin b. Ahmed Sirôzî’nin Câmi’ü’l-Envâr ‘alâ-Tefsîri’l-İhlâs Adlı Eseri (1b-192b, İnceleme-Metin). Doktora Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
Kartal, Ahmet (2014). Doğu’nun Uzun Hikâyesi, Türk Edebiyatında Mesnevî. İstanbul: Doğu Kütüphanesi Yay.
Yurttaş, Muhammet Nurullah (hzl.) (2020). Hüseyin b. Ahmed-i Sirozî’nin Câmi’ün-Nesâyih’i (İnceleme – Metin – Dizin). Doktora Tezi. Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | CÂMİ'Ü'L-ENVÂR (HÜSEYNÎ) | Hüseynî, Hüseyin Efendi | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
2 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
3 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
4 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
5 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
6 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
7 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
8 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
10 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
11 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |