ÂDÂB-I MAKÂL (?)
tasavvuf ahlâkı
Bilinmiyor

ISBN: 978-9944-237-87-1


Dinî, ahlaki nitelikte didaktik bir eser. Yunus bin Veli tarafından istinsahı 996/1588 tarihinde tamamlanan "Konuşma Adabı" anlamındaki Âdâb-ı Makâl, 92 yapraktır. Her yaprakta 13 satır vardır. Harekeli nesihle yazılan eser, tam ve muntazam olduğu hâlde eserde müellifinin adı eserde geçmemektedir. Konya Koyunoğlu Şehir Müze ve Kitaplığında 13142 numara ile kayıtlı eser, tek nüshadır. Âdâb-ı Makâl’da kırk iki fasıl vardır. Bazen aynı konunun alt bölümleri de "fasıl" sözüyle ayrılmıştır.

Eserde konuşma adabı, dilin özellikleri, dil-gönül ilgisi, az konuşmanın fazileti, boş konuşmanın, latife ve alay etmenin sakıncaları, gıybet, kovuculuk, hışmı teskin etme; hasedin, hırsın, cimriliğin kötülüğü ve bunlardan kurtulma yolları, cimriyle cömerdin farkı, mal ve makam hırsının sakıncaları, riya ve riyadan kurtulma çareleri, alçak gönüllü olmanın erdemi, gurur ve kibrin kötülüğü, dünya nimetlerinin nasıl değerlendirileceği, tövbe etmenin önemi ve nasıl tövbe edileceği, iman, sabır ve şükrün erdemi, niyette ve sadaka vermede ihlasın gerekliliği, amelde niyetin ve ihlasın önemi, sadakatin ve ihlasın erdemi, ders alınacak kıssalar, uykudan önce nelerin yapılacağı ve peygamberimizi rüyada görmek için yapılması gerekenler gibi İslamiyete ait bazı incelikler ve değişik konular işlenmiştir. Ayrıca evliya tezkirelerinde, tabakat ve ahlak kitaplarında geçen bazı kıssalara da yer verilmiştir. Bu konular ve üslup özellikleri dikkate alındığında eserin tekkelerde okunan bir ahlak ve adap kitabı olduğu söylenebilir.

Didaktik bir eser olduğu için sanat endişesinden uzak bir anlayışla yazılan Âdâb-ı Makâl, 16. yüzyıla ait olmakla birlikte Eski Anadolu Türkçesinin birçok özelliğini taşımaktadır. Eserin dili yazıldığı dönem için yalındır, denilebilir. Fiil cümlelerinin sayısı azdır. Cümlelerin çok sayıda "ve, ki, pes, ta" gibi unsurlarla bağlanması yüzünden bazı cümlelerde kopukluklar veya eksiklikler görülmektedir. Diğer adap ve ahlak kitaplarıyla Âdâb-ı Makâl’ın üslubu benzerlik göstermektedir. Başlıkların neredeyse aynı kalıpta olması, önce afetin sonra ilacının söylenmesi, "bil ki" sözüyle giriş yapılması; konuların ayet, hadis, kıssa veya misallerle pekiştirilmesi gibi ortak özellikler başlıca üslup benzerliklerindendir. Eserin içeriği ve üslubu dikkate alındığında müellifinin Kur’an, hadis, siyer, tasavvuf, ilmihâl ve tarikat adabı gibi konularda hayli birikiminin olduğu rahatlıkla söylenebilir. Konular işlenirken gerektikçe ayetlere ve hadislere müracaat edilmiştir. Nakledilen hadislerin çokluğu ve ayetlerin mealleriyle birlikte verilmesi müellifin bu konulara ne derecede vakıf olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca metinde bazı eserlere yapılan göndermeler ve bu eserlerden yapılan alıntılar da müellifin bu kaynakları iyi bildiğini göstermektedir (Kayasandık 2011: 3-9).

Ahmet Kayasandık'ın Âdâb-ı Makâl'ın dil özelliklerini ve dizini ihtiva eden doktora çalışması (2009), daha sonra basılmıştır (2011). Eserin metni, günümüz Türkçesine aktarılmış şekli ve tıpkıbasımı yine aynı yazar tarafından Konuşma Adabı adıyla yayınlanmıştır (2013).

Eserden Örnekler


Bilgil ki dil Allâh Te‘âlâ’nun acâyib sun‘ındandur ki sûretde bir et pâresidür ve hakikatde anun tasarrufı elindedür cemi vücûdda olan nesneler belki ademde olan nesneler dahı anun tasarrufındadur ki dil ademde olanlardan dahı haber virür belki dil aklun nâyibidür ve hiç bir nesne aklun ihâtasından taşra degildür ve her nesne ki vehme yâhûd hayâle gele dil andan haber virür ve gayrı uzuvlar böyle degildür elvân ve eşkâlden gayrısı gözün tasarrufında degildür ve âvâzdan gayrısı kulagun tasarrufında degildür vesâyir uzuvlar dahı bunlar gibidür her biri bir memlekete tasarruf eyler ziyâde eylemez ve dilün tasarrufı cemî-i memlekete revândur gönlün tasarrufı gibi ve nite kim dil gönlün mukâbelesindedür ki gönülde olan sûretleri alup anlardan haber virür kezâlik dilden dahı gönle nice sûretler irişür ve her nesne’i dil söyleye gönül andan bir sıfat alur meselâ dil-ile ki tazarru ve zâri kılsalar ve tazarru sözlerin söylese ve sagu sagsalar gönül andan terahhum ve gussa sıfatın alur gönül âteşinün buhârı dimâga azm eyleyüp gözden taşra çıkmaga başlar ve eger şâdımânluk sözleri söyleyüp gözeller vasfın eylemege başlasa gönülde hareket ve sürûr ve şâdıluk zuhûr eyleyüp şöhret hareket eylemege başlar bilgil ki dilün âfetleri çokdur ve âdem özini andan saklamak müşkildür ve hiç anun mümkin oldukca epsem olmakdan yigrek tedbiri yokdur (Kayasandık 2013: 145-147).

Kaynakça


Kayasandık, Ahmet (2009). Âdâb-ı Makâl (Metin-dil özellikleri-dizin). Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.

Kayasandık, Ahmet (2011). Âdâb-ı Makâl (Metin-Dil Özellikleri-Dizin). Konya: Aybil Yay.

Kayasandık, Ahmet (2013). Konuşma Adabı (Âdâb-ı Makâl) Günümüz Türkçesi-Metin-Tıpkıbasım. İstanbul: Büyüyenay Yay.

Atıf Bilgileri


Kayasandık, Ahmet. "ÂDÂB-I MAKÂL (?)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/adab-i-makal. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 RİSALE-İ TEVHÎDİYYE (İLÂHÎ) İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi Dr. Nuriye İnci
Görüntüle
2 ÂDÂB-I MES'ÛDÎ'YE HÂŞİYE (MÜ'MİN) Mü'min Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
3 MEVÂHİBÜ’L-HALLAK FÎ MERATİBİ'L-AHLÂK (NİŞÂNÎ) Koca Nişancızâde Celâlzâde Tevkii Mustafa Çelebi Efendi (ö. 975/1567) Doç. Dr. Nuran ÇETİN
Görüntüle
4 TARİKATNÂME (SÜNBÜL) Sünbül, Şeyh Yusuf Sünbül Sinan Efendi Araş. Gör. Dr. MUHAMMET AKİF TİYEK
Görüntüle
5 ER-RIHLETÜ’S-SENİYYE VE’L-VASIYYETÜ’L-BEHİYYE Lİ’L-FUKARÂİ’L-HALVETİYYE (ŞÂH VELÎ AYINTÂBÎ) Şâh Velî Ayıntâbî, Askerî Prof. Dr. Ali ÖZTÜRK
Görüntüle
6 ETVÂR-I SEB‘A (ŞÂH VELÎ AYINTABÎ) Şâh Velî Ayıntâbî, Askerî Öğretmen Cemile Sağır
Görüntüle
7 NAKDÜ'L-HÂTIR (ŞEMSÎ) Şemsî, Şemseddîn Sivasî (D. 926/1520 - Ö. 1006/1597) Öğretmen TALAT OLGUN
Görüntüle
8 MENÂKIB-I EMÎR SULTÂN/MENÂKIB-I CEVÂHİR ( YAHYÂ BİN BAHŞÎ) Yahyâ Bin Bahşî Dr. Öğr. Üyesi abdullah uğur
Görüntüle
9 MİRÂTÜ’L-ÂŞIKÎN (EROĞLU NÛRİ) Eroğlu Nûri Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN
Görüntüle
10 TASAVVUF Bİ’T- TARİKAT (EROĞLU NÛRİ) Eroğlu Nûri Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN
Görüntüle