ÂLEM-NÜMÂ /SÂKÎ-NÂME (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE)
sâkî-nâme türünde telif mesnevi
Atâyî, Nev‘î-zâde (d. ?/? - ö. 1045/1635)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Nev‘î-zâde Atâyî’nin hamsesini oluşturan mesnevilerin ilkidir. Nev‘î-zâde eserinin adını Âlem-nümâ koyduğunu belirtse de Sâkî-nâme adıyla şöhret bulmuştur. Eser, 1617 yılında I. Ahmed’e sunulmak üzere kaleme alınmıştır. Esere yapılan eklemelerle 1621 tarihindeki Lehistan Seferi’nden sonra II. Osman’a sunulmuştur.

Mütekârib bahrinin “fe’ûlün fe’ûlün fe’ûlün fe’ûl” kalıbıyla yazılan eser 1569 beyit uzunluğundadır. Metin içerisinde mesnevi dışında “mefâ‘îlün mefâ‘îlün mefâ‘îlün mefâ‘îlün” vezninde Nev‘î’ye ait bir gazel ve ahreb kalıplarında yazılmış 12 tane de rubai yer almaktadır.

Toplam 24 başlık altında tanzim edilen Âlem-nümâ tevhid, münâcât, naat ve miraciyye ile başlar (Kuzubaş 2009: 33). Bunları padişahın övgüsü ve Lehistan Seferi ile ilgili bölümler takip eder. 72 beyitlik sebeb-i telif bölümünde şair ve rindlerden oluşan bir sahnede Anadolu ve İran şairlerini karşılaştırır. Gazel sahasında Rum şairlerinin Acem şairlerini geçtiklerini fakat mesnevi sahasında henüz geride olduklarını belirtir. Onlara üstünlük sağlamak için eski efsanelerin dışında bir şeyler yazmak gerekir. Mecliste yer alanlardan Kaf-zâde Fâyizî bu işi en iyi Atâyî’nin yapabileceğini söyler. Atâyî itiraz etse de mecburen bu işi kabul eder.(Kortantamer 1997: 167) Telif sebebiyle ilgili bölümde Kaf-zâde gibi bir isme yer vermesi ve dile getirdiği hususlarla Atâyî gerçeklik zemininde kurguladığı orijinal bir eser iddiasında bulunmuştur. Bu ifadeler Osmanlı mesnevi geleneğinin idealini yansıtması bakımından da değerlidir (Tezcan 2010: 59). Âlem-nümâ’nın sebeb-i teliften sonraki bölümleri sırasıyla şunlardır: Zamandan Şikâyet, Hisar, Boğaz ve Rumeli Kalesi, Sâkîye Sesleniş, Sıfat-ı Mey, Sıfat-ı Tâk, Sıfat-ı Hum, Sıfat-ı Câm, Sıfat-ı Pîr-i Mugân, Sıfat-ı Meyhâne, Mugannî ve Saz Çeşitleri, İşret Gecesi, Mum, Sabah Eğlencesi, Sıfat-ı Arak, Tabibi Ayıplama, Tütün ve Tütün Ürünlerini Ayıplama, Erbab-ı Keyfi Ayıplama, Bahar, Temmuz, Sonbahar, Kış, Zamanın Faniliği, Sıfat-ı Dil, Sıfat-ı Ak, Sonuç ve Övünme, Kasemiyyât, Son Söz ve Dua (Kuzubaş 2009: 33).

İçkinin ve içki meclisine ait unsurların gerçekçi bir şekilde anlatıldığı eser klasik şiirde ele alınan eğlence meclisinin havasını yansıtmaktadır. Bununla birlikte anlatılan unsurların zaman zaman tasavvufî anlamları da çağrıştırdığı görülür. Mesnevide karşımıza çıkan II. Osman’ın Lehistan Seferi ile ilgili bölümde yapılan tasvirlerle de adeta tarihî bir vesika hükmündedir. İstanbul’un farklı muhitlerinin, eğlence ve gündelik hayatının aksettirildiği beyitlerle kültür tarihi bakımından önemli bir kaynak niteliğindedir. Eser doğu edebiyatlarının ortaklaşa kullandığı eğlence meclisi unsurlarını özgün ifadelerle yeniden yorumlaması ve millî motiflerle süslenmiş yerli mekânları ele alması bakımından önem arz etmektedir (Kuzubaş, 2009: 224-225).

İstanbul Türkçesinin şiir diline uygulanışında başarılı bir örnek olan Âlem-nümâ’nın oldukça sevildiği anlaşılmaktadır. Büyük çoğunluğu hamse içinde yer alıp müstakil olarak da istinsah edilen eserin kırktan fazla yazma nüshası bulunmaktadır. Eser, Muhammet Kuzubaş tarafından yayımlanmıştır (2009).

Şairin biyografisi için bk. "Atâyî, Nev'î-zâde". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/atai-nevizade

Eserden Örnekler


Sıfat-ı Hisâr u Ta‘rîf-i Nüzhet-gâh Ez-Diyâr’dan

Boğaz kâm-ı ejder gibi pür-nehîb

Önünde hisâr iki bâb-ı ‘acîb


İki kulle mâ-beyni bahr-ı vasî‘

Odur kulleteyni zamân-ı rabî‘


N’ola dinse yir yüzinün ‘aybı var

Ki bahrı sefîd ü siyeh-bîni var


N’ola bahrun olsa kilîdi hisâr

Girer birbirine dem-i kâr-zâr


‘Adû üzre zencîr atup toplar

O mâ-beyne zencîr-i âhen çeker


İki kal‘a kim birbirine bakar

Biribirine ‘âşık olmuş meger


Velî bahr olup mâni‘-i ittisâl

Girer araya tîğ-ı hicrân-misâl


Boğaz oldı mısrun halîci meger

Ki mâ-beyn kasrını tezkîr ider


Birinin seherden hevâsı güzel

Ki feyz-i sabâhı sabûha bedel


Birinün dem-i şâmı mahmûddur

Ki cennet gibi zılli memdûddur


Çekilmiş biri Göksu ırmağına

Akıtmış biri bahrı ayağına


Yanında anun Göksudan tîğı var

Bunun arkasında siper kûhsâr (Kuzubaş 2009: 148-149)


Kaynakça


Kortantamer, Tunca (1997). Nev’î-zâde Atâyî ve Hamsesi. İzmir: Ege Üniversitesi Yay.

Kuzubaş, Muhammet (2009). Sâkînâme (Nev’i-zâde Atâyî). Samsun: Etüt Yay.

Tezcan, Nuran (2010). “Sebeb-i Teliflere Göre Mesnevi Edebiyatının Tarihsel Dönüşümü”. Doğu-Batı Dergisi Osmanlılar Özel Sayısı II: 49-74.

Atıf Bilgileri


Belenkuyu, Bekir. "ÂLEM-NÜMÂ /SÂKÎ-NÂME (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/alemnuma-sakiname-atayi-nev-i-zade. [Erişim Tarihi: 04 Aralık 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) Atâyî, Nev‘î-zâde Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
2 SOHBETÜ'L-EBKÂR (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) Atâyî, Nev‘î-zâde Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu
Görüntüle
3 HEFT-HÂN (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) Atâyî, Nev‘î-zâde Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu
Görüntüle
4 HİLYETÜ'L-EFKÂR (ATÂYÎ, NEV‘Î-ZÂDE) Atâyî, Nev‘î-zâde Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu
Görüntüle
5 MÜNŞEÂT (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) Atâyî, Nev‘î-zâde Doç. Dr. suat donuk
Görüntüle
6 NEFHATÜ'L-EZHÂR (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) Atâyî, Nev‘î-zâde Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu
Görüntüle
7 HEZLİYYÂT (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) Atâyî, Nev‘î-zâde Doç. Dr. suat donuk
Görüntüle
8 HADÂ'İKU'L-HAKÂ'İK Fî TEKMÎLETÜ'Ş-ŞEKÂ'İK (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) Atâyî, Nev‘î-zâde Doç. Dr. suat donuk
Görüntüle
9 MÜNÂZARA-İ ZEN-İ FESÂHAT-GÜFTÂR BÂ-ŞEVHER-CİVÂN-I BELÂGAT-GİRDÂR (NEV'Î-ZÂDE ATÂYÎ) Nev'î-zâde Atâyî Dr. Öğr. Üyesi Şeyma Benli
Görüntüle
10 LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) Mahmud Cemaleddin el-Hulvî Diğer Özlem Şamlı
Görüntüle
11 AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) Za'îfî, Muhammed Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
12 KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) Feyzî-i Kefevî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
13 ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) Iyânî, Cafer Iyânî Bey Prof. Dr. Osman Ünlü
Görüntüle
14 RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) Kefevî, Hüseyin ismail Aksoyak
Görüntüle
15 ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafa b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
16 HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) Mustafâ b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
17 HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafâ bin Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
18 TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
19 KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) Şikârî Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür
Görüntüle