- Yazar Biyografisi (TEİS)
Râmiz, Aziz-zâde Hüseyin Râmiz Efendi - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi HANDAN BELLİ
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tezkire
- Yayın Tarihi:05/04/2022
ÂDÂB-I ZURAFÂ
şairler tezkiresiRâmiz, Aziz-zâde Hüseyin Râmiz Efendi (d. 1148/1735-36 - ö. 1202/1787-88)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Aziz-zâde Hüseyin Râmiz Efendi (d. 1148/1735-36 - ö. 1202/1787-88) tarafından Sâlim Efendi’nin Tezkiretü’ş-Şu'arâ adlı biyografik eserine zeyl olarak yazılan eser. Râmiz Efendi, eserinde 1132/1720 yılından başlayarak 1198/1784 yılına kadar geçen 64 yıllık zaman diliminde yaşamış olan 375 şair hakkında bilgi vermektedir (Erdem 1994: XXVII). Eserde giriş mahiyetinde herhangi bir bölüm bulunmamakta, eser doğrudan şair biyografileri ile başlamaktadır. Şairlerin hâl tercümelerinin elifba sırasına göre tertip edildiği tezkire, Buhara’da Belh şehrinde doğan "Eser" mahlaslı şairin ile başlamakta, harfü’l-yâ başlığı altındaki Yümnî Efendi ile son bulmaktadır.
Tezkirede bazı sayfaların boş ve bazı cümlelerin eksik bırakılmış olması, Râmiz’in Âdâb-ı Zurafâ'yı tamamlayamadığını ve eserini yeniden okuma ve düzeltme fırsatı bulamadığını göstermektedir. Bu bağlamda Râmiz'in yakın dostu Müstakim-zâde Süleymân Sadeddin Efendi tarafından daha sonra eserin gözden geçirildiği, birtakım ekleme ve düzeltmeler yapıldığı bilinmektedir (Kılıç vd. 2011: 118).
Âdâb-ı Zurafâ, süslü nesrin önemli örneklerindendir. Şairlerin biyografilerini anlatırken sanatlı, süslü bir üslûbu tercih eden Râmiz, eserinde Sâlim Efendi’nin Tezkiretü’ş-Şuarâ’sında olduğu gibi Farsça ve Arapça tamlamalara fazlaca yer vermiştir. Bu sebeple eserin dili ağırdır. Tezkire’de verilen bilgilerin isabetli oluşu, şair tezkiresini dönemin güvenilir kaynakları arasına taşımaktadır. Özellikle Râmiz, tezkiresinde biyografilerine yer verdiği şairlerin doğum-ölüm tarihlerinin ve yerlerinin verilmesi konusunda titizlik göstermekte, ancak bazı şairlerin doğum tarihi ve yeri bilinmediğinden özellikle bu şairlerin ölüm yerlerini belirtmeye özen gösterdiği görülmektedir. Râmiz, şairlerin mahlaslarına biyografilerin başlığında yer verirken, lakaplarına ise biyografilerin içerisinde yer vermiştir. Tezkirede, kimi şairlerin kısa şekilde kişilik özelliklerinden bahsedilip ardından sanatsal yönü ve şiirleri hakkında değerlendirmelerde bulunulmuştur. Eserin genelinde poetik değerlendirmeler çok detaylı olmamakla birlikte herkes tarafından tanınmış şairlerde bu değerlendirmelerin daha fazla yapıldığı görülmektedir (Erdem 1994; Karaduman 2017: 109).
Râmiz'in bazı şairler hakkında bilgi verirken Sâlim ve Safâyî tezkirelerinde yer almayan birtakım yeni bilgiler vermesi onun farklı kaynaklardan da istifade ettiğini göstermektedir. Râmiz, eserinde yeni bir bilgiyi paylaşırken aynı hususun Sâlim ve Safâyî tezkirelerinde nasıl geçtiğine dair okuyucuya bilgi vermektedir. Müellif, tezkiresinde mutasavvıf şairlerin varsa bağlı oldukları tekke ve intisap ettikleri yer ve kişi adları bilgisine ve devlet görevinde olan şairlerinin ise detaylı meslek bilgisine yer vermiştir. Tezkirede adı geçen şairlerin şairliği ve eğitim hayatı ile ilgili bilgilere bazen detaylı yer verilmediği; ancak tezkire metninde yer verilen tüm bilgilerin benzetme terkipleri ile kurulduğu ve her bilgi için birden fazla sıfatın kullanılması aynı şair hakkında diğer tezkirelerde yazılan benzer bilgilerin bu tezkirede daha detaylı tasvir edilmesine sebep olmuştur. Râmiz, diğer tezkire yazarları gibi eserinde biyografisine yer verdiği şairlerin edebî kişiliğini anlatırken şairin birkaç beytine veya bir manzumesine de yer vermiştir.
Âdâb-ı Zurafâ'nın tespit edilen dört yazma nüshası vardır. Bunlardan ikisi Süleymaniye Kütüphanesi Es‘ad Efendi nr. 3873 ve nr. 3876 olarak kayıtlıdır. Râmiz’in yazdığı tahmin edilen müsvedde hâlindeki Es‘ad Efendi nr. 3873 nüshası Müstakim-zâde Süleymân Sadeddin Efendi tarafından tamamlanmıştır. Diğer iki nüsha ise Millet Kütüphanesi Ali Emîrî Tarih 762 ve İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi TY 91 olarak kayıtlıdır (Erdem 1994: XXVII-XXIX; Fakazlı 2016: 3). Bu nüshalardan hareketle Sadık Erdem tarafından eserin tenkitli metni yayımlanmıştır (1994).
Müellifin biyografisi için bk. “Râmiz, Aziz-zâde Hüseyin Râmiz Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http:// http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ramiz-azizzade-huseyin-ramiz-efendi
Eserden Örnekler
Sâmî Arpa Emîni-zâde
Ol bülbül-i gülistân-ı fesâhat ü ma’nânın nâm-ı nâmî ve ism-i sâmîleri Mustafâdır. Hâcegân-ı dîvân-ı adâlet-‘ünvândan arpa emanetiyle kârîn-i izz ü şân olan Osmân Efendinin şâh-ı şecere-i vücûdı ve gonce-i nev-demîde-i gül-istân-ı zât-ı mes’ûdıdır. Evâ’il-i hâl-i feyz-me’âlinde tahsil-i ilm ü kemâle hâcegiyân-ı bender-i fazl ü hünerden mukaddemât-ı dest-mâye-i ilmiyyeyi tekmîl ile nâ’il-i rütbe-i sâmiyye-i âlü’l-‘âl olmagın zât-ı celîlü’l-mikdârları Vekâlet-nâme-i Seyyid Vehbîde:
Kiminin rütbe-i eş’ârı nâmı gibi Sâmîdir
Sezâdır levh-i mihr ü mâha tahrîr olsa Dîvânı
müfâdınca miyâne-i emsâl ü akrânda dâniş ü fünûn ile pür-iştihâr bir zât-ı bülend-iktidâr olmağla vâlidlerinden mevrûs olan vücûh-ı hâcegân-ı celîlü’ş-şâna duhûl ve havâslar ve kûçek rûz-nâme ve şehr-emâneti ve sâ’ir menâsıb-ı celîle ile nâ’il-i me’mûl olmuşlar idi. Bin yüz kırk üç senesi hudûdunda Çelebî-zâde Efendi yerine vekâyi’-nüvîs olup iki buçuk sene mikdârı zabt-ı sahife-i havâdis ile bir târih-i nefîs-i safâ-bâ’is terkîb itmişlerdir ki şâbâş-ı tahsîne sezâ bir târîh-i ra’nâdır. Bin yüz kırk beş senesinde emr-i rücû’a ser-nihâde-i icâbet ile gülşen-i cennet ve Alį Paşa-yı Cedîd câmi'i hazîresinde defn ü türbet olunmuşlardır. Sâl-i irtihallerine zuhûr iden târîhlerden bir iki târîh keşide-i silk-i sutûr kılındı. Târîh:
Mustafa Sâmî Efendi ide cennetde makâm -sene 1145- (Erdem 1994: 156-157).
Kaynakça
Erdem, Sadık (2007). “Râmiz”. İslâm Ansiklopedisi. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 451.
Erdem, Sadık (hzl.) (1994). Râmiz ve Âdâb-ı Zurafâsı (İnceleme-Tenkitli Metin-İndeks-Sözlük). Ankara: AKM Yay.
Fakazlı, Ahmet Rüştü (2016). Azizzâde Hüseyin Râmiz Efendi’nin Zübdetü’l-Vâkı‘ât Adlı Eseri’nin Tahlil ve Tenkitli Metni. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi.
Karaduman, Ruken (2017). "Râmiz’in Âdâb-ı Zurafâ Adlı Eserinde Şair kimlikleri". Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, The Journal of Social Sciences Institute, 38: 97-110.
Kılıç, Filiz, İ. H. Aksoyak vd. (2011). Şair Tezkireleri. (edt. Mustafa İsen), Ankara: Grafiker Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ZÜBDETÜ'L-VÂKI'ÂT (RÂMİZ) | Râmiz, Aziz-zâde Hüseyin Râmiz Efendi | Dr. Öğr. Üyesi HANDAN BELLİ |
Görüntüle | ||
2 | ZAHÎR-İ HÜKKÂM | Râmiz, Aziz-zâde Hüseyin Râmiz Efendi | Dr. Öğr. Üyesi HANDAN BELLİ |
Görüntüle | ||
3 | HADÎKATÜ'L-VÜZERÂ ZEYLİ (RÂMİZ) | Râmiz, Aziz-zâde Hüseyin Râmiz Efendi | Dr. Öğr. Üyesi HANDAN BELLİ |
Görüntüle | ||
4 | DEVHATÜ'L-MEŞÂYİH ZEYLİ (RÂMİZ) | Râmiz, Aziz-zâde Hüseyin Râmiz Efendi | Dr. Öğr. Üyesi HANDAN BELLİ |
Görüntüle | ||
5 | HAMÎLETÜ'L-KÜBERÂ ZEYLİ (RÂMİZ) | Râmiz, Aziz-zâde Hüseyin Râmiz Efendi | Dr. Öğr. Üyesi HANDAN BELLİ |
Görüntüle | ||
6 | KEŞFÜ'Z-ZÜNÛN ZEYLİ (RÂMİZ) | Râmiz, Aziz-zâde Hüseyin Râmiz Efendi | Dr. Öğr. Üyesi HANDAN BELLİ |
Görüntüle | ||
7 | MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) | Hıfzî | Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR |
Görüntüle | ||
8 | NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Diğer Aybala Sena KÜTÜK |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) | Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
10 | TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullah Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
11 | TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
12 | TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
13 | DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) | Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Ahmet Serdar Erkan |
Görüntüle | ||
14 | MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) | Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
15 | AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) | Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi | Diğer Nükran ERBAŞ Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler |
Görüntüle | ||
16 | DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) | Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle |