ÂTEŞ-GEDE (AVNÎ)
mesnevî
Avnî, Yenişehirli (d. 1242/1826 - ö. 1301/1883)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Yenişehirli Avnî Bey’in (ö.1301/1883) Şeyh Galib'in Hüsn ü Aşk mesnevisine nazire olarak yazdığı, tamamlanmamış mesnevi. Âteşkede, ateş ve ateşle ilgili kavramlar üzerine kurulmuş; kâinatın yaratılışını, vücut ve varlık problemlerini, dört unsurdan biri olan ateşle izah etmeye çalışır. Ateşe olumlu ve olumsuz pek çok anlam yükleyen şair, bu kelimeyi daha çok aşk ve tecelli anlamlarında kullanır. 249 beyitten ve dokuz kısa fasıldan meydana gelen Âteşkede’yi Avnî Bey, Şeyh Galib’in Hüsn ü Aşk’ına benzer bir tarzda yazmaya başlamış fakat tamamlayamamıştır. Eser, Avnî Beyin şiir ve şair hakkındaki bazı düşüncelerini ihtiva etmesi ve Şem ü Pervanelerden motifler taşıması bakımından da değerlidir.

Âteşkede’nin müstensihlerinden Suud el-Mevlevî, eserin başında: “Nâ-tamâm bir mesnevî-i garrâdır ki Şeyh Gâlib'in Hüsn ü Aşk'ını ta'kîben yazılmıştır." (Yavsı, Süleymaniye Ktp, 4356). demek suretiyle Âteşkede’nin Hüsn ü Aşk’a benzer bir tarzda yazılmaya başlandığını ancak tamamlanmadığını ifade eder.

Âteşkede, Hüsn ü Aşk gibi aruzun “mef'ûlü mef'âilün fâ'ilün” kalıbında yazılmıştır. Ateş kavramının, iki eserde de müşterek kullanımları vardır. Ateş kavramının gam, bela, deniz, tufan, semenderle ilişkilendirilmesi bu müşterekliklerdendir. Her iki eserde de ateş “pûta-i imtihan”dır. Hüsn ü Aşk’ta baş kahraman Aşk, Âteşkede’de Pervane’dir. Gayret iki eserde de ortak karakterdir. “Cünûn” her iki eserde de üstattır. 

Mesnevide müstakil olarak tevhit, münacat, naat ve hatime fasılları mevcut değildir. Bununla birlikte tevhit (01-17. beyitler); naat (18-78. beyitler); münacat (79-102. beyitler) ve sebeb-i telif (103-112. beyitler) tarzında değerlendirilebilecek beyitlerin bulunduğu ilk fasılda şair, eserin ismini belirtir ve mahiyeti hakkında çeşitli bilgiler verir. Kendisini efsanevi bir kuş olan “kaknüs” benzeten şair, bu fasılda eserin mahiyetiyle ilgili olarak, hasret kıvılcımıyla alevlenen bu ateşin kendisini yaktığını, sözlerinin kendisini tutuşturduğunu ve gözlerinden ateş fışkırdığını söyler.

Şair eserinde, çok zengin ve renkli bir üslupla ateş ve ateşle ilgili unsurları bir araya getirmeyi başarmış, bu başarısını soyut kavramları anlatmakta da sürdürmüştür. Bununla birlikte eser, çok fazla Farsça tamlama ihtiva ettiği için soyut konuları anlatırken dil, yer yer ağırlaşmış, şairin söylemek istediğini takip etmek okuyucu için güçleşmiştir. 

Eser sekiz fasıldan meydana gelir: 1. “Ahvâl-i nâr-ı mecâz, 2. Âğâz-ı dâstân, 3. Azîmet-i pervâne be-âteş-âbâd, 4. Su’âl ü cevâb-ı Peyk ü Pervâne, 5. Zuhûr-ı Şeb, 6. Âteş-efrûhten-i şâh, .7. Zuhûr-ı Vak’a der-sûr-gâh, 8. Zuhûr-ı Gayret ü Sıfat u” (Turan 2008).

Lokman Turan, Âteşkede mesnevîsinin incelemesini ve tenkitli metnini ihtiva eden neşrini Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi M. Con, A.723 ve Süleymaniye Kütüphanesi 4356 numaralı Külliyât-ı Dîvân-ı Avnî Bey nüshalarından hareketle yapmıştır.
Şairin biyografisi için bk. "Avnî, Yenişehirli". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğühttp://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/avni-yenisehirli 

Eserden Örnekler


Ey fâtır-ı Tûr-ı âferînîş

V’ey hâlık-ı nâr u nûr-ı bînîş


Pertev-dih-i cevher-i basâ’ir

Âteş-geh-i peyker-i nezâ’ir


Sûzende-i şem’-i kehrübâ’î

Dârende-i nüh-tabâk-ı mâ’î


İşrâk-nümâ-yı subh-ı îcâd

Tâbiş-dih-i âftâb-ı irşâd


Rûşen-geh-i rûy-i mâh-rûyân

Âteş-zen-i kalb-i yâr-cûyân


Kandîl-fürûz neyyir ü nâhîd

Âyîne-zidây-ı bedr ü hurşîd

...

Ahvâl-i nâr-ı mecâz

Âteş-sıfat-ı hayât-ı cândır

Ser-mâye-i ‘ömr-i zinde-gândır


Âteşle zuhûra geldi imkân

Âteşle ta’ayyün etdi ekvân


Bî-âteş olan cemâda benzer

Efsürde kalan remâda benzer


Hep nâr ile zindedir halâ’ik

Âteş-i cândır disem de lâyık


Yek-reng ü basîtdir ser-â-pâ

Terkîb-i mevâddan müberrâ


Âteşle göründi âferîniş

Muhtâc o nûra nûr-bîniş


İsbât-ı vücûd nûrdandır

Âsâr-ı şuhûd nûrdandır


Nûr olmasa mevki’-i temâşâ

Zulmetde kalırdı cümle eşyâ


Eşyâda olunca nûr sâdır

Ol görünen yine ziyâdır   [Turan, 2008: 866-903).

Kaynakça


Külliyât-ı Avnî Bey. Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi M. Con, A.723.

Külliyât-ı Dîvân-ı Avnî (1930), Suud Yavsı, Süleymaniye Kütüphanesi, Nu. 4356. 

Turan, Lokman (2008). “Yenişehirli Avnî Beyin Âteşkede Mesnevisi Üzerine Bir İnceleme”. Turkish Studies 3 (4): 866-903.

Atıf Bilgileri


Turan, Lokman. "ÂTEŞ-GEDE (AVNÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/ates-gede-avni-tees-1490. [Erişim Tarihi: 22 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 TÜRKÇE DÎVÂN (AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Prof. Dr. Lokman Turan
Görüntüle
2 FARSÇA DÎVÂN (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Prof. Dr. mehmet atalay
Görüntüle
3 MİR’ÂT-I CÜNÛN (AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Doç. Dr. abdulkadir erkal
Görüntüle
4 ÂB-NÂME (YENİŞEHİRLİ AVNİ BEY) Yenişehirli Avni Bey, Hüseyin Prof. Dr. Orhan Kemal Tavukçu
Görüntüle
5 NİHÂN-I KAZÂ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Yenişehirli Avnî Bey Akın ZENGİN
Görüntüle
6 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
7 MESNEVÎ TERCÜMESİ (AVNÎ) Avnî, Yenişehirli ( Dr. LATİFE ÖZCAN
Görüntüle
8 DİVANÇE (VÂZIH) Mustafâ Vâzıh Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN
Görüntüle
9 MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) İbrâhîm Zikrî Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
10 ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi Doç. Dr. Ramazan Ekinci
Görüntüle
11 TARÎKÜ'L-İHTİSÂR Nûrî, Osman Hanyevî Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu
Görüntüle
12 TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ Mehmed Sabrî Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz
Görüntüle
13 RAVZ-I VERD Şâkir, Ahmed Paşa Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek
Görüntüle
14 KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü Diğer Öznur ÖZER
Görüntüle
15 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
16 MEVLİD (ABDÎ) Abdî Doç. Dr. Hasan Kaya
Görüntüle
17 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Şarkîkarahisarlı Dr. Hacer SAĞLAM
Görüntüle