- Yazar Biyografisi (TEİS)
Sultan Mahmud Geylânî - Madde Yazarı: Dr. Özlem Özdemir
- Eser Yazılış Tarihi:14-15. yy
- Yazıldığı Saha:Azerbaycan
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:06/07/2022
'AKÂ'İD-İ EVLİYÂ-İ SEB'A (SULTAN MAHMUD GEYLÂNÎ)
tasavvufi risaleSultan Mahmud Geylânî
ISBN: 978-9944-237-87-1
Safevi tarikatı mensuplarından Sultan Mahmud Geylânî tarafından kaleme alınan dinî-tasavvufi nitelikteki eser. Eserin yazarının, Şeyh Zâhid Geylânî olarak tanınan Tâcüddîn İbrahim Zâhid-i Geylânî’nin oğlunun torunu olduğu bilinmektedir. Hayatıyla ilgili fazlaca bilgi bulunmamakla birlikte İbn-i Bezzâz’ın çağdaşı olduğu düşünüldüğünde H. 8. yüzyıl sonuyla 9. yüzyıl başlarında (M. 14-15. yüzyıl) yaşadığı sonucuna ulaşılabilir. Sultan Mahmud Geylânî, Şeyh Safiyeddîn Erdebilî tarafından kurulan Safevî tarikatına mensuptur (Khalıly 2009: 2-9). ‘Akâ’id-i Evliyâ’-i Seb’a’da da bu tarikat mensuplarını etkileyen Şeyh Zâhid Geylânî, Şeyh Safiyeddin Erdebilî, Şeyh Cemâleddin, Şeyh Sadreddin, Hace Sultan Ali, Şeyh Burhaneddin ile müellifin yani Sultan Mahmud Geylânî’nin dinî, tasavvufi ve felsefi konulardaki birtakım görüş ve inanışlarının tarikat mensuplarına iletilmesi amaçlanır. Eserin bilinen ve günümüze ulaşan tek nüshası 46 yapraktan (91 sayfa) ibarettir. Nüsha, Meşhed’de bulunan Âstân-i Kuds Kütüphanesi’nde, Hikmet Kitaplar sırasında 204. numarada kayıtlıdır. Eserin üzerinde bulunan kayıt ve mühürlerden, Nadir Şah Afşar tarafından İmam Rıza türbesine armağan edildiği anlaşılır (Khalıly 2009: 2; Musalı 2019: 26; Özdemir 2021: 244).
Şehzade Melik Tayfur’un özel ricası üzerine yazılan (Khalıly 2009: 99) eser, yazarın Allah’a hamdüsenada bulunduğu giriş kısmıyla başlar. Ardından yazar eseri yazma amacını açıklar. Buna göre Sultan Mahmud Geylânî, eserini kendisinin ve mensubu olduğu tarikatın fikirlerini, inanç özelliklerini dile getirmek maksadıyla kaleme almıştır. Sebeb-i telif kısmının ardından eser, aklın keşfinin ve mertebelerinin ele alındığı Fasl, Kavl der-Beyân-ı Mühimmî ez Ma’rifet-i Allah Ta’âlâ, metnin esas kısmını oluşturan ve dinî-felsefî sorunların soru cevap şeklinde işlendiği Fasl ve peygamberlik ile imamlığın çeşitli delillerle kanıtlanmasını amaçlayan Fasl bölümleriyle devam eder (Khalıly 2009: 98-154). Esere göre Safevi tarikatının temelleri Hz. Ali’nin fikirlerine ve inanç esaslarına dayanır. Tarikat ve şeriat hükümlerinin işlendiği eserde Hz. Ali ve On İki İmam yüceltilerek onlara olan bağlılık dile getirilir. Eser bu yönüyle ideolojik bir propaganda aracı olmaktan ziyade (Musalı 2019: 122) din, felsefe ve tasavvuf eksenli bir çalışma olarak değerlendirilmelidir.
‘Akâ’id-i Evliyâ’-i Seb’a, Arap harfleriyle ve mensur olarak kaleme alınmıştır. Eserin büyük bir bölümünde soru-cevap tekniği kullanılmıştır. Güney Azerbaycan sahasında verilen en eski Türkçe eser örneklerinden olan ‘Akâ’id-i Evliyâ’-i Seb’a’da ağırlıklı olarak Erdebil ve Tebriz ağzı özellikleri hâkimdir. Ancak Çağatay Türkçesi’nin izlerine de rastlanır (Khalıly 2009: 6).
‘Akâ’id-i Evliyâ’-i Seb’a hakkında Türkiye sahasında yapılan çalışmalar sınırlıdır. Eserle ilgili Reza Khalıly tarafından hazırlanan yüksek lisans tezinde konuyla ilgili genel bilgiler verildikten sonra eserin dil özelliklerine değinilir. Eserin çeviri yazı metni de tezde yer alır (Khalıly 2009). Namıq Musalı, Şeyh Zâhid ve Menâkıbı adlı çalışmasında Şeyh Zâhid Geylânî’nin hayatı, faaliyetleri ve ‘Akâ’id-i Evliyâ’-i Seb’a konusunda ayrıntılı bir değerlendirme sunar (Musalı 2019). Ali Rıza Özdemir ise Şeyh Safiyüddin-i Erdebilî’nin Etnik Kökeni ve İnancı Hakkında Bazı Değerlendirmeler başlıklı makalesinde konuyu ‘Akâ’id-i Evliyâ’-i Seb’a çerçevesinde incelerken, eserle ilgili değerlendirmelerde de bulunur (Özdemir 2021).
Eserden Örnekler
Suâl etdiler ki Allah Teâlâ bize yavukdur, ya yırakdur? Cevâb. Şeyh buyurdı: “Yavuk degül ecsâm yavuklukı kibi bir yere ve ırak degül bazî ecsâm ıraklukı tek özge cismdin, belki yavukdur mukarebetsiz ve kamu eşya’ilendür hulûlsız”. Söylediler: “Pes bu ma’na ilen ki buyurdunguz ki ilmî hâzırdur ve kamu eşyâyılandur?". Buyurdılar ki: “Eger beyle tasavvur edesiz ki Allah Teâlâ’nıng zâtı ilmindin gayrı ve özgedür ve ilmi hâzırdur ve zâtı hâzır degül, yok, belki ilmi zâtîdür ve kamu yerde ve kamu eşyâda hâzırdur ve âlim-i hâzırdur kamu gizlinlere ve zâhirlere”. Sual etdiler: “Ne kısm birluk anglayak Tangrı Teâlâ’daki şirk olmaya ki ol itikâd ilen müvahhidlerdin olak?”. Cevâb: Şeyh söyledi ki: “Ol kısm ki eyyime-yi tâhirîn huccete’llâh ale’s-semâvât ve’l arzeyn buyurmışlardur ki Allah Teâlâ celle şânüh zâtîdür ki terkibi yokdur ve çokluk ol zât-ı şerifde mümkin ve revâ degül ve muhtâc degül hiç vechdin hiç şeye. Veledi yok ki vârisi ola ve kimsedin mütevellid degül ki müşârik ola ve yokdur anıng karîni ve ne uşakı ve ne şerîki ve ol zât-ı müteâlî tirigîdür ki ölmek ona revâ degül, belki tirildür ve öldürür. Kâdirîdür ki âciz olmaz ve gâlibîdür ki maglûb olmaz ve mütehammilîdür ki tacîl etmez ve dâimîdür ki köhne ve nâtevân olmaz ve kâyimîdür ki fenâ kabul etmez ve sâbitîdür ki ber-taraf olmaz ve ganî’îdür ki muhtâc olmaz ve azîzîdür ki zelîl olmaz ve âlimdür ki câhil olmaz ve âdildür ki zulm etmez ve cevâdîdür ki buhl etmez ve tahkîk bilüngüz ki aklar onı takdir eyleyebilmez ve vâki olmaz ola zâta vehmler ve vâki degül ol zâta aktâr yanî aktârı yokdur ve ihâta eylemez…" (Kahlıly 2009: 128-129).
Kaynakça
Khalıly, Reza (2009). Sultân Mahmûd Bin Sultân Burhâneddîn Geylânî’nin ‘Akâ’id-i Evliyâ’-i Seb’a İsimli Eseri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Musalı, Namıq (2019). Şeyh Zâhid Geylânî ve Menâkıbı. Kastamonu: Hz. Pir Şeyh Şa’bân-ı Veli Kültür Vakfı Yay.
Özdemir, Ali Rıza (2021). “Şeyh Safiyüddin Erdebilî’nin Etnik Kökeni ve İnancı Hakkında Bazı Değerlendirmeler”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi. 100: 235-252.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | HİDÂYETÜ'L-İHVÂN (BABA NİMETULLAH) | Baba Nimetullah, Nimetullah Nahcıvanî | Doç. Dr. Parvana Bayram |
Görüntüle | ||
2 | TERCÜME-İ NAKŞ-I FÜSÛS VEYA HÂŞİYE ALÂ FÜSÛSİ'L-HİKEM (BABA NİMETULLAH) | Baba Nimetullah, Nimetullah Nahcıvanî | Doç. Dr. Parvana Bayram |
Görüntüle | ||
3 | HÂŞİYE ALÂ TEFSİRİ'L-BEYZAVÎ (BABA NİMETULLAH) | Baba Nimetullah, Nimetullah Nahcıvanî | Doç. Dr. Parvana Bayram |
Görüntüle | ||
4 | BEŞÂRETNÂME (HARAKÂNÎ) | HARAKÂNÎ, Ebu’l-Hasen Ali b. Ahmed (Cafer) | Diğer Çağla YILMAZ |
Görüntüle | ||
5 | ESRÂR-I SÜLÛK (HARAKÂNÎ) | HARAKÂNÎ, Ebu’l-Hasen Ali b. Ahmed (Cafer) | Diğer Çağla YILMAZ |
Görüntüle |