- Yazar Biyografisi (TEİS)
Avnî, Yenişehirli - Madde Yazarı: Prof. Dr. Lokman Turan
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:21/03/2022
ÂTEŞ-GEDE (AVNÎ)
mesnevîAvnî, Yenişehirli (d. 1242/1826 - ö. 1301/1883)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Yenişehirli Avnî Bey’in (ö.1301/1883) Şeyh Galib'in Hüsn ü Aşk mesnevisine nazire olarak yazdığı, tamamlanmamış mesnevi. Âteşkede, ateş ve ateşle ilgili kavramlar üzerine kurulmuş; kâinatın yaratılışını, vücut ve varlık problemlerini, dört unsurdan biri olan ateşle izah etmeye çalışır. Ateşe olumlu ve olumsuz pek çok anlam yükleyen şair, bu kelimeyi daha çok aşk ve tecelli anlamlarında kullanır. 249 beyitten ve dokuz kısa fasıldan meydana gelen Âteşkede’yi Avnî Bey, Şeyh Galib’in Hüsn ü Aşk’ına benzer bir tarzda yazmaya başlamış fakat tamamlayamamıştır. Eser, Avnî Beyin şiir ve şair hakkındaki bazı düşüncelerini ihtiva etmesi ve Şem ü Pervanelerden motifler taşıması bakımından da değerlidir.
Âteşkede’nin müstensihlerinden Suud el-Mevlevî, eserin başında: “Nâ-tamâm bir mesnevî-i garrâdır ki Şeyh Gâlib'in Hüsn ü Aşk'ını ta'kîben yazılmıştır." (Yavsı, Süleymaniye Ktp, 4356). demek suretiyle Âteşkede’nin Hüsn ü Aşk’a benzer bir tarzda yazılmaya başlandığını ancak tamamlanmadığını ifade eder.
Âteşkede, Hüsn ü Aşk gibi aruzun “mef'ûlü mef'âilün fâ'ilün” kalıbında yazılmıştır. Ateş kavramının, iki eserde de müşterek kullanımları vardır. Ateş kavramının gam, bela, deniz, tufan, semenderle ilişkilendirilmesi bu müşterekliklerdendir. Her iki eserde de ateş “pûta-i imtihan”dır. Hüsn ü Aşk’ta baş kahraman Aşk, Âteşkede’de Pervane’dir. Gayret iki eserde de ortak karakterdir. “Cünûn” her iki eserde de üstattır.
Mesnevide müstakil olarak tevhit, münacat, naat ve hatime fasılları mevcut değildir. Bununla birlikte tevhit (01-17. beyitler); naat (18-78. beyitler); münacat (79-102. beyitler) ve sebeb-i telif (103-112. beyitler) tarzında değerlendirilebilecek beyitlerin bulunduğu ilk fasılda şair, eserin ismini belirtir ve mahiyeti hakkında çeşitli bilgiler verir. Kendisini efsanevi bir kuş olan “kaknüs” benzeten şair, bu fasılda eserin mahiyetiyle ilgili olarak, hasret kıvılcımıyla alevlenen bu ateşin kendisini yaktığını, sözlerinin kendisini tutuşturduğunu ve gözlerinden ateş fışkırdığını söyler.
Şair eserinde, çok zengin ve renkli bir üslupla ateş ve ateşle ilgili unsurları bir araya getirmeyi başarmış, bu başarısını soyut kavramları anlatmakta da sürdürmüştür. Bununla birlikte eser, çok fazla Farsça tamlama ihtiva ettiği için soyut konuları anlatırken dil, yer yer ağırlaşmış, şairin söylemek istediğini takip etmek okuyucu için güçleşmiştir.
Eser sekiz fasıldan meydana gelir: 1. “Ahvâl-i nâr-ı mecâz, 2. Âğâz-ı dâstân, 3. Azîmet-i pervâne be-âteş-âbâd, 4. Su’âl ü cevâb-ı Peyk ü Pervâne, 5. Zuhûr-ı Şeb, 6. Âteş-efrûhten-i şâh, .7. Zuhûr-ı Vak’a der-sûr-gâh, 8. Zuhûr-ı Gayret ü Sıfat u” (Turan 2008).
Eserden Örnekler
Ey fâtır-ı Tûr-ı âferînîş
V’ey hâlık-ı nâr u nûr-ı bînîş
Pertev-dih-i cevher-i basâ’ir
Âteş-geh-i peyker-i nezâ’ir
Sûzende-i şem’-i kehrübâ’î
Dârende-i nüh-tabâk-ı mâ’î
İşrâk-nümâ-yı subh-ı îcâd
Tâbiş-dih-i âftâb-ı irşâd
Rûşen-geh-i rûy-i mâh-rûyân
Âteş-zen-i kalb-i yâr-cûyân
Kandîl-fürûz neyyir ü nâhîd
Âyîne-zidây-ı bedr ü hurşîd
...
Ahvâl-i nâr-ı mecâz
Âteş-sıfat-ı hayât-ı cândır
Ser-mâye-i ‘ömr-i zinde-gândır
Âteşle zuhûra geldi imkân
Âteşle ta’ayyün etdi ekvân
Bî-âteş olan cemâda benzer
Efsürde kalan remâda benzer
Hep nâr ile zindedir halâ’ik
Âteş-i cândır disem de lâyık
Yek-reng ü basîtdir ser-â-pâ
Terkîb-i mevâddan müberrâ
Âteşle göründi âferîniş
Muhtâc o nûra nûr-bîniş
İsbât-ı vücûd nûrdandır
Âsâr-ı şuhûd nûrdandır
Nûr olmasa mevki’-i temâşâ
Zulmetde kalırdı cümle eşyâ
Eşyâda olunca nûr sâdır
Ol görünen yine ziyâdır [Turan, 2008: 866-903).
Kaynakça
Külliyât-ı Avnî Bey. Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi M. Con, A.723.
Külliyât-ı Dîvân-ı Avnî (1930), Suud Yavsı, Süleymaniye Kütüphanesi, Nu. 4356.
Turan, Lokman (2008). “Yenişehirli Avnî Beyin Âteşkede Mesnevisi Üzerine Bir İnceleme”. Turkish Studies 3 (4): 866-903.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | TÜRKÇE DÎVÂN (AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Prof. Dr. Lokman Turan |
Görüntüle | ||
2 | FARSÇA DÎVÂN (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Prof. Dr. mehmet atalay |
Görüntüle | ||
3 | MİR’ÂT-I CÜNÛN (AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Doç. Dr. abdulkadir erkal |
Görüntüle | ||
4 | ÂB-NÂME (YENİŞEHİRLİ AVNİ BEY) | Yenişehirli Avni Bey, Hüseyin | Prof. Dr. Orhan Kemal Tavukçu |
Görüntüle | ||
5 | NİHÂN-I KAZÂ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Yenişehirli Avnî Bey | Akın ZENGİN |
Görüntüle | ||
6 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
7 | MESNEVÎ TERCÜMESİ (AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli ( | Dr. LATİFE ÖZCAN |
Görüntüle | ||
8 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
9 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
10 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
11 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
12 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
13 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
14 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
16 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
17 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |