BİR İÇİM SU BAHÂNESİYLE NİSÂR-I CÛD
hayırseverlik konulu mensur hikâye
Edîb, Halepli Edîb Efendi (d. ?/? - ö. 1161/1748)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Halepli Edîb Efendi’nin (d. ?/? - ö. 1161/1748) hayırseverlik konusunda kaleme aldığı mensur hikâye. Müellif tarafından esere herhangi bir ad verilmemiştir. Cafer Mum, metnin girişindeki kıtada “nisâr-ı cûd”, tahkiye bölümünde ise üç yerde “bir içim su”, bir yerde de “bir içim su bahânesiyle” ifadelerinin kullanılmış olmasından hareketle esere Bir İçim Su Bahânesiyle Nisâr-ı Cûd adını vermiştir (2018: 201).

Esere aruzun “mefâ‘ilün fe‘ilâtün mefâ‘ilün fe‘ilün” kalıbıyla yazılmış ve yardımseverliği konu alan bir kıta ile giriş yapılmıştır. Bu kıta, hikâye için bir zemin olarak kullanılmış ve tahkiye bölümüne geçiş “vefkınca” ifadesi ile sağlanmıştır. Eserin tahkiye bölümü mensur olmakla birlikte ikisi Arapça, biri Farsça toplam üç beyit tazmin edilerek uygun bağlamlarda kullanılmıştır. Tahkiye bölümü kıssadan hisse hükmünde olan bir rubai ile bitirilmiştir. Burada nesirden şiire geçerken herhangi bir geçiş ifadesi kullanmak yerine şiirin redifinde “böyle gerek” denilerek hikâyenin tamamına işaret edilmiştir (Mum 2018: 201-203). Eserin yayınlanmış metninde (Mum 2018) yer almamakla birlikte, kendi kaleminden çıkan nüshanın sayfa kenarındaki boşluğa müellifin gazel nazım şeklini ve aruzun “mefâîlün mefâîlün mefâîlün mefâîlün” kalıbını kullanarak 7 beyit uzunluğunda bir manzume yazdığı ve bu manzumeyi de “Tetimme-i Makâle” notuyla eserine ilave ettiği anlaşılmıştır (Edîb [yz.]: 282a).

Hikâyenin olayları şöyle gelişir: Varlık sahibi bir hayırsever ferahlamak amacıyla şehirde dolaşırken güzel ve görkemli bir sarayla karşılaşır. Sarayı dışarıdan incelerken susuzluğunu gidermek için orada bulunanlardan bir içim su ister. İçeriye haber verilir ve bu önemli ziyaretçinin şanına lâyık elbiseler giydirdikleri güzel bir cariyenin elinde ve  değerli bir kap içerisinde ona su gönderirler. Hayırseverle cariye arasında karşılıklı övgülerle dolu bir sohbet gerçekleşir. Hayırsever ziyaretçi, sohbet arasında sarayın sahibini sorar. Onun aslında varlıklı bir kimse olduğunu fakat ihtiyaç sahiplerine yaptığı yardımlardan dolayı elinde olanı tüketince borçlanarak yardımlarını sürdürdüğünü, alacaklılara borçlarını ödeyemeyince de onlarla mahkemelik olup hapse atıldığını öğrenir. Hayırsever ziyaretçinin talebi üzerine alacaklıların isimleri ve borç miktarları bir deftere yazılarak kendisine verilir. O da bütün alacaklıların borçlarını ödemek suretiyle sarayın sahibini hapishaneden çıkartıp ailesine ve sarayına kavuşturur. (bk. Mum 2018: 210).

Süslü nesirle yazılmış olan hikâyede, Arapça ve Farsça kelimelerin, birbiriyle secili zincirleme tamlamaların ve çoğu terkipler yoluyla yapılan teşbih, istiare, teşhis, mübalağa, telmih gibi edebî sanatların çok fazla kullanılmasıyla külfetli nitelik kazanan bir nesir dili kullanılmıştır. Edîb’in hikâyede kullandığı nesir dili ve “secili” söyleyiş, Dîvân’ındaki külfetli şiir dili ve “cinaslı” söyleyiş ile paralellik göstermektedir.

Eser, Halepli Edîb Dîvânı’nın da içinde yer aldığı ve külliyat özelliği gösteren 5 yazma nüshanın 3’ünde yer almaktadır: İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi No: T124 (vr. 306b-307a), Milli Kütüphane Ankara Adnan Ötüken İl Halk Kütüphanesi Koleksiyonu No: 382 (vr. 301a-302a), Kahire-Mısır Hidiv Kütüphanesi Arşiv No: 8654 (vr. 281b-282a). Bir İçim Su Bahânesiyle Nisâr-ı Cûd, Cafer Mum tarafından bir incelemeyle birlikte yayımlanmıştır (2018).

Müellifin biyografisi için bk. “Edîb, Halepli”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/edib-halepli 

Eserden Örnekler


… “Ey vasîfe-i latîfe fi’l-hakîkat, sendeki letâfet-i sîmâ ve zarâfet-i remz-îmâ bana işrâb eyledigün kadeh-i Kevser-nümûn mâ’-i safvet-nümâya ifâza-i neşât-ı câvîd içün ser-çeşme-i Hızr ile neş’e-i rahîk-i câm-ı Cemden mürekkeb reh-yâb-ı zâ’ika-i hayâl olmaduk bir nâ-çeşîde mâye olmışdur” diyicek câriye dahı zâtında hüsn-i sîmâsına müvâzî mâlike-i seciyye-i zarâfet ve mâhire-i fünûn-ı âdâb-ı letâfet olup sadede muvâfık bedâheten istihzâr-ı cevâbda bî-tekellüf i’mâl-i reviyyet olmagın “Ey dûstmend-i şeref-nihâd ve ey nükte-dân-ı rûşen-zamîr-i âlî-nijâd, senün pertev-i âftâb-ı kudûmun zulmet-i firâk-ı mühim-sâz-ı hâne vü hân-mânı izâle itmekle fürûg-ı celâlet-i kadr ü şânunla kuttân-ı mekânuñ peydâ vü nihüfti inâre-i çeşm-i fu’âd ve derk-i şükûh-ı vak’-ı menziletünde tahdîd-i bâsıra-i ittihâd eylemeleriyle anun’çün bu dûşize-i kem-kadri makâm-ı hıdmetünde kıyâma liyâkatle şerefmend eylediler” didükde … (Mum 2018: 212).

...

… vefkınca külûm-ı sîne-i defter-i merkûm olan erkâm-ı azîze-i vâm-ı sâhib-makâmı dârû-hâne-i genc-i mâlinden merhem-i zûd-te’sîr-i şifâ-bahşây-ı kazâ ile karîn-i mahv-ı indimâl ve kendüye mazîk-i habsden haclegâh-ı iyâl ve makarr-ı dil-nişîn-i âmâline mühim-sâz-ı da’vet-i ikbâl olup bir içim su bahânesiyle bî-havf u bî-recâ gürûh-ı mülhakâtıyla huşkzâr-ı ümmîdine isâle-i selsâl-i lutf u kerem ve ifâza-i yenâbî’-i şehî’l-inficâr-ı sa'y u himem eyledügi harîr-i menâbi’u’l-musaddak-ı efvâh-ı nükûl ü rivâyâtdur (Mum 2018: 213).

...

Recâ vü havfdan infâk ile merdüm kerîm olmaz

Ki sıdk ile kerem vâ-beste-i ümmîd ü bîm olmaz


Deme taklîd-i ehl-i cûd ile pür-cûd olur âdem

Nühâs ârâyiş-i tebyîz ile hem-kadr-i sîm olmaz


Mücerred hem-dem-i bezm-i fu’âd-ı sîne-sâfândır

Semîr-i hilm ü şefkat bezm-i her dilde nedîm olmaz


Kerem imkân ile pîrâye-i ahlâk-ı merdümdür

Te’arrî zîb-i dûş-ı gayr içün râ’y-ı hakîm olmaz


Sirişti gadr olan bîgânedir hulk-ı mekârimden

Eger Hâtem de olsa şöhreti sanma le’îm olmaz


Hemân bâr-âver-i cûd u kerem agsân-ı re’fetdir

Ki hîç haml-i keremden re’fetin şâhı akîm olmaz


Edîb ehl-i nühâ zîb-i ser etsin nüsha-i pendim

Ki tâc-ı i’tibâra böyle bir dürr-i yetîm olmaz (Edîb [yz.]: 282a; Mum 2004: I/533).

Kaynakça


Edîb (yz). Dîvân. Kahire-Mısır Hidiv Kütüphanesi Arşiv No: 8654.

Mum, Cafer (2004). Halepli Edîb Dîvânı (İnceleme - Tenkitli Metin - Cinaslar Sözlüğü). 2 C., Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.

Mum, Cafer (2018). "18. Yüzyılda Yazılmış Mensûr Bir Hikâye: Bir İçim Su Bahânesiyle Nisâr-ı Cûd”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi, 85: 199-2016.

Atıf Bilgileri


MUM, Cafer. "BİR İÇİM SU BAHÂNESİYLE NİSÂR-I CÛD". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/bir-icim-su-bahanesiyle-nisar-i-cud. [Erişim Tarihi: 01 Haziran 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (HALEPLİ EDÎB) Edîb, Halepli Edîb Efendi Prof. Dr. Cafer MUM
Görüntüle
2 HÜLÂSATÜ'L-CÛD Edîb, Halepli Edîb Efendi Prof. Dr. Cafer MUM
Görüntüle
3 SÎRETÜ'L-AHBÂB Edîb, Halepli Edîb Efendi Prof. Dr. Cafer MUM
Görüntüle
4 PENC HASLET-İ MAKBÛLE Edîb, Halepli Edîb Efendi Prof. Dr. Cafer MUM
Görüntüle
5 MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) Hıfzî Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR
Görüntüle
6 NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin Diğer Aybala Sena KÜTÜK
Görüntüle
7 DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
8 TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullah Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
9 TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullâh Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
10 TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullâh Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
11 DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi Diğer Ahmet Serdar Erkan
Görüntüle
12 MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN
Görüntüle
13 AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi Diğer Nükran ERBAŞ
Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler
Görüntüle
14 DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk
Görüntüle